- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First testdrive:

Ny banebrydende Suzuki Alto


Tekst: Søren Clauding – 1. maj 2009

Foto: Vivi Siiger – klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suzuki er ekspert i at bygge småbiler. Derfor kan man undre sig over, at der siden 2005 ikke har eksisteret en Suzuki Alto i den japanske fabriks modelprogram, netop i en periode, hvor konkurrenterne har postet småbiler på markedet. Biler med en længde på omkring 3,5 meter, med en brændstoføkonomi et godt stykke på den anden side af de 20 km/l.

 

Men det ser ud til, at Suzuki havde sin helt egen og særdeles gode grund til at holde en pause. For det første skulle man lige lancere Suzuki Splash. En bil, der har mange gode finesser, pakket ind i en lav pris (læs mere>>>). For det andet skulle man antagelig også lige se, hvad konkurrenterne havde tænkt sig, at byde på.

 

Resultatet er i hvert fald blevet en helt og aldeles ny Suzuki Alto, der i den grad må forventes at tage bilkøberne, der helst ikke vil betale over 100.000 kroner, med storm. Det første møde med den nye Alto, som netop nu er aktuel i Danmark, er på alle måder utrolig positivt.

 

Ikke, at konkurrenterne ikke kan byde på det samme som Suzuki Alto. Men de tilbyder blot ikke det hele på én gang, i hvert fald ikke til den pris. Suzuki Alto er ganske enkelt den eneste nye personbil til under 100.000 kroner, der har fem døre (en rigtig bagklap ude bagtil), ESP, seks airbags, el-drevne sideruder i fordørene, fjernbetjent centrallås og samtidig kan køre 22,7 kilometer på en liter benzin (hvilket indebærer en CO2 udledning på bare 103 g/km).

 

Længden på 3,5 meter er den samme som hos de hårde konkurrenter fra eksempelvis Toyota, Citroën og Kia. Motoreffekten på 68 hestekræfter ligeså.

 

Flere ting er slående ved den nye Alto:

 

Det gedigne interiør. Ingen metalpaneler og dermed ikke bare et pænt udseende, men også en bedre akustik og lavere støjniveau.

Forbavsende god plads på bagsædet. Der ER faktisk plads til voksne mennesker bagi i bilen, selvom der sidder voksne foran. Det til trods for, at Suzuki har gjort meget ud af at bygge kabinen op omkring forsædepassagererne – den hidtidige model var simpelthen for dårlig på det punkt. Var man to fuldvoksne personer med bare en smule bredde over skuldrene, kunne man ikke være der. Men det kan man i den nye. Bestemt og rigtig godt.

 

Motorkraften er rigtig godt proportioneret. Og Suzukis egen 3-cylindrede 1-liters maskine er både vibrationssvag og enten utrolig støjsvag eller godt støjdæmpet. Det er intet mindre end forbilledligt.

 

Sidst, men ikke mindst, er køreegenskaberne lige i øjet. Alto er ganske enkelt rigtig stabil, sporsikker og god omkring hjørnerne. Uden at have køreoplevelsen helt opdateret hos alle de små konkurrenter, er vi tæt ved at udnævne Alto til den absolut bedste, blandt de små.

 

Der er med andre ord tale om en bil, som man normalt ville forvente en pris på i nærheden af de 125-130.000 kroner. Nu er det vist os bekendt intet, der tyder på, at Suzuki har så svære økonomiske vanskeligheder som andre dele af bilbranchen, så japanerne må vel tjene penge på deres produkt- og prisfilosofi. Måske var netop det at vente, den allerbedste beslutning. Resultatet tyder på det.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt