Toyotas nye lille iQ er ikke skabt med hovedet under
armen. Havde det ikke været fordi verdens
næststørste bilfabrik modigt havde sat iQ i
serieproduktion – og den er nu også ude på det
danske marked – skulle man tro, at den alene var en
konceptbil. For den er banebrydende i næsten enhver
henseende.
Den moderne udfordring for en bilkonstruktør er: En
bil skal være ekstremt kompakt (ellers er der ikke
plads til den i den stadig tættere bytrafik). En bil
skal være miljørigtig og brændstoføkonomisk (af
hensyn til vores fælles jordklode og familiens
bankkonto). Den skal være rummelig (egoistbiler er
ikke lige ”in” for tiden). Den skal være funktionel
(med mange anvendelsesmuligheder) og så skal den
smart pakket ind, moderigtig at se på, så den passer
til dens moderne og moderigtige ejer.
Sidstnævnte er ikke uvæsentligt. For iQ er den
intelligente bil til den intelligente ejer. Den er
nemlig heller ikke billig. Priserne begynder ved
144.000 kroner og standser først på den anden side
af de 200.000 kroner. Til sidstnævnte pris får man
da også både dieselmotor, en tiltalende metallak og
en trinløs automatgearkasse.
Køreoplevelse
Den første køreoplevelse var meget positiv. Trods
den korte akselafstand er iQ både komfortabel,
sporsikker og ret dynamisk. Vendediameteren er lille
og i de fleste parkeringsbåse er der plads til to af
slagsen (det burde give anledning til
parkeringsrabat – men det er en helt anden
historie). Set i lyset af den funktionelle indre, er
bilen et rigtig godt køb:
iQ konceptet går nemlig ud på, indenfor blot 3
meters længde at have plads til 3 voksne med bagage
eller et lille barn. Afhængig af førerens benlængde
er der mere eller mindre plads bag førersædet. Er
benene lange, er der ingen plads, men med lidt
velvilje kan der skabes plads til et par barneben på
venstre bagsæde.
På forreste passagersæde og højre bagsæde er der
plads til to fuldvoksne personer, forti
instrumentbordet i højre side er rykket langt frem i
kabinen. Til gengæld er der ingen bagageplads, med
mindre bagsæderyglænene, som selvsagt er delelige,
kan lægges ned.
|