Lidt teknik:
AS&G systemet fungerer grundliggende sådan, at når
man holder stille ved f.eks. rødt lys og sætter i
frigear, standser motoren. Når man siden træder
koblingen ned for at sætte i 1. gear, starter
motoren igen. Motoren springer i gang så hurtigt, at
den er klar til start i det øjeblik, der er sat i
gear.
Systemet kan manuelt kobles fra, men derudover er
der en række situationer, hvor systemet ikke træder
i funktion:
-
Indtil 3 minutter efter at motoren er startet.
-
Indtil et halvt minut efter at motoren har været
afbrudt men tændingen ikke slået fra.
-
Indtil 10 sekunder efter motorens autostart funktion
først har været aktiveret.
-
Køretøjets hastighed er mindre end 5 km/t efter
autostart først har været aktiveret (fordi
katalysatoren bliver ineffektiv).
-
Motorens driftstemperatur er under 60 grader.
-
Den omgivende lufttemperatur er under 3 grader.
-
Kompressoren til aircondition er tilkoblet.
-
Aircondition står i defroster-mode (afdugning).
-
Stort strømforbrug (50 Amp eller mere).
-
Batteriet savner strøm (afladet med mere end 3
amperetimer).
-
Motorens vakuum er for lavt til bremsesystemet
(bremseforstærker).
-
Del elektriske servostyrings belastning er større
end 50 Amp.
-
Førerens sikkerhedssele er frigjort fra selelåsen.
Realistisk
Hvis man med andre ord skal have det optimale
udbytte ud af AS&G systemet kræver det bl.a., at man
i videst mulig omfang undgår koldstarter, bruger
aircondition i behersker omfang og lader bilen stå
hjemme, når det er koldt.
Sidstnævnte er selvsagt ikke særlig hensigtsmæssigt
men nok ret realistisk, fordi det netop er i
frostvejr og ved temperaturer omkring frysepunktet
at bilmotorer traditionelt er lidt længere tid om at
starte og batteriet aflades mest.
|