Den har tabt Corolla og Yaris-navnet. Og nu er den
helt sin egen, Toyota Verso, der havde
verdenspremiere på Genève Motorshow. Der er tale om
en helt igennem ny bil, tilpasset tidens krav og
ideel for den moderne, aktive børnefamilie.
I princippet har Toyota ikke opfundet den dybe
tallerken en gang til. Men man har optimeret en
biltype, der i hvert fald indtil finanskrisen satte
en (formentlig midlertidig) stopper for al fornuftig
tænkning hos mange bilkøbere, havde opnået rigtig
stor succes.
Toyota Verso er for det første kompakt. For det
andet er designet helt sit eget. For det tredje er
funktionaliteten rigtig god – eksempelvis efterlader
de seks af de syv sæder et fuldstændig plant
bagagerumsgulv, når de lægges ned. Den nye Verso
kombinerer som sådan MPV’ens rummelighed,
fleksibilitet og praktiske kvaliteter med de
dynamiske og sikre køreegenskaber, som kendetegner
en almindelig personbil. Den nye Verso gør brug af
Toyota Optimal Drive teknologi, som har forbedret
motorkraften med op til 20%, mens brændstofforbruget
og CO2-udledningen er reduceret med op til 14%.
CO2-udslippet for en syvpersoners Verso 2.0 D-4D med
126 dieselhestekræfter er på kun 140 g/km.
Foruden Toyota Verso havde Toyota også
Europapremiere på en ny generation af hybridbilen
Prius.
Prius er som bekendt en rummelig mellemklassebil
baseret på el-drift i kombination med benzindrift.
Den er ny designet, men ligner fortsat en Prius,
bl.a. fordi man gennem det unikke design opnår en
bemærkelsesværdig og usædvanlig lav vindmodstand på
0,25 (Cd-værdi) og Toyotas hybridbil sætter nye
standarder inden for innovation, design og
køreglæde.
90 % af komponenterne i tredje generation af Toyotas
Hybrid Synergi Drive er nydesignede, hvilket bl.a.
har resulteret i en lettere og mere
|