- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Mitsubishi Colt ClearTec:

Ny teknik i ny bil


Tekst: Søren Clauding – marts 2009

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blot et par måneder efter introduktionen af den helt nye Mitsubishi Colt tager Mitsubishi det næste skridt og introducerer ny miljørigtig teknik i den nye bil. Resultatet er Colt ClearTec.

 

”Vi tager dette skridt så kort tid efter introduktionen af den nye Colt, fordi markedssituationen kræver det,” siger informationschef Ann Strøby, Mitsubishi Danmark. ”Hvad 1,1 og 1,3 liters udgaverne angår, er der derfor heller ingen valgmuligheder: De kommende Colt kunder får automatisk en af de nye miljørigtige biler, hvor der er tale om klare forbedringer i brændstofforbruget og dermed også CO2 udledningen sammenlignet med forgængeren.”



 

Penge at tjene

Den nye teknik leveres omkostningsfrit for kunden. Priserne bibeholdes og oven i købet rykker bilerne over i en lavere klasse, hvad angår ejerafgift, så driftsbudgettet alt andet lige bliver noget lavere. Dermed er den billigste Colt ClearTec til at købe for blot 130.000 kroner og ejerafgiften er kun 520 kroner om året.

 

Blandt de nye ting er Automatisk Stop & Go – et system, der forventes indført i år hos mange af Mitsubishis konkurrenter. Kia har allerede indført et lignende system (Idle Stop&Go) i cee’d modellerne, men hos Mitsubishi er systemet øjensynlig mere avanceret, forstået på den måde, at der er flere forhold, der afgør i hvilket omfang, der har indflydelse på kørslen.

 

Flere elementer

Foruden Stop&Go systemet omfatter ClearTec teknologien også dæk med lav rullemodstand, motorolie med lavere viskositet, ændret gearing og opladning af generatoren under nedbremsning. Tilsammen giver det en forbedring af brændstoføkonomien på 20 procent.

 

Tallene er overbevisende: Den nye 3-cylindrede 1,1 liters version sender kun 115 g CO2 ud i atmosfæren pr. kørt kilometer mod 130 g/km for den hidtidige udgave, mens brændstoføkonomien er forbedret fra 17,5 km/l til 20,4 km/l.

 

For 1,3 liters versionen gælder det, at den nye udgave udleder 119 g/km mod tidligere 138, mens den kan køres 20 kilometer pr. liter benzin mod tidligere kun 16,7 km.


Lidt teknik:

AS&G systemet fungerer grundliggende sådan, at når man holder stille ved f.eks. rødt lys og sætter i frigear, standser motoren. Når man siden træder koblingen ned for at sætte i 1. gear, starter motoren igen. Motoren springer i gang så hurtigt, at den er klar til start i det øjeblik, der er sat i gear.

 

Systemet kan manuelt kobles fra, men derudover er der en række situationer, hvor systemet ikke træder i funktion:

 

- Indtil 3 minutter efter at motoren er startet.

- Indtil et halvt minut efter at motoren har været afbrudt men tændingen ikke slået fra.

- Indtil 10 sekunder efter motorens autostart funktion først har været aktiveret.

- Køretøjets hastighed er mindre end 5 km/t efter autostart først har været aktiveret (fordi katalysatoren bliver ineffektiv).

- Motorens driftstemperatur er under 60 grader.

- Den omgivende lufttemperatur er under 3 grader.

- Kompressoren til aircondition er tilkoblet.

- Aircondition står i defroster-mode (afdugning).

- Stort strømforbrug (50 Amp eller mere).

- Batteriet savner strøm (afladet med mere end 3 amperetimer).

- Motorens vakuum er for lavt til bremsesystemet (bremseforstærker).

- Del elektriske servostyrings belastning er større end 50 Amp.

- Førerens sikkerhedssele er frigjort fra selelåsen.

 

Realistisk

Hvis man med andre ord skal have det optimale udbytte ud af AS&G systemet kræver det bl.a., at man i videst mulig omfang undgår koldstarter, bruger aircondition i behersker omfang og lader bilen stå hjemme, når det er koldt.

 

Sidstnævnte er selvsagt ikke særlig hensigtsmæssigt men nok ret realistisk, fordi det netop er i frostvejr og ved temperaturer omkring frysepunktet at bilmotorer traditionelt er lidt længere tid om at starte og batteriet aflades mest.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt