Subaru boxer derudaf, i bogstaveligste forstand, for
som inkarneret tilhænger af boxermotor princippet
skifter man naturligvis ikke spor. Man justerer bare
teknikken eller finder på noget helt nyt. Som f.eks.
at placere den nye boxer-dieselmotor (læs
hér>>>) i Forester modellen. Ingen dårlig idé
for øvrigt, for dér hører den til.
Den nye Forester har vi tidligere præsenteret med
benzinmotor (læs
hér>>>). Det åbne spørgsmål, når man placerer en
tungere dieselmotor i en bil er altid: Ændrer det på
køreegenskaberne.
Det korte svar
Den korte udgave af svaret er: Nej. I hvert fald
ikke mærkbart. Det skyldes måske, at servostyringen
kompenserer for den lidt tungere front. Omvendt
føles bagenden en smule lettere, og der må
nødvendigvis være sket en forskydning af
tyngdepunktet fremad – men det gør nu ikke noget
særligt.
Støjforholdene er forbavsende gode. Under
acceleration giver maskineriet lyd fra sig, men så
snart hastigheden er konstant, hører man ikke meget
til det lavtliggende kraftværk up-front.
Som sådan er det indledende møde med Subaru Forester
Boxerdiesel ligeså positivt som oplevelsen af
benzin-modellen. Men der er forskelle, som taler for
den nye modelvariant (som i øvrigt lanceres i
Danmark allerede først i oktober):
Perfekt til Forester
For det første er boxerdieselmotorens effekt/moment
forhold perfekt afstemt til Forester. Bilen er
virkelig en fornøjelse at køre på landevej såvel som
i lettere off-road terræn, som Forester er skabt til
at håndtere. Det symmetriske firehjulstræk med
permanent 50 procent af kræfterne på hver af
akslerne er optimalt og et mønstereksempel på, at
det for en fabrik, der gerne vil lave sine ting selv
og ikke bare købe ind hos konkurrenterne, virkelig
kan svare sig. Subaru Forester Boxerdiesel er i en
klasse for sig.
Politisk korrekthed
For det andet gør boxerdieselmotoren det igen
”politisk korrekt” at køre
Steffen Arnt har
ansvaret for salget af Subaru i Danmark.
|