- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First testdrive:

Toyota iQ: Livsstil på intelligent niveau


Tekst: Søren Clauding – april 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyotas nye lille iQ er ikke skabt med hovedet under armen. Havde det ikke været fordi verdens næststørste bilfabrik modigt havde sat iQ i serieproduktion – og den er nu også ude på det danske marked – skulle man tro, at den alene var en konceptbil. For den er banebrydende i næsten enhver henseende.

 

Den moderne udfordring for en bilkonstruktør er: En bil skal være ekstremt kompakt (ellers er der ikke plads til den i den stadig tættere bytrafik). En bil skal være miljørigtig og brændstoføkonomisk (af hensyn til vores fælles jordklode og familiens bankkonto). Den skal være rummelig (egoistbiler er ikke lige ”in” for tiden). Den skal være funktionel (med mange anvendelsesmuligheder) og så skal den smart pakket ind, moderigtig at se på, så den passer til dens moderne og moderigtige ejer.

 

Sidstnævnte er ikke uvæsentligt. For iQ er den intelligente bil til den intelligente ejer. Den er nemlig heller ikke billig. Priserne begynder ved 144.000 kroner og standser først på den anden side af de 200.000 kroner. Til sidstnævnte pris får man da også både dieselmotor, en tiltalende metallak og en trinløs automatgearkasse.



 

Køreoplevelse

Den første køreoplevelse var meget positiv. Trods den korte akselafstand er iQ både komfortabel, sporsikker og ret dynamisk. Vendediameteren er lille og i de fleste parkeringsbåse er der plads til to af slagsen (det burde give anledning til parkeringsrabat – men det er en helt anden historie). Set i lyset af den funktionelle indre, er bilen et rigtig godt køb:

 

iQ konceptet går nemlig ud på, indenfor blot 3 meters længde at have plads til 3 voksne med bagage eller et lille barn. Afhængig af førerens benlængde er der mere eller mindre plads bag førersædet. Er benene lange, er der ingen plads, men med lidt velvilje kan der skabes plads til et par barneben på venstre bagsæde.

 

På forreste passagersæde og højre bagsæde er der plads til to fuldvoksne personer, forti instrumentbordet i højre side er rykket langt frem i kabinen. Til gengæld er der ingen bagageplads, med mindre bagsæderyglænene, som selvsagt er delelige, kan lægges ned.



 

I konkurrencemæssig sammenhæng er det forbavsende, at man i en bil, der blot er 30 cm længere end Smart-for-two, har så fine pladsforhold til sin rådighed.  

 

Miljø og forbrug

iQ har et minimalt udslip af CO2 på kun 105 g/km og kører 22,2 kilometer på en liter benzin gældende for varianten med 1-liters motor, der præsterer op til 68 hestekræfter. For den kraftigere og mere momentstærke dieselmotor med partikelfilter og 90 hestekræfter gælder en gennemsnitligt CO2-udledning på 104 g/km svarende til et gennemsnitligt brændstofforbrug på 25,0 km/l.

 

5-stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest er resultatet af et enestående stykke arbejde fra Toyota-ingeniørernes side. Bilens grundkonstruktion og de aktive sikkerhedssystemer som f.eks. antiudskridningssystemet VSC (ESP), gør iQ til en sikker bil at køre i. Skulle uheldet alligevel være ude, har bilen ikke færre end ni airbags. Som den første bil i verden er iQ forsynet med en gardinairbag i bagruden, som udløses i tilfælde af en kraftig påkørsel bagfra.

 

iQ er basisversionen som har fuldt sikkerhedsudstyr inklusive VSC. Derudover har den 15” alufælge, læderrat og -gearknop samt et joystick på rattet til betjening af radioen med indbygget CD. I iQ2 får man i tillæg aircondition og varme i sæderne og i iQ3 yderligere bl.a. nøgleløs betjening, automatisk aircondition og regnsensor.

 

Hvis man ønsker det, tilbyder Toyota en fast tilbagekøbspris på iQ efter tre år. Ordningen hedder Toyota Flex og kan suppleres med en servicekontrakt, som dækker alle omkostninger til service og vedligeholdelse i tre år.

 



Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt