Det handler først og fremmest om harmoni, når
Mitsubishi introducerer to nye motorer til den store
stationcar (for nu at benytte Mitsubishis egen
betegnelse), Mitsubishi Outlander. De to nye motorer
blev præsenteret i det nordlige Skotland, hvor
vejene måske mere end noget andet sted kræver
harmoni og balance. Det var velvalgt, for
naturligvis vidste Mitsubishi på forhånd, at bilerne
ville ”bestå prøven”.
Maskinerne så første gang offentlighedens lys på
Frankfurt Motorshow. Der er tale om en ny
egenudviklet 4-cylindret 2,4 liters rækkebenzinmotor
og en 2,2 liters 4 cylindret Di-D common-rail
diesel, udviklet af PSA (Peugeot/Citroën) som led i
samarbejdet mellem de to bilkoncerner. Begge
udfylder en plads hos Mitsubishi, fordi behovet for
harmoni og balance er stadig stigende hos stadig
mere krævende kunder.
I
forvejen er Outlander en velkørende SUV (vil vi nok
tillade os at kalde den…). På grund af gode
præstationer, såvel hvad angår kraft og styrke som
fornuftig brændstoføkonomi, er der behov for de nye
motorer.
Kræfter nok
Dieselmotoren præsterer et drejningsmoment på ikke
mindre end 380 Nm ved 2000 omdrejninger/minut og gør
det over et bredt omdrejningsområde. Det er med til
at sikre harmonien, for med dieseldrift har man
kræfter nok til, at bilen hurtigt fanger rytmen i
vejforløbet og stigninger klares helt ubesværet. Vel
at mærke samtidig med, at brændstofforbruget holdes
i ave. Næsten 14 km/l er pænt for en stor bil, som
kan nå 100 km/t på under 10 sekunder. Og CO2
udledningen er 191 g/km – det svarer til en hvilken
som helst anden mellemklassebil, så måske er det
ikke så forkert endda på det grundlag også at kalde
Outlander for ”en stor stationcar”.
Benzinmotoren er naturligt nok ikke helt så
driftsøkonomisk. Små 11 km/l (2WD) er dog fortsat
pænt og skyldes, at Mitsubishi har arbejdet
målrettet på at optimere funktionen. Der er tale om
en aluminiumsblok kombineret med Mitsubishis MIVEC
system
|