- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Mitsubishi Lancer Evolution

Teknik og køreoplevelse


Tekst: Søren Clauding – 10. maj 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karrosseriet

Karrosseriet er baseret på den nye Lancer Sportsedan, som netop er introduceret i Danmark. Men en række detaljer gør det unikt. En markant hækspoiler samt luftdiffusere under bageste kofanger stabiliserer bagenden ved hurtig kørsel og skaber en venturi effekt, der holder bagvognen nede. Spoilere og skørter yder deres bidrag – og ser samtidig godt ud.


 


 

Motoren

Motoren er en 16 ventilet MIVEC maskine med intercooler og er i øvrigt 12,5 kg lettere end den hidtidige støbejerns maskine.



 

Firehjulstrækket

Firehjulstrækket er baseret på et aktivt centerdifferentiale. Det arbejder sammen med den avancerede gearkasse, der bedst kan beskrives som en ”dobbelt 3’er”. Når bilen kører i et givet gear i den ene gearkasse, er den anden gearkasse positioneret i et gear højere eller lavere. Når der er brug for at skifte gear, overlader den ene kobling ansvaret til den anden, der derpå benytter det af de to tilkoblede gear, som er relevant. Det forløb sker utrolig hurtigt og måler sig fuldstændig med Volkswagens DSG.



 

Active Yaw Control

Drivlinen er styret elektronisk baseret på informationer fra hjulenes rotationshastighed, speederbevægelse og ikke mindst en række målinger af bilens bevægelser. Mitsubishi kalder systemet S-AWC og en af ingredienserne er Active Yaw Control (Yaw betyder drejning eller slingring), som alene arbejder på bagakslen og bl.a. sørger for, at kræfterne med stor præcision havner dér, hvor der er brug for dem. Gennem et hurtigt højresving styres op til 70 procent af kræfterne på baghjulene over på bilens venstre baghjul, som har det bedste vejgreb.


Desuden arbejder centerdifferentialet med og låses mere eller mindre efter behov. Ved fuld låsning er kræfterne naturligt nok fordelt med 50 procent på hver hjulaksel. S-AWC medvirker også til at stabilisere Lanceren under indbremsning og har i det hele taget stor indflydelse på den totale køreoplevelse – og suppleres af meget fine Brembo bremser, som optimerer førerens indflydelse på bremsekraften. Hér går teknik og menneske hånd i hånd.

 

Indstillingsmuligheder

Det unikke ved Mitsubishis system er imidlertid de elektroniske hjælpemidler kombineret med SST-gearet. De har gjort det muligt, at tilbyde føreren valget mellem en normal position, en sportspositon og en ultra-"supersportsindstilling", hvor bilen på det nærmeste kan køres som en racerbil, uden at man er helt prisgivet, hvis man kommer på kant med fysikkens love.

 

Normal-positionen giver en lidt søvnig kraftoverførsel, som er komfortabel under almindelig kørsel. Sportsindstillingerne medfører i større eller mindre grad en hurtigere speederrespons, gearskifte og eksempelvis fastholder den ultra-sportslige indstilling bilen i et gear, hvor motoromdrejningerne er mindst 4.500 omdr./min.

 

Sidst, men ikke mindst, kan man fravælge al den elektroniske hjælp som ESP og Traction Control. Det forvandler Lancer Evolution til en ægte sportsvogn med den kolossale accelerationsevne, der følger med firehjulstrækket og kraftfordelingen vha. AYC.

 

Systemerne har vi afprøvet på et nyt spansk racerbaneanlæg, beliggende ved Guadix nær Granada og selvom elektronikken skal fine-tunes, virker den fortræffeligt.

 

Sidst, men ikke mindst, kan man også vælge moderate indstillinger, der gør grus kørsel og kørsel på is til ren leg.

 


 

Den aparte udformning af bagagerummet skyldes, at beklædningen op imod kabinen skjuler en V-konstruktion, der medvirker til at afstive karrosseriet.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt