- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Panoramataget kan skydes bagud i modsætning til konkurrenter med tag, der ikke kan åbnes.


VW Golf Variant med variationer


Tekst: Søren Clauding - marts 2007

Foto: Vivi Siiger - klik på billedet og se det større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VW Golf Variant har verdenspremiere i Genève: En regulær stationcar baseret på en af de mest populære kompakte mellemklassebiler nogensinde.

 

Golf Variant er ikke blot en Golf med mere plads bagtil. Der er ligeså meget tale om en moderne dynamisk bil med køreegenskaber i højsæde og elegante løsninger som eksempelvis et panorama glastag, der kan skydes væg, som en af udstyrsmulighederne, når den kommer til Danmark til august.


Takket være et bagagerumsnet, som bliver del af standardudstyret fra Comfortline, har den nye Golf Variant selv med fem passagerer et bagagerumsvolumen på 690 liter. Er der ikke brug for bagsædet, kan bagsædet fældes ned og efterlader et varerumsvolumen på hele 1550 liter indenfor den 4,56 m lange bil.

Den nye Variant har et bagparti, der viser en helt ny side af Golf. Mens baglygterne på de øvrige modeller går delvis ind i bagklappen, er de på Golf Variant integreret i bagskærmen. Optisk fremhæver det den store indlæsningsbredde.

Når den nye Golf Variant lanceres, er det med to benzin- og to dieselmotorer. Benzinmotorerne er på 102 HK henholdsvis 140 HK. Nyt i forbindelse med 140 HK motoren er, at Golf Variant dermed er den første og eneste af sin slags i verden med en TSI motor teknologi – d.v.s. med anvendelse af både kompressor og turbo, ”Twincharger”, der forener høj ydelse, god brændstoføkonomi og lavt CO2-udslip.

Næsten samme ydelser har de to dieselmotorer: 105 HK henholdsvis 140 HK. Den mindste af dieselmotorerne har lavest brændstofforbrug svarende til 19,2 km/l (CO2: 137 g/km), men den store motor er også både økonomisk og miljøvenlig. Golf Variant 2,0 TDI kan med den motor opnå en hastighed på 205 km/t og i gennemsnit køre 17,8 km/l (CO2: 148 g/km).

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt