- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Mazda MX-30 R-EV

Unikke muligheder for dem, der vil


Af Søren Clauding – 15. oktober 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mazdas nye elektriske plug-in hybrid er ikke bare en avanceret elektrificeret hybridbil, men også en bil, hvor motorstyringen, hvis man vil, kan medvirke til at optimere energiforbruget og dermed holde kørselsudgifterne nede.

 

Bilen drives af en 170 hestes elmotor, der får strøm fra et 17,8 kWh batteri, der lades op fra en Wankel rotationsmotor og/eller fra elnettet. Kører man på grøn strøm eller anvender syntetisk CO2 neutral benzin kører man med andre ord så klimarigtigt, som det næsten er muligt (vel vidende, at den syntetiske benzin endnu ikke kan tankes fra tankstationer i Danmark).


 


Avanceret motorstyring

Desuden besidder Mazda MX-30 E-EV et motorstyringssystem, der gør det muligt i højere grad end på andre plug-in hybrid biler at påvirke energiforbruget. Man kan lade bilen gøre arbejdet selv, eller man kan blande sig, hvis man har lidt flair for det. Det er egentlig på mange måder livsbekræftende, at man ikke har bortelimineret den menneskelige faktor med en eller anden form for kunstig intelligens.

 

Der kan i praksis vælges mellem tre køreindstillinger: Normal, EV og Charge. I Normal-indstillingen styres energiforbruget automatisk og på en sådan måde, at det tilpasses de aktuelle kørselsforhold og førerens køremåde.

 

Normal

Ved de første internationale prøvekørsler af Mazda MX-30 R-EV på vejene mellem München og Augsburg i den tyske ”bil-delstat”, Bayern, kørte vi primært i Normal-indstillingen på grund af en vis tidsramme, der skulle overholdes. Slutresultatet blev et gennemsnitligt energiforbrug på 17,8 kWh/100 kilometer, men iblandt blev der også kørt hurtigt på områdets Autoahn-net. Topfarten er godt nok begrænset til 140 km/t, men accelerationen fra 0-100 km/t kan ske på 9,1 sekunder, så Mazda’en er ingen sinke.

 

Normal-indstillingen er ”selvtænkende” i den forstand, at det aldrig bringer batteriniveauet under 45 procent. Så man har altså altid strøm til at køre et halvt hundrede kilometer på elektricitet alene, hvis man fx begiver sig ind i et område, hvor man skal eller bør køre ”forureningsfrit”.



EV-mode og den spændende del

Så kan man alternativt vælge ”EV-mode”, hvilket giver sig selv: Da kører bilen alene på strøm fra batteriet, og Wankel-motoren træder først i karakter, når batteriet er på nul kWh.

 

Og så kommer den spændende del… Man kan nemlig i den såkaldt Charge-indstilling bede systemet om at fastholde batteriniveauet på 100 procent, og trinvist på 90, 80, 70, 60, 50, 40, 30 eller 20 procent. Udover at det indebærer, at man har fuld kontrol over, hvornår man kører på strøm, betyder det også, at man kan vælge det mest energiøkonomiske, som er at fastholde batteriniveauet på omkring 50 procent.

 

Lavere benzinforbrug

Ved det niveau skal der bruges mindst mulig energi på at lade og aflade batteriet, og derved skal Wankel-motoren arbejde mindst muligt – hvilket direkte vil blive genspejlet i motorens benzinforbrug. Af den grund forventer vi, at benzinforbruget, når batteriniveauet fastholdes, er markant lavere end det gennemsnitlige forbrug, hvis man bruger bilens beregnede rækkevidde på 680 kilometer.

 

Det er en ret unik feature, som bringer bæredygtig tankegang op på et hidtil uset niveau, og minder meget om det, man kan se praktiseret i Formel E sporten, hvor netop energistyring har en afgørende betydning. Mazda deltager dog ikke i Formel E, blot nævnt for en ordens skyld.

 

Køreoplevelsen

Den samlede vægt af en Mazda MX-30 R-EV er 1778 kg, altså cirka 100 kg mere end BEV-udgaven med 35,5 kWh batteri. Køreoplevelsen er imidlertid ikke væsentlig forskellig, hvilket givet vis har med fordelingen af battericellerne i undervognen at gøre. Og så ændres vægtfordelingen naturligvis i R-EV afhængig af mængden af benzin i tanken. Det skal desuden tilføjes, at man ikke må køre med anhænger på en Mazda MX-30 R-EV.

 

I få ord kan køreoplevelsen beskrives sådan: Vejgreb i stabilitet er glimrende. Affjedringen er ret europæisk trods Mazda’ens japanske ophav (modsat en række andre asiatiske biler, der lanceres i Danmark og Europa i disse år). Den er støjsvag, og det er egentlig kun ved kraftig lade-indsats ved lav fart, at man hører noget til Wankel-motoren (se on-board videoen og husk at have lyd på).


Andre Mazda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Mazda nytænker og giver Wankel-motoren nyt liv >>>

Banebrydende plug-in til banebrydende pris >>>

Masser af udstyr i ny Mazda plug-in >>>
Første on-board video: Mazda MX-30 R-EV
Mazda har skabt en plug-in hybrid med Wankelmotor. Den er ganske usædvanlig, men resultatet er flot. Det samme er indstigningsprisen på 242.000 kroner. Fuld HD.





Indstigningsforholdene til bagsæderne kan gøres endnu letter, hvis forsæderne skydes frem. Det kan ske vha. knapper på førersædets ryglæn i de udgaver, hvor førersædet er elektriske.



Hurtige fakta om helt ny Mazda MX-30 R-EV


Introduktion i Danmark: Ultimo 2023

 

Drivline: Forhjulstræk, elmotor (170 hk, 260 Nm), Wankel-motor (0,830 liter, 75 hk, 116 Mn), Automatgear.

 

Batteri/litium-ion: 17,8 kWh, 355 V. 188 kg.

Forbrug WLTP: 17,5 kWh/100 km.

EV rækkevidde WLTP: 85 km (110 i by).

Benzintank: 50 liter.

Samlet rækkevidde WLTP: 680 km.

 

Længde: 4,395 meter.

Bagagekapacitet: 350-1155 liter

 

Vægt: 1778 kg.

Anhænger: 0 kg.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt