Suzuki er ekspert i at bygge småbiler. Derfor kan
man undre sig over, at der siden 2005 ikke har
eksisteret en Suzuki Alto i den japanske fabriks
modelprogram, netop i en periode, hvor
konkurrenterne har postet småbiler på markedet.
Biler med en længde på omkring 3,5 meter, med en
brændstoføkonomi et godt stykke på den anden side af
de 20 km/l.
Men det ser ud til, at Suzuki havde sin helt egen og
særdeles gode grund til at holde en pause. For det
første skulle man lige lancere Suzuki Splash. En
bil, der har mange gode finesser, pakket ind i en
lav pris (læs
mere>>>). For det andet skulle man antagelig
også lige se, hvad konkurrenterne havde tænkt sig,
at byde på.
Resultatet er i hvert fald blevet en helt og aldeles
ny Suzuki Alto, der i den grad må forventes at tage
bilkøberne, der helst ikke vil betale over 100.000
kroner, med storm. Det første møde med den nye Alto,
som netop nu er aktuel i Danmark, er på alle måder
utrolig positivt.
Ikke, at konkurrenterne ikke kan byde på det samme
som Suzuki Alto. Men de tilbyder blot ikke det hele
på én gang, i hvert fald ikke til den pris. Suzuki
Alto er ganske enkelt den eneste nye personbil til
under 100.000 kroner, der har fem døre (en rigtig
bagklap ude bagtil), ESP, seks airbags, el-drevne
sideruder i fordørene, fjernbetjent centrallås og
samtidig kan køre 22,7 kilometer på en liter benzin (hvilket indebærer en CO2 udledning på
bare 103 g/km).
Længden på
3,5 meter
er den samme som hos de hårde konkurrenter fra
eksempelvis Toyota, Citroën og Kia. Motoreffekten på
68 hestekræfter ligeså.
Flere ting er slående ved den nye Alto:
Det gedigne interiør. Ingen metalpaneler og dermed
ikke bare et pænt udseende, men også en bedre
akustik og lavere støjniveau. |