Der er garanti for sikkerheden, når Opel sender nye
vans på gaden. Og det gør de lige nu – op til et par
måneder senere end flere af konkurrenterne, der har
forsøgt at tilpasse sig de nye afgiftsregler, som
Folketinget vedtog i juni måned.
Men udtrykket ”bedre sent end aldrig” giver ordet
”bedre” flere betydninger.
Fire nye vans
Opel kommer på den ene side med ikke færre end fire
nye vans, som alle vejer under 2 tons og derfor
nyder fordel af afgiftsreduktionen fra 95 til 50
procent – og ikke mindst, at konkurrencen fra de
større vans er blevet mindre, fordi afgiften for
disse biltyper er øget fra enten en styk afgift på
godt 56.000 kroner eller en procentuel afgift på 30.
Men nok så væsentligt: Alle fire nye vans er
gennemtestet, så de opfylder de krav, Opel fabrikken
stiller til sikkerheden i deres biler og de er ikke
små – så det tager tid. Der er med andre ord tale om
”bedre vans”, dem, Opel nu lancerer.
Thy-test
Testen finder sted i Nordjylland, nærmere bestemt
hos Dahl Engineering i Thisted. Hér er man nemlig
ekspert i trykprøvning af metalkonstruktioner – og
det er præcis, hvad der hér er brug for.
Når en bil ombygges til van og derved opnår en
klækkelig afgiftsfordel, er det vigtigt at
adskillelsen mellem varerum og førerkabine er
tilstrækkelig solid. I tilfælde af en frontal
kollision vil indholdet i varerummet flyve gennem
rummet op i nakken på personerne i førerkabinen. Det
sker dels hvis ikke indholdet er fastsurret i
varerummet, dels hvis fastsurringen bryder. Bruddet
kan opstå i de fastsurringsringe, som er
standardudstyr i en Opel van-ombygning.
I sagens natur skal selve adskillelsen også kunne
stå for mosten. Derfor har man hos Opel valgt at
bygge en rumadskillelse i metal og ikke i plexiglas
som flere af konkurrenterne. ”Metal er det stærkeste
materiale,” fortæller Steffen Nederby Madsen, der
har været dybt inde i ombygnings- og
godkendelsesprocessen. ”Plexiglas kan splintre og
det er ikke særlig hensigtsmæssigt,” siger han.
Langvarig proces
I alt kalkulerer Opel med 4-6 måneder til udvikling
og lancering. Deraf går de første 2-3 måneder med
udvikling af ombygningskit’et og et par måneder til
de omfattende tests.
En test består basalt set af tryk- og trækprøver.
Dvs. kraftige stempler, der trykker med stigende
kraft på adskillelsen i en fastspændt karrosse eller
kroge, der trækker med stigende kraft i
fastsurringsringene.
Vi har overværet flere af forsøgene og der skal et
træk til på langt over 1 tons før blot en enkelt
ring bryder – det understreger, at der er tale om
meget høj kvalitet i konstruktionerne.
Dertil kommer, at Dahl Engineering også disponerer
over en crashtest-bane, hvor man kan undersøge,
hvordan konstruktionerne holder i praksis.
|