KIA gør ny stop & go funktion standard på samtlige
benzinvarianter af den populære KIA cee’d uden
merpris.
Købere af nye KIA cee’d modeller med benzinmotor vil
nu, helt uden merpris, få leveret bilerne med det
epokegørende ISG system (ISG=Idle Stop&Go). Dermed
bidrager cee’d-ejerne helt automatisk til et bedre
miljø gennem mindre CO2 udslip. En fordel, som også
vil kunne aflæses i brændstofbudgettet – for bilerne
bruger ganske enkelt mindre benzin. Hvilket giver
endnu en besparelse til forbrugerne på de 5-dørs og
3-dørs varianter, da den halvårlige ejerafgift
bliver reduceret fra 1010,- til 760,- pr. halvår.
I
praksis vil der være tale om en forbedring på op til
7 procent i benzinøkonomien ved blandet kørsel (Eu-norm,
afhængig af model) helt uden merpris for kunden.
Simpelthen fordi den danske importør af KIA har
valgt, at alle danske cee’d købere skal nyde godt af
teknologien.
Hvis ceed’en alene anvendes til bykørsel, vil det
være muligt, at spare op til 10 procent på
benzinforbruget og tilsvarende sænke CO2 udledningen
med op til 10 procent.
ISG går kort fortalt ud på, at bilmotoren stopper,
når den tidligere ville være kørt i tomgang.
Systemet er udviklet i samarbejde med Bosch og i
praksis fungerer det sådan, at når ceed’ens
hastighed kommer under 4 km/t, der kobles ud, sættes
i frigear, koblingen slippes igen – og speederen er
sluppet – vil motoren stoppe. Det sker typisk under
bykørsel, når man skal standse for rødt lys, eller i
tæt køtrafik med hyppige standsninger og
efterfølgende start igen.
Når man så træder koblingen ned for at sætte bilen i
1.gear, starter motoren igen, helt af sig selv. Det
sker i praksis uden forsinkelse, fordi genstarten
ikke tager længere tid end det tager at sætte i 1.
gear.
En
del af ISG-systemet indebærer, at en styringsenhed
hele tiden overvåger bilens samlede ”batteristatus”.
|