- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ny Kia cee’d:

Garanti for succes


Tekst: Søren Clauding - marts 2007

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med 7 års garanti på den nye Kia cee’d, som lanceres i Danmark netop nu, sætter Kia handling bag ordene. Man vil være på niveau med de hårdeste konkurrenter, kvaliteten skal være i top og nu tager man selv risikoen – 7 års garanti (max 150.000 km) på størstedelen af bilen (naturligvis ikke på sliddele som dæk, bremsebelægninger osv), 5 års garanti på lakken og 10 års gennemtæringsgaranti. Sådan!

 

Samtidig introducerer man garantien på en ny og spændende bil – en bil, som fuldt ud kan sammenlignes med de mest succesfulde af slagsen fra både europæiske og japanske producenter.

 

Kia cee’d er en kompakt mellemklassebil. Den skal konkurrere med f..eks. Peugeot 207 og 307 – prismæssigt har man lagt sig på samme niveau, så den nye cee’d er bestemt ingen discountbil. Men ting koster penge og det gælder både udvikling, garanti og det pæne udstyrsniveau, bilerne er placeret på. Den billigste cee’d koster 190.000 kroner, så den er godt placeret mellem de to nævnte alternativer. Og standardudstyret omfatter bl.a. ESP, Isofix beslag, tyverialarm, elruder for, multijusterbart rat og aircondition.

 



 

Kia lægger ikke kun en garanti bag ordene, man har også valgt at byge bilen baseret på vel renommerede europæiske underleverandører. Bosch står for eksempelvis ESP’en, som er den seneste 8. generation, dækkene leveres af Michelin og Porsche har haft undervognen under lup, inden den første bil blev sat i serieproduktion. I øvrigt er 87 procent af karrosseriet fuld galvaniseret og 6 airbags er standard.

 

Derfor er den nye Kia cee’d ikke kun et spørgsmål om en pæn bil, der sikkert vil tiltale mange, også nye Kia kunder. Der er også tale om god og gennemprøvet teknik.

 

Konstruktionen er baseret på princippet om et hjul i hvert hjørne. Det giver større medfødt kørestabilitet og oven i købet supplerer man McPherson hjulophænget fortil med et multilink baghjulsophæng. Det sidste indebærer bl.a. at bagvognen ikke overtager styringen af bilen, når man er i en vanskelig situation. Samtidig er styringen yderst præcis.

 




 

Den første korte prøvekørsel af cee’d vidner om, at man også tager europæerne alvorligt mht. køreegenskaber. Lavprofil dæk er med til at give en fast affjedring, men den prøvekørte bil var ikke monteret med Michelin dæk og dækkene har så stor en betydning for bilens køreegenskaber, at vi venter med en mere indgående beskrivelse af køreegenskaberne til en senere mere gennemgribende test.

 



 

Til Kia cee’d vil man kunne vælge mellem 5 forskellige motorer. En 109-hestes 1,4 liters benzinmaskine, der er forbavsende kvik og civiliseret, en 122 hestes 1,6’er og en en 143 hestes 2-liters motor. Desuden vil der til efteråret være en 140-hestes 2-liters dieselmotor på programmet. Indtil da må man klare sig med en 115 hestes 1,6-diesel.

 



 

Link til importøren

 


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt