- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Vi har lavet en regnemaskine til bilforhandlerne, siger direktør Bent Mikkelsen.


Ingen risiko ved at købe bil nu

- på hvide nummerplader vel at mærke


Tekst: Søren Clauding – maj 2007

Foto: Vivi Siiger - klik på billedet og se det større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Vi har lavet en ”regnemaskine”, som bilforhandlerne kan bruge til at beregne bilpriserne efter Folketingets vedtagelse af regeringens afgiftspakke,” siger direktør for foreningen Danske Bilimportører, Bent Mikkelsen. ”Det betyder, at man som kunde kommer til at betale den pris, bilen med tilbagevirkende kraft til 25. april vil få, efter at de nye afgifter er vedtaget. Det er den bedste måde at gøre det på, for derved hindrer man, at kunden skal have penge tilbage efter lovens vedtagelse – eller evt. bliver præsenteret for en ekstra regning.”

 

Det gælder biler på hvide nummerplader, for Bent Mikkelsen påpeger også, at man arbejder kraftigt på at få Folketinget til at vedtage en overgangsordning. Problemet er, at mange bilimportører har bestilt biler hjem i ”god tro”. Det handler primært om biler til ombygning til vans eller autocampere, biler bygget i fjernøsten som skal bestilles mange måneder i forvejen. Markedet må nødvendigvis reagere på de ændrede afgifter og dermed holder bilimportørernes prognoser ikke – typisk vil man brænde inde med et antal biler, især biler, der skulle ombygges til autocampere.

 

”Autocamperne går fra 60 procents afgift til 180 procent,” fortæller Bent Mikkelsen. ”De vil naturligvis ikke blive kørt i havnen, så de kommer ud at køre. Spørgsmålet er blot om det er bilimportøren, der har handlet i god tro og måske endda har igangsat

ombygningen af flere af bilerne, som kommer til at sælge bilerne med store tab eller at regeringen indser at hér bør man gribe ind og tillade en overgangsordning, f.eks. indtil udgangen af 2007.

 

I sagens natur er problemet mindre for gulplade biler. De helt store – dvs. biler som visse Land Rovere, VW Touareg og Porsche Cayenne – får en klækkelig afgiftsforhøjelse i størrelsesordenen et par hundrede tusinde kroner. De stiger fra en stykafgift på 58.000 kroner til en procentvis afgift på 50 procent. Hér kommer man til at mærke de nye afgifter – med mindre at købere til biler i den kategori, der også som vans er temmelig kostbare, er ufølsomme overfor prisstigningen. Det er dog værd at bemærke at det fortsat er en økonomisk fordel at køre på gule plader fordi afgiften typisk vil være omkring 110-20 procent lavere end for tilsvarende biler på hvide nummerplader.

 

De mindre gulpladebiler på mellem 2 og 3 tons stiger fra 30 procent til 50 procent i afgift – typiske i nabolaget af 40-50.000 kroner, hvorimod de små gulpladebiler, som der stort set ikke har været solgt nogen af i Danmark, fremover kun bliver belagt med 50 procent i afgift modsat de hidtidige 95 procent.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt