- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Genève Motorshow:

Verdenspremiere på den ny Honda Accord


Tekst: Søren Clauding – marts 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye Honda Accord Sedan og Tourer udfordrer sine konkurrenter inden for D-segmentet med sit sporty udseende og sine højteknologiske løsninger.

 

Den nye Accord er bredere og længere end forgængeren. De kraftigt markerede hjulkasser forstærker den brede hjulbase og den skarpe form giver Accord’en et særpræget og robust udtryk.

 

Accord lanceres med tre motoralternativer med udledninger, der er blandt de laveste i klassen. De nye motorer opfylder allerede nu Euro 5-kravene der træder i kraft i september 2009.

 

Den næste generation af Hondas dieselmotor bygger videre på den hidtidige i-CTDi teknologi. Ligesom sine forgængere er den nye i-DTEC-motor kompakt, let, teknisk avanceret og lydsvag. Den har med den sidste nye teknik til brændstofs indsprøjtning med Piezo-mundstykker en mere effektiv udstødnings recirkulation og et partikelfilter, som nedsætter udledningen markant. Både effekt og moment er blevet øget til 150 hk hhv. 350 Nm ved 2.000 omdr./min.

 

2,0-liter i-VTEC tilbyder omtrent samme ydeevne som sin forgænger – 156 hk ved 6.300 omdr./min – men brændstoføkonomien er nu bedre. Større diameter på indsugningsventilerne, yderligere optimeret styring af ventiltider og løftehøjde samt større luftflow til indblæsning og udstødning er basis for forbedringerne.

 

2,4-liter motoren er kraftigere og leverer 200 hk ved 7.000 omdr./min med et top moment på 233 Nm ved 4.500 omdrejninger/min – en stigning fra 190 hk og 223 Nm. Bag disse tal gemmer der sig en øget


 

kompressionsgrad fra 10,5 til 11,0:1, større ventildiametre, nye ventil tider og lavere tryk i udstødningssystemet.

 

Der er satset på at forbedre køreegenskaberne gennem et sænket tyngdepunkt, bredere hjulbase, et helt nyt hjulophæng med dobbelte ledarme foran og multilink-type med variabel støddæmpning bagtil plus et stivere karosseri.

 

Den nye Accord er desuden forsynet med det avancerede CMBS (Collision Mitigation Brake System), et kollisionsminimerende bremsesystem, som overvåger afstanden og afstandsændringer mellem Accord og bilen lige foran. Føreren advares om truende kollisioner, og systemet hjælper desuden med at mindske sammenstødskraften i situationer, hvor kollision er uundgåelig.

 

Den nye Accord er også udstyret med mange af de beskyttelsesforanstaltninger for fodgængere, som allerede findes på de andre Honda-modeller; blandt andet vinduesviskerbeslag, der er konstrueret til at løsnes, hvis de trykkes ind, energiabsorberende fastgørelsesbeslag på forskærmene samt motorhjelmshængsler, der er placeret i et upåvirket område under hjelmen for at give større plads til deformation.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt