- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Mitsubishi Colt 2009

Facelift med manér


Tekst: Søren Clauding – 4. november 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mitsubishi har fornyet den mindste i flokken, Colt. Et kraftigt facelift, vil man kalde det i tekniske termer. I praksis et helt nyt ansigt. Kun dele af bagpartiet minder om den hidtidige model. Resten er usynligt og til dels umærkeligt, fordi man også har ladet ansigtscremen sive et godt stykke ind under huden.



Den umiddelbare reaktion var: Den er mere sjælden en køn. Men giv tid. Kik på Colt’en anno 2009 fra alle vinkler og oplevelsen af en tegneserie-bil, der mosler ud ad landevejen giver et positivt pift, som nok skal slå an.

 

Det mest iøjefaldende er den nye Mitsubishi front. Haj-næsen, den skarpe skæring som er taget direkte fra storebror Lancer. Pakket ind i kompakte dimensioner bliver udtrykket meget anderledes. MEGET anderledes. Men efter nogle timer med bilen vænner man sig til den, de rynkede øjenbryn bliver venlige, de appellerer til humoren og skuer man ind i sjælen på den nye Colt, er det lige før de bliver godmodige.

 

Støjsvag

Sjælen i den nye Colt skal findes på landevejen. Undervognen er den samme som hos forgængeren. Alligevel er 65 procent af bilen fornyet og det skyldes ikke mindst, at det ændrede karrosseri stiller andre krav til mekanikken indenunder. Bl.a. har Mitsubishi lyttet efter kritikken, rettet imod den hidtidige model: den støjede for meget og det kan man på ingen måde sige om den nye.

 

Indgrebene er så effektive, at den hidtidige og ikke altid lige positivt omtalte 3-cylindrede version pludselig bliver helt acceptabel. Ja, mere end det. Lidt (nej meget) lyd- og vibrationsdæmpning og så opleves 1,1 liters motoren som den bedste 3-cylindrede maskine på markedet. Det må den så også have været hidtil – uden at man opdagede det. Sådan skulle den været blevet håndteret fra starten af. Nu er den det, heldigvis.

 

Som forvandlet

Dermed bliver køreharmonien forvandlet. Vi har prøvet både 1,1’eren og 1,3’eren med hhv. 75 og 95 hk på nordspanske bjerg- og motorveje. Kørselsforholdene stiller krav om mere effekt, end de to kan præstere, men på flade danske landeveje passer de formentlig perfekt. Ikke mindst fordi der er god grund til at antage, at priserne i Danmark kan fastholdes på det nuværende niveau. Dvs. 135.000 for 1,1’eren. En god pris, i givet fald, for en bil, som oven i købet kører 17,5 kilometer på en liter benzin.

 

Mitsubishi Colt er en usædvanlig rummelig bil. Forruden er placeret langt fremme og benpladsen på bagsædet er bedre end i mange langt større biler. De to A-stolper, dvs. vinduesstolperne på hver side af frontruden, er forstyrrende for udsynet, når man snor sig gennem et forløb af hårnålesving. Men dem findes der jo heller ikke mange af i Danmark, så det er i praksis mest et generende fænomen i bjergrige lande.


 


Ralliart

Mens undervognen i basismodellerne er uændret, er de strammet kraftigt op i den såkaldte Ralliart-version med 150 hestekræfter. Ralliart navnet er nyt i Colt-regie, men kendes fra de større Lancer modeller. Det stammer fra Mitsubishis gennem tiden omfattende rally-aktiviteter og betegnelsen passer såmænd meget godt på den kraftige 150-hestes 1,5 liters turbo-version, som først er sjov, når den køres som en rallybil.

 

Man har bl.a. udstyret den lille fartmaskine med kraftigere krængningsstabilisatorer, ændret fjederkarakteristikken og afstivet karrosseriet ikke mindst bagtil. Hurtigt omkring hjørnerne virker det perfekt, men til hverdagskørsel på plan, men ikke helt jævn asfalt betyder den korte akselafstand, at bilens vippende bevægelser til tider føles ret ubekvemme.

 


Lidt data om den nye Colt:


Introduktion i Danmark:

Medio januar 2009.

 

Motortyper – alle benzin:

1,1: 3 cyl., 75 hk, 17,5 km/l, 130 g CO2/km

1,3: 4 cyl, 95 hk, 16,7 km/l (med AM/T: 17,2 km/l), 138 g CO2/km

1,5: 4 cyl, 109 hk, 16,1 km/l, 148 g CO2/km

1,5: 4 cyl turbo, 150 hk, 14,7 km/l, 161 g CO2/km

 

I marts 2009 udviddes modelprogrammet med to øko-varianter, kaldet ClearTec, med stop & go funktion, dæk med lav rullemodstand, tilpasset gearing – og overbevisende øko-præstaioner:

 

1,1 ClearTec: 3 cyl, 75 hk, 20,0 km/l, 115 g CO2/km

1,3 ClearTec: 4 cyl, 95 hk, 19,2 km/l, 119 g CO2/km

 

Udstyrsniveauer:

 

Invite: Bl.a. 15” hjul, el-ruder for, el-sidespejle, sædevarme, AUX-indgang, læderrat med audio betjening. Fjernbetjent centrallås.

 

Intense: Bl.a. 16” alufælge, aircondition med afkølet handskerum, tågeforlygter, fartpilot, regnsensor, tagspoiler.

 

Ralliart: Bl.a. 16” mørkegrå alufælge, sideskørter, sportsæder, sportsinstrumentering, sportsaffjedring, alu-pedaler.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt