Folkevognen genopstår.
Det er i hvert fald tanken bag VW Up, en
ultrakompakt og smart konceptbil, som Volkswagen har
præsenteret på Frankfurt Motorshow.
Volkswagen betyder som
bekendt Folkevogn. Men meget betegnende er
Folkevognsnavnet i Danmark gledet lidt i baggrunden
til fordel for det tyske original-navn i takt med at
bilerne er blevet større, dyrere og ikke i samme
grad appellerer til ”folket” som den oprindelige
model.
Det er biler som
million køretøjer som VW Touareg og Phaeton, der
definitivt har slået en kæp gennem
Folkevognsbegrebet og det kan man ikke helt
acceptere hos VW i Wolfburg. Hér er man selvsagt
nærmest til at gøre noget ved det – og resultatet er
altså ”Up”.
VW Up er en regulær
minibil – bare 3,45 meter lang og 1,63 meter bred og
med et hjul i hvert hjørne – og så er den som en
ægte Folkevogn forsynet med hækmotor. Dog ikke
luftkølet som den oprindelige ”boble”. Naturligvis
er den helt i overensstemmelse med VW Blue Motion
filosofi, som i al sin enkelhed går ud på at skåne
miljø’et.
På IAA havde VW også
verdenspremiere på VW Tiguan. Det en kompakt-udgave
af den store (og dyre) SUV, Touareg. Men i kraft af
sin størrelse bliver den mere miljørigtig og
håndterbar ved bykørsel. Men i sagens natur har den
ikke samme off-road egenskaber som storebror.
En elegant detaljer
er, at kunderne kan vælge frontparti. Skal Tiguan i
vidt omfang befinde sig i terræn’et kan man få den
leveret med en front, hvor underkanten skråner indad
og dermed letter passage af høj bevoksning. En bilen
fortrinsvis til brug på landevejen, leveres Tiguan
med en mere stejl front, der skovler vinden væk og
derigennem sikrer bedre brændstoføkonomi og
stabilitet ved høj fart.
|