- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ny Subaru Forester

- ikke helt ude i skoven


Tekst: Søren Clauding – april 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Navnet er det eneste, der indikerer, at den kommende nye Subaru Forester er helt ude i skoven. Den nye "skovbil" er ikke bare en kraftig forbedring af den hidtidige, men også en bil, der skaber sig sin helt egen profil i konkurrence med f.eks. VW Tiguan, Honda CR-V og BMW X3. Oven i købet bliver den billig.

 

Alt er naturligvis relativt og 360.000 kroner er selvfølgelig mange penge.

Men for en forholdsvis kompakt SUV med permanent firehjulstræk, boksermotor og Subarus effektive symmetriske drivline, reduktionsgear og ikke mindst hvide nummerplader er prisen ret fordelagtig.

 

Markedet stritter imod

Pudsigt nok, fordi Subaru ellers selv placerer sig i det eksklusive segment på niveau med Audi og BMW, hvad man da også udmærket kunne have gjort med den nye Forester. Det ville ingen gø af, men formentlig ville Subaru heller ikke sælge særlig mange biler af det.

 

Markedet er jo ikke lige præcis til biler af den slags. Efter regeringens afgiftsændringer sidste år er det sket et holdningsskifte hos bilkøberne. Der sælges ikke længere nær så mange biler af Forester-typen – i Danmark – men en god pris forøger naturligvis chancerne for at få en bid af kagen.

 

De dårligste veje

Og Subaru Forester priserne ER gode. Ligesom bilen. Subaru havde valgt Litauen til sin præsentation af den nye bil. Og selvom det kørte antal kilometer var begrænset, fik man et godt indblik især i kvaliteterne på Forester undervognen. Litauen blev nemlig valgt til præsentationen, fordi man hér har Europas mest elendige veje. Dårlig asfalt fører over i endnu dårlige grus, men der var også lejlighed til over en kort strækning at fornemme bilen på moderne, plan motorvejsbelægning – såvel som i dybe mudrede jordveje i et af de mange skovområder i det sydligste af de baltiske lande.


 


En bil, der skal kunne klare et så bredt spektrum af kørselsforhold, medfører kompromis’er. Men udgangspunktet er afgørende for, hvor godt man lykkes. Ud over let steppen over huller og skrappe ujævnheder på asfalt og ved høj fart, faldt Forester ikke igennem. Især på meget ujævnt og fast grus giver undervognen føreren maksimal kontrol. Resten er i virkeligheden op til dækvalg og vejrlig.

 

Velafstemt

Subaru Forester er yderst velafstemt. Man er i den manuelt gearede version ikke forfaldet til, at at udstyre bilen med variabelt firehjulstræk. Fordelingen er 50/50 og det er alene kraftfordelingen, der elektronisk styret veksler mellem bilens højre og venstre side, der blander sig under kørslen. Man er med andre ord sikret firehjulstræk uanset kørselsforhold.

 

Lidt anderledes er det for automatik-udgaven, som ikke har reduktionsgear og fast fordeling af kræfterne. Som hovedregel er fordelingen 60(forhjul)/40, men fortæller elektronikken, at der er behov for andet, medvirker en lamelkobling til øjeblikkelig tilretning af kraftfordelingen, så man opnår optimale trækforhold. Det fungerer perfekt.

 

Én motor sidst i maj

I startfasen (Forester introduceres sidst i maj i Danmark) kan man alene få Forester leveret med den velkendte 150 hestes benzinmotor. Det er både en lydløs og en smidig maskine og den er forholdsvis brændstoføkonomisk med sine små 12 km/l – med tanke på at firehjulstrækket er permanent.



Til efteråret vil verdens første bokserdieselmotor, som for øjeblikket er under introduktion i Legacy modellerne, også være til rådighed for Forester. Operationen er næppe særlig vanskelig, for det er Legacy Outback, der leverer undervognen til Forester. Selvom aerodynamikken ikke er helt den samme, vil Forester Diesel formentlig gå 16-17 kilometer pr. liter

 


 

dieselolie og det gør måske især dieselvarianten særlig attraktiv på det danske marked.

 

Iøvrigt vil Forester også kunne leveres på gule nummerplader – med en besparelse på den billigste version på 120.000 kroner INKL. moms.


Interiør designet er hentet direkte fra Impreza modellen


Udstyret

Sidst men ikke mindst skal nævnes, at det nye Forrester design er både moderne og funktionelt. Der udstråles kvalitet hele vejen igennem og pladsforholdende, udsyn og logikken i betjeningen er helt fin.

Udstyrsniveauet er højt og inkluderer f.eks. klimaanlæg uanset modelvariant. Bagagerumskapaciteten er ikke overvældende og man undrer sig lidt over at bagagerumsgulvet skråner bagud. På den anden side er der foruden det pladskrævende firehjulstræk også blevet plads til et reservehjul, og det er nu meget rart, hvis man punkterer ude i skoven.

 



 

Et spejl af udviklingen

Subaru havde valgt Litauen til præsentationen af den nye Subaru Forester. Grunden er ikke alene, at de dårlige veje giver et godt billede af bilen, men også at den skandinaviske importør af Subaru (minus Norge) også står for salget i Baltikum. Og det går godt: Subaru har 4 procent af det litauiske nybilmarked (det er fire gange så meget som f.eks. Volvo), og Subaru er 11. Størst på et marked som domineres af VW og Toyota, hvilket selvfølgelig hænger sammen med bilernes evner til at håndtere lidt vanskeligere kørselsforhold.

 

Det litauiske bilmarked er imidlertid beskedent. 26.000 nye biler i 2007 (en sjettedel af det danske marked) og befolkningen er på 3 millioner mennesker. Imidlertid kommer der omkring 100.000 bruge biler til landet om året alene fra Tyskland. Bilerne importeres legalt men også illegalt. Der er dog ingen, som rigtig har overblik over hvor stor en del af bilmarkedet, der er sort og det gør selvsagt helhedsbilledet en smule tåget.

 


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt