- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First testdrive: Chrysler Grand Voyager:

Et step opad


Tekst: Søren Clauding – 7. februar 2008

Foto: Vivi Siiger – klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De sidste 10 år har været forandringernes tid hos amerikanske Chysler. Omkring årtusinde-skiftet blev Chrysler fusioneret med tyske Daimler – dvs. primært Mercedes-Benz – og nu har Mercedes solgt sin aktiemajoritet, så tyskerne kun sidder tilbage med 20 procent af aktierne i Chrysler og dermed uden den helt store indflydelse.

 

Salget har haft konsekvenser i hele verden. I Danmark – og Sverige – er Chrysler skilt fra Mercedes i selvstændige selskaber og i spidsen for det nye Chrysler Danmark står Jesper Petersen, som i en årrække har haft salgsansvaret for begge bilmærker.

 

Strategien gennemføres

”Nu satser vi på, at gennemføre den strategi, som vi har udviklet over de seneste par år. Men indrømmet: afgiftsændringerne sidste sommer har ikke været det bedste for os. De kan naturligvis få indflydelse på, hvordan strategierne føres ud i livet,” siger Jesper Petersen. ”Vi skal have flere forhandlere i Danmark og så skal vi have igangsat en målrettet markedsføring af vores nye produkter.”


Jesper Petersen


Sidst på foråret kommer en ny Jeep Cherokee og til efteråret lanceres Dodge Journey, som er den korte udgave af Chrysler Grand Voyager. Sidstnævnte står netop for introduktion i Danmark – det kommer til at ske sidst i marts.

 

Chrysler først

Chrysler Grand Voyager anno 2008 er 5. generation af den store amerikanske MPV. Få er opmærksomme på, at Chrysler var før på markedet med den oprindelige Grand Voyager end Renault var med den Espace, som ellers ofte tildeles æren af at have været verdens første multibil. Det er en fortid, der forpligter, og det lever Chrysler helt op til med den nye generation.

 

Den nye Grand Voyager er endnu større end forgængeren – og det siger ikke så lidt. Den har tre sæderækker med plads til syv personer, men der er tale om syv regulære siddepladser og oven i købet er der også plads til bagagen.

 

Ligner en Chrysler

Det havde forgængeren dog også. Den store forskel ses i form af et helt nyt design, der bringer Grand Voyager på linie med eksempelvis 300C. Det er lidt af et kunststykke, designerne der har begået, for Grand Voyager er regulært designet indefra og ud, dels med fokus på meget høj funktionalitet, dels på grundlag af en helt ny undervogn, hvor den største forskel er en ny bagvogn med uafhængig ophængte hjul og spiralfjeder-dæmpning til forskel for den hidtidige models bladfjedre.

 

Vi har prøve den nye Grand Voyager og kan konstatere, at på grund af den nye undervogn har man både kunnet øge kørekomforten og stabiliteten. Også ved hurtig kurvekørsel er den nye generation en klasse bedre. På den måde har Chrysler udviklet sin regulære ”cruiser”, en eminent bil til lange køreture med mange mennesker og megen bagage – noget der også retfærdiggør en lidt behersket brændstoføkonomi, uanset man vælger dieselversionen eller benzinudgaven.

 

Idérigdom

Idérigdommen har været stor, da designerne skabte den nye Grand Voyager. Man har fastholdt den hidtidige models geniale multi-funktion, hvor de komfortable bagsæder alle – men hver især – kan foldes ned i gulvet og tilsammen danne et helt plant gulv. De tre bageste siddepladser styres desuden elektrisk i ”Limited” – den dyreste af modelvarianterne. De kan både foldes væk og vippes bagover, så de udgør en eller flere siddepladser under bagklappen. Praktisk at have et sted at sidde, hvis man skal skifte tøj, støvler eller blot slappe lidt af og nyde udsigten, også mens regnen siler ned.



Underholdningsmuligheder er der nok af i en bil med ikke færre end 13 kopholdere. Selvom det giver mulighed for drikkegilde er det nok snarere de tre afhængige eller uafhængige videoskærme (valgfrit), der står for underholdningen, kombineret med et reelt surround sound anlæg alternativt brug af trådløse høretelefoner. Lyd

 

 


 

anlægget inkluderer en 20 GB harddisk, som kan fodres fra eksempelvis USB-stik eller CD’er.

 

Avanceret udstyr

Andre udstyrsdetaljer i Limited udgaven er justerbare pedaler (der erstatter multijusterbart rat), dæktryksmåler og nødreservehjul, der ikke tager bagageplads – det er ganske enkelt placeret under førerkabinen – samt stemmestyret navigation og 3-zone klimaanlæg.

 

Selvsagt hører Chrysler Grand Voyager til i den øvre ende af prisskala’en. 600.000 kroner for den billigste ”LX” og en million for den dyreste ”Limited”.

 


Modelnavn:

Chrysler Grand Voyager:

Introduktion i Danmark

Ultimo marts 2008

Forventet basispris hvide/ gule plader

Kr. 600.000./ kr. 300.000 excl. moms

Motor og transmission 3,8 V6:

6 cyl. 3,8 l. Benzin, 193 hk, 305 Nm/ 4000 omdr./min. 6-trins aut. gear

Motor og transmission 2,8 CRD

4 cyl. 2,8 l, common-rail turbodiesel. 163 hk/ 360 Nm/ 1800 omdr./min. 6-trins aut. gear. Diesel partikelfilter er standard.

Præstationer 3,8: 0-100 km/t/ topfart/ benzinøk:

193 km/t/ 7,9 km/l

Præstationer 2,8 CRD: topfart/  brændstoføk:

186 km/t/ 10,8 km/l

Længde:

5,14 m

Bagagerums kapacitet:

638/ 1936/ 3296 liter

Diverse ”LX”

ESP. Antispind. Bremse assistent. 4 airbags og airbag gardiner ved alle tre sæderækker. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for. 3-zone klimaanlæg. Højde justerbart rat. El-sidespejle med varme. Dæktryks kontrol. Isofix.

Diverse ”Limited”

Som ”LX” plus bl.a. automatisk niveau regulering. el-sideruder også i skydedørene. El-skydedøre og bagklap. Sædevarme på 1. og 2. sæderække. Læder indtræk. El-justerbare pedaler. Tagræling. Xenon-forlygter.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt