- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


KIA introducerer ny CO2 besparende teknologi

- uden merpris


SRP - 22. januar 2009

Foto: Vivi Siiger - klik på billedet og se det større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA gør ny stop & go funktion standard på samtlige benzinvarianter af den populære KIA cee’d uden merpris.

 

Købere af nye KIA cee’d modeller med benzinmotor vil nu, helt uden merpris, få leveret bilerne med det epokegørende ISG system (ISG=Idle Stop&Go). Dermed bidrager cee’d-ejerne helt automatisk til et bedre miljø gennem mindre CO2 udslip. En fordel, som også vil kunne aflæses i brændstofbudgettet – for bilerne bruger ganske enkelt mindre benzin. Hvilket giver endnu en besparelse til forbrugerne på de 5-dørs og 3-dørs varianter, da den halvårlige ejerafgift bliver reduceret fra 1010,- til 760,- pr. halvår.

 

I praksis vil der være tale om en forbedring på op til 7 procent i benzinøkonomien ved blandet kørsel (Eu-norm, afhængig af model) helt uden merpris for kunden. Simpelthen fordi den danske importør af KIA har valgt, at alle danske cee’d købere skal nyde godt af teknologien.

 

Hvis ceed’en alene anvendes til bykørsel, vil det være muligt, at spare op til 10 procent på benzinforbruget og tilsvarende sænke CO2 udledningen med op til 10 procent.

 

ISG går kort fortalt ud på, at bilmotoren stopper, når den tidligere ville være kørt i tomgang. Systemet er udviklet i samarbejde med Bosch og i praksis fungerer det sådan, at når ceed’ens hastighed kommer under 4 km/t, der kobles ud, sættes i frigear, koblingen slippes igen – og speederen er sluppet – vil motoren stoppe. Det sker typisk under bykørsel, når man skal standse for rødt lys, eller i tæt køtrafik med hyppige standsninger og efterfølgende start igen.

 

Når man så træder koblingen ned for at sætte bilen i 1.gear, starter motoren igen, helt af sig selv. Det sker i praksis uden forsinkelse, fordi genstarten ikke tager længere tid end det tager at sætte i 1. gear.

 

En del af ISG-systemet indebærer, at en styringsenhed hele tiden overvåger bilens samlede ”batteristatus”.

 Styringsenheden er forbundet til startmotor og motorstyring. Når bilen holder stille, bedømmer styreenheden om motoren skal standses. Hvis bilens batteri f.eks. er afladet til under 75 % af den maksimale kapacitet, eller hvis der i det hele taget ikke er tilstrækkeligt strøm til at starte bilen igen, annulleres Stop&Go-programmet. Bryder man sig ikke om, at køre med systemet, kan ISG systemet manuelt kobles fra, så bilen fortsætter i tomgang.

 

I første omgang er det cee’d modeller med 1,4 og 1,6 liters benzinmotorer, der nyder godt af den miljøvenlige teknologi. Men i løbet af 2009 vil en lignende ISG-teknologi også findes i KIA cee’d med 1,6-liters dieselmotor. Ligeledes vil teknologien i de kommende år kunne fås til andre KIA modeller.

 

Tankegangen bag de nye miljøvenligere cee’d modeller blev første gang vist på Frankfurt Motorshow i 2007 i form af konceptbilen eco_cee’d:

 

”Den hurtige overførsel af nogle af de grønne teknologier fra eco_cee’d konceptbilen til KIA’s produktionsmodeller, viser KIA’s vision om en grønnere fremtid og er en bekræftelse på KIA’s indsats for at skabe endnu mere miljøvenlige og brændstofeffektive produktionsmodeller – uden at vi mister fokus på kundernes forventninger til biler med et sportsligt design, køreglæde og en stærk appeal til personer med et ungt sind”, siger Mogens Lyngsø, Direktør hos KIA Import Danmark. Og fortsætter, ”Vores R&D-afdeling arbejder derfor ligeledes hårdt på at udvikle forskellige andre CO2 besparende teknologier som fx biler med brændselscelle teknologi, det samme er forskellige typer af hybrid, hvor man traditionelt parrer brændstofmotorer med elmotorer. Disse teknologier forventes ligeledes i KIA’s kommende modeller.”


Lyt til interview med Kia's europæiske produktansvarlige, David Labrosse


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt