- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Peugeot 207

Drømmen af en egoistbil


Tekst: Søren Clauding - 19. april 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede da Peugeot præsenterede den nye 207 i Paris i januar sagde man, at småbiler var fremtiden. Stadig flere europæere lever alene og de har ikke brug for plads til mere end et par personer og måske fire i ny og næ.

 

Derfor er Peugeot 207 blevet til en regulær egoistbil. Men drømmen af en egoistbil, intet mindre, for Peugeot kan det dér med at bygge små biler - afslørede den første testkørsel af den nye ”store lille” bil på ferieøen Mallorca.

 

Kører fortræffeligt

Der er stadig en måneds tid til de første 207’ere er i Danmark, men de ujævne veje i øens bjergområder imiterede udmærket danske provinsveje efter en lang kold vinter. Givet er det, at Peugeot 207 vil være perfekt under danske kørselsforhold. Den kører simpelthen fortræffeligt, den lille franske løveunge. Det gælder, uanset man vil have masser af motorkraft eller blot cruise afsted i sommerlandet.

 

Benpladsen på bagsædet er dog beskeden. Men det er også noget af det eneste, der er beskedent i en 207. Selvom 206-modellen stadig vil kunne købes (den forventes at blive produceret frem til 2010), vil de fleste opleve 207 som en afløser for 206. Sammenlignet med den er 207 vokset i enhver sammenhæng.

 

Større

Den er både længere, bredere og højere, og på forsæderne er der masser af plads – men 207 er også op imod 200 kg tungere. Det skyldes, at dimensioner er forøget men desuden, at Peugeot har arbejdet aktivt på en lang række fronter: Materialevalg, sikkerhedsstruktur og umiddelbart mærkbart: Karrosseriet er langt mere vridningsstabilt og der er brugt mere materiale i hjulophængene. Tilsammen resultater det i de fine køreegenskaber.

 

Peugeot 207 introduceres i Danmark d. 20.-21. maj og da vil man kunne vælge mellem to 1,6 liters motorer – en diesel og en benzin på hver 110 hestekræfter. En måned senere følger to 1,4 liters motorer – også en diesel og en benzin på hhv. 70 og 75 hk. Det var kun de to store motorer, der var til rådighed på Mallorca, men dem er der også en verden til forskel på - udover basale ting som forskelle i brændstofforbrug og afgiftsforhold.

 

Dieselmotoren vinder

Dieselmotoren er den klare vinder. Peugeot er ”uofficiel verdensmester” i at bygge dieselmotorer og de 110 heste i benzinmotoren kommer slet ikke til deres ret. Den virker simpelthen for sløv, effekt-tallet taget i betragtning. Men begge motorer er omdrejningsvillige, støjsvage og usædvanlig letkørte.

 

Designet er en vigtig faktor, når man vælger Peugeot. Er man under 35 år går den rent ind – den er smart, aggressiv og stilren, men alle aldre vil kunne trives med 207. Og så byder den på mange elegante og brugbare finesser som eksempelvis ekstra-pærer i lygtehusene, som tændes og kaster lys omkring hjørnerne, når man drejer på rattet. Panorama glastag som i 307 hører til på ekstraudstyrslisten, der også inkluderer RT3 navigation med farveskærm og Bluetooth.

 

Priserne er ikke helt på plads endnu, men den billigste modelvariant forventes at koste i nabolaget af 150-160.000 kroner.

 


Sådan kører Peugeot 207:

Den nye 207 har bredere sporvidde, længere akselafstand og den er tungere. Derfor klæber den rigtig godt til vejen. Den styrer usædvanlig præcist og kører man den over grænsen, griber ESP’en næsten umærkeligt ind. Affjedringen er velafstemt og relativt fast – men ikke så fast, som man oplever det i tyske biler.

 

På plan vej er den yderst komfortabel, sporsikker og der skal meget sidevind til at bringe den på afveje. På ujævn vej har den det udmærket, men er hullerne i asfalten for dybe, er affjedringen for blød. Eneste løsning: Sæt farten ned!

 

Turbo-booster:

HDI dieselmotoren er forsynet med en ekstra turbo-booster, som øger turbotrykket under overhaling. Det styres elektronisk og hænger direkte sammen med trykket på speederpedalen. Det giver en formidabel effekt, som øger sikkerheden under overhaling og fordi den kun er kortvarig er med til at sikre brændstoføkonomien, så man generelt vil kunne køre længere end 20 kilometer pr. liter brændstof.

 


Førerpladsen er overskuelig og rattet multijusterbart.

Frisk til de unge: Den nye Peugeot 207 er stilren, smart og kører knald godt.

 

Bagpartiet holder stilen.

 

Designet af bagvognen er tilpasset antallet af døre.

 

Peugeot 207 findes i to udgaver, Sport og Classic (nærmest), hvor frontpartiet inklusive fronthjelm er forskellig.

 

Frækt: Forlygteglassene er kileformede og kantede.

 

Benpladsen på bagsædet er beskeden, hvis føreren har lange ben, men en del af problemet er afhjulpet ved at udhule forsædernes ryglæn.


 

1,6 liters benzinmotoren virker for svag, dels fordi forventningerne til en 110 hestes motor med bred momentkurve måske er for store og dels fordi den står i kontrast til den kraftfulde HDI. Benzinøkonomien er rimelig – 14,3 km/l – og vil man have mere ”benzin-effekt” er der en 150-hestes sag på vej. Den er udviklet i samarbejde med BMW og lanceres midt på efteråret.


Hurtige data om Peugeot 207:

 

Introduktion i Danmark.

20.-21. maj 2006

Pris niveau:

Forventet fra kr. 150.000

Motorer:

4 cyl. 1,4 l benzin (75 hk).

4 cyl. 1,6 l benzin (110 hk).

4 cyl. 1,4 l turbo-diesel (70 hk, 160 Nm/2000 omdr./min).

4 cyl. 1,6 l turbo-diesel (110 hk, 240 Nm/2000 omdr./min).

Længde

4,03 m

Bagagerum:

270 liter

Diverse:

ESP. 6 airbags. 5 stjerner i EuroNCAP crashtest.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt