- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First European Testdrive:

Subaru Forester Boxerdiesel


Subaru boxer derudaf


Tekst: Søren Clauding – september 2008

Foto: Vivi Siiger – klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subaru boxer derudaf, i bogstaveligste forstand, for som inkarneret tilhænger af boxermotor princippet skifter man naturligvis ikke spor. Man justerer bare teknikken eller finder på noget helt nyt. Som f.eks. at placere den nye boxer-dieselmotor (læs hér>>>) i Forester modellen. Ingen dårlig idé for øvrigt, for dér hører den til.

 

Den nye Forester har vi tidligere præsenteret med benzinmotor (læs hér>>>). Det åbne spørgsmål, når man placerer en tungere dieselmotor i en bil er altid: Ændrer det på køreegenskaberne.

 

Det korte svar

Den korte udgave af svaret er: Nej. I hvert fald ikke mærkbart. Det skyldes måske, at servostyringen kompenserer for den lidt tungere front. Omvendt føles bagenden en smule lettere, og der må nødvendigvis være sket en forskydning af tyngdepunktet fremad – men det gør nu ikke noget særligt.

 

Støjforholdene er forbavsende gode. Under acceleration giver maskineriet lyd fra sig, men så snart hastigheden er konstant, hører man ikke meget til det lavtliggende kraftværk up-front.

 

Som sådan er det indledende møde med Subaru Forester Boxerdiesel ligeså positivt som oplevelsen af benzin-modellen. Men der er forskelle, som taler for den nye modelvariant (som i øvrigt lanceres i Danmark allerede først i oktober):

 

Perfekt til Forester

For det første er boxerdieselmotorens effekt/moment forhold perfekt afstemt til Forester. Bilen er virkelig en fornøjelse at køre på landevej såvel som i lettere off-road terræn, som Forester er skabt til at håndtere. Det symmetriske firehjulstræk med permanent 50 procent af kræfterne på hver af akslerne er optimalt og et mønstereksempel på, at det for en fabrik, der gerne vil lave sine ting selv og ikke bare købe ind hos konkurrenterne, virkelig kan svare sig. Subaru Forester Boxerdiesel er i en klasse for sig.

 

Politisk korrekthed

For det andet gør boxerdieselmotoren det igen ”politisk korrekt” at køre


Steffen Arnt har ansvaret for salget af Subaru i Danmark.

 

Boxer-diesel motoren ligger lavt i motorrummet og medvirker dermed også til et lavt tyngdepunkt og mindre krængning i kurverne.


”store biler”. Den kører næsten 16 kilometer på en liter dieselolie – det er meget længere end mange benzindrevne typiske firmabiler og det gør Forester Boxerdiesel til intet mindre end den mest økonomiske i SUV-klassen for biler af samme størrelse, f.eks. BMW X3 2,0D, Honda CRV 2,2i CTDi og Toyota RAV 4 2,2 D-4D. BMW’en har godt nok flere kræfter og kører næste ligeså langt på literen, men den koster også en formue, sammenlignet med Forester.

 

Stærk pris

Netop prisen er det tredje stærke købsargument. Importselskabet har på mirakuløs vis fået en pris på Forester Boxerdiesel, som er helt uden sammenligning. På hvide nummerplader koster den 390.000 kroner, inklusive et godt udstyr. Alle konkurrenter (på nær én) koster et godt stykke over de 400.000 kroner. Den eneste, der i princippet har tilsvarende egenskaber og er billigere end Forester er Suzuki Grand Vitara 2,0D. Med al respekt for Grand Vitara er den ikke i samme klasse som Subaru Forester.


Læs om detaljerne i Subaru Boxerdieselmotoren hér>>>


Yderligere specifikationer:


Priser, personbil:

2,0D X: kr. 389.900

2,0D XS: kr. 419.900

2,0D XE: kr. 479.900

priser er inkl. metallak

 

Priser, van:

2,0D X: kr. 222.850

2,0D XS: kr. 240.222

2,0D XE: kr. 274.890

priser er excl. moms men inkl. metallak

 

Fem stjerner i A NCAP (den australske kopi af EuroNCAP – resultaterne er direkte sammenlignelige).

Hjulophæng: McPherson for og dobbelte wishbones bag.

Max. Anhængervægt: 2000 kg.

Brændstofforbrug: 15,9 km/l.

CO2: 167 g/km

0-100 km/t: 10,4 sek.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt