- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verdenspremiere i Genève: Citroën C5 Tourer


Citroën på Geneve Motorshow:

Ny C5 giver større valgfrihed

Verdenspremiere på ny Berlingo


Tekst: Søren Clauding – marts 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën havde for nylig verdenspremiere på den nye C5 og i Genève præsenteres C5 Tourer, dvs. en stationcar, for første gang.

 

Med de to modelvarianter, der hører til i samme kategori som eksempelvis Toyota Avensis og VW Passat, har kunderne en vis valgfrihed. Men den største valgfrihed får man på et felt, der foruden bemærkelsesværdige designs altid har været et kerneområde hos Citroën: Køreegenskaberne.

 

Som køber af den nye C5 vil man som kunde ganske enkelt kunne vælge hjulophæng – det er vist første gang i historien at det er sket. To biler, ens af udseende, men med hver sin undervogn. Det må siges at være typisk Citroën!

 

”Årsagen er, at mange potentielle købere falder for Citroën bilerne på grund af deres design, men de er ikke alle lige begejstrede for vores hydrauliske affjedringssystem, hvad vi godt nok ikke helt kan forstå,” forklarer Citroën Danmarks Informationsdirektør, Ellen Nørgård med et glimt i øjet. ”I dag er konventionelle hjulophæng udviklet så meget, at de glimrende kan benyttes også i en stor bil som C5, uden at vi hos Citroën føler, at vi skal gå på kompromis med vores fundamentale krav til bilernes køreegenskaber. Så nu lader vi kunderne vælge selv.”

 

Avanceret

Det er da også det mest avancerede blandt de konventionelle ophængs typer, Citroën tilbyder. Multilink både fortil og bagtil, dvs. hjulophæng, der udmærker sig ved at give meget præcise og konstante køreegenskaber. Det er et spændende forsøg og det bliver interessant senere at konstatere, hvad køberne så foretrækker, nu de får valget. Hvad det hydrauliske ophæng angår, er det fabrikkens såkaldte Hydraktiv III version, der bl.a. kendes fra C6, som C5 deler platform med. Fordelen ved den fælles platform er, at man helt slipper for ”børnesygdomme”, fordi undervognen er gennemprøvet i C6 modellen.

 

Den nye C5 er visuelt strammet meget op i forhold til forgængeren. I respekt for Citroëns designlinie har designerne tilført bilen den lethed og elegance, som forventes af en Citroën og da fabrikken samtidig har arbejdet målrettet med kvaliteten, forventer man sig selvsagt meget af den nye bil, som lanceres i Danmark først på sommeren – til basispriser fra under 300.000 kroner!

 

Stabilitet og rummelighed

Sammenlignet med forgængeren er akselafstanden forlænget. Det giver større stabilitet under kørslen og bedre rummelighed. Førerpladsen er indrettet som cockpittet i et fly og man bevarer idéen med et fast nav, som ratkransen kredser omkring. Vejstribealarm, som giver signal, når man måske utilsigtet overskrider de hvide striber langs vejen, samt Xenon forlys er en del af udstyret.


C5 Sedan vises også i Genève.


 

Motorprogrammet er temmelig omfattende. Man tilbyder C5 med valgfrihed mellem tre benzinmotorer og ikke færre end fire dieselmaskiner og på sikkerhedsfronten er ESP og syv airbags standard. 

 

Verdenspremiere på Berlingo

I Genève er der også verdenspremiere på en helt ny Berlingo. Den er radikalt redesignet i forsøget på, at komme væk fra det varebilsagtige udseende, som den hidtidige model er blevet kritiseret for. Det er til en vis grad lykkedes og da man samtidig har øget funktionaliteten med mulighed for bl.a. tre sæder på 2. sæderække, der individuelt kan afmonteres og give plads til mere bagage, er der grund til at tro, at Berlingo også bliver en succes.


Ny Citroën Berlingo


Affjedringen i Berlingo er konventionel og forbro såvel som bagbro kendes fra C4 Picasso. Den er udstyret med skydedøre – 1 eller 2 efter temperament. Desuden kan bagruden åbnes uafhængigt af bagklappen, hvilket bl.a. har den fordel, at man transportere genstande, der er længere end kabinen, som f.eks. et surfbræt. I øvrigt kan bagdøren efter ønske vælges med sidehængsling.

 

Blandt andre løsninger, der øger fleksibiliteten i anvendelsen, er indvendige loftsstænger, hvor man f.eks. kan anbringe ski. Det er en god løsning, fordi Berlingo’ens aerodynamik ikke bliver forstyrret og risikoen for tyveri mindskes.

 

Motorudvalget omfatter to benzinmotorer alternativt tre dieselmotorer, herunder den velkendte 110 hestes maskine, som er udstyret med overboost, så drejningsmomentet i korte perioder kan øges og derved bidrage til sikker overhaling.

 

Også Berlingo lander i Danmark engang til sommer – men her er Citroën ikke endnu parat med en prisindikation.

 


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt