- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive:

Fornyet styrke til Mitsubishi Outlander


Tekst: Vivi Siiger og Søren Clauding - oktober 2007

Fotos: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det handler først og fremmest om harmoni, når Mitsubishi introducerer to nye motorer til den store stationcar (for nu at benytte Mitsubishis egen betegnelse), Mitsubishi Outlander. De to nye motorer blev præsenteret i det nordlige Skotland, hvor vejene måske mere end noget andet sted kræver harmoni og balance. Det var velvalgt, for naturligvis vidste Mitsubishi på forhånd, at bilerne ville ”bestå prøven”.



Maskinerne så første gang offentlighedens lys på Frankfurt Motorshow. Der er tale om en ny egenudviklet 4-cylindret 2,4 liters rækkebenzinmotor og en 2,2 liters 4 cylindret Di-D common-rail diesel, udviklet af PSA (Peugeot/Citroën) som led i samarbejdet mellem de to bilkoncerner. Begge udfylder en plads hos Mitsubishi, fordi behovet for harmoni og balance er stadig stigende hos stadig mere krævende kunder.

 

I forvejen er Outlander en velkørende SUV (vil vi nok tillade os at kalde den…). På grund af gode præstationer, såvel hvad angår kraft og styrke som fornuftig brændstoføkonomi, er der behov for de nye motorer.


 


Kræfter nok

Dieselmotoren præsterer et drejningsmoment på ikke mindre end 380 Nm ved 2000 omdrejninger/minut og gør det over et bredt omdrejningsområde. Det er med til at sikre harmonien, for med dieseldrift har man kræfter nok til, at bilen hurtigt fanger rytmen i vejforløbet og stigninger klares helt ubesværet. Vel at mærke samtidig med, at brændstofforbruget holdes i ave. Næsten 14 km/l er pænt for en stor bil, som kan nå 100 km/t på under 10 sekunder. Og CO2 udledningen er 191 g/km – det svarer til en hvilken som helst anden mellemklassebil, så måske er det ikke så forkert endda på det grundlag også at kalde Outlander for ”en stor stationcar”.

 

Benzinmotoren er naturligt nok ikke helt så driftsøkonomisk. Små 11 km/l (2WD) er dog fortsat pænt og skyldes, at Mitsubishi har arbejdet målrettet på at optimere funktionen. Der er tale om en aluminiumsblok kombineret med Mitsubishis MIVEC system



 

(MIVEC=Mitsubishi Inovative Valve-timing Electronic Control), som går ud på elektronisk at styre såvel indsugning som udstødning.

 

Motoren er vendt

Der er tale om en høj sofistikeret motor, hvor centrale elementer som reduktion af friktionen i forbrændingskamrene og så har man ”vendt motoren om” i motorrummet,

så udstødningen sendes bagud og indsugningsmanifolden vender fremad. Derved opnår man kortere afstand fra forbrændingskamrene til katalysatoren, udstødningen er varmere når den når katalysatoren og katalysatoreffekten dermed større. Det er en anden måde at sikre minimal forurening på, så selvom CO2 udledningen er på 220 g/km, må man betragte helheden inden der drages forhastede konklusioner.


Dieselmotoren.


Dieselmotoren er 140 kg tungere end benzinmotoren og det mærkes under kørslen om end forskellen er beskeden. Benzinmodellen har det lettere ved at komme omkring hjørnerne, men stabiliteten ved stor fart er ikke nævneværdig forskellig.


Benzinmotoren


Introduktion i november

Det bliver benzinvarianten, som først introduceres i Danmark. Det sker allerede i november og den billigste udgave er prissat til 350.000 kroner på hvide nummerplader. Som 2-hjuls dreven bil er den ikke helt ved siden af i sammenligningen med større stationcars som f.eks. Ford Mondeo 2,0 eller Toyota Avensis 1,8 og i forhold til regulære SUV’er står den sig også godt. Som van på gule nummerplader vil den billigste udgave koste 190.000 excl. moms på godt 31.000 kroner.



Dieselvarianten forventes introduceret i januar og selvom priserne endnu ikke er på plads forventer Mitsubishi Danmark, at den meget naturligt bliver dyrere end den hidtidige model med 2-liters dieselmotor (læs testen hér>>>) men billigere end Peugeots 4007 med 2,2 liters motor. 4007 er søstermodellen til Outlander.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt