- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: VW T-Cross

Rummelig og praktisk crossover til attraktiv pris


Af Søren Clauding – april 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den har givetvis været længe ventet, den helt nye VW T-Cross, der sidst i april måned indtager Danmark. For den nye kompakte crossover, baseret på den velkørende VW Polo, har været længe undervejs, og i mellemtiden har franske konkurrenter som Renault Captur, Peugeot 2008 og Opel Crossland X i den grad sat sig på ikke mindst det danske marked.

 

Men nu er den her, og Volkswagen har skabt en vellykket helhed, som man oven i købet er i stand til at sælge for en ganske attraktiv pris. Blot 200.000 kroner skal man betale for basismodellen, der da er udrustet med en 95-hestes turbobenzinmotor.

 

Bemærkelsesværdig rummelig og fleksibel

VW T-Cross ser ud som en Volkswagen. Designmæssigt er den ikke langt fra den 12 cm længere storebror, T-Roc, men formen er mere kasseformet, og derved har man opnået en bemærkelsesværdig rummelighed. Oven i købet af den fleksible slags, fordi bagagerumsbunden kan placeres i to niveauer og ikke mindst, at bagsæderne kan skydes 14 cm frem og tilbage.

 

Derved kan bagagekapaciteten øges fra 385 til 455 liter. Og lægges bagsæderyglænene ned, havner man på 1281 liter, hvilket er ganske meget i en bil, der blot måler 4,11 meter i længden. Der findes oven i købet mulighed for, at kunne vippe ryglænet på det forreste passagersæde fremover til vandret, hvorved man kan transportere temmelig lange genstande i bilen. Det er dog ekstraudstyr, men en praktisk egenskab, hvis man har en alsidig anvendelse af bilen.

 

”Polo-platform”

Interiøret er skabt i ægte VW-stil med en tydelig 8” skærm i midterkonsollen. Der er højt til loftet og god plads over skuldrene. Især bagsædepladsen er forbilledlig og man sidder godt deromme, bl.a. fordi man kan få fødderne ind under forsæderne, også når eksempelvis førersæder er sat lavt.

 

Generelt sidder man højt i en T-Roc. Den er skabt på en forhøjet Polo-platform, den såkaldte VW MQB01, og i sammenligning med Polo’en sidder man 10 cm højere på forsæderne (og yderligere 5 cm højere bagtil) – målt fra kørerbanen sidder man gennemsnitligt i 60 cm højde, som givetvis er en medvirkende faktor bag de kompakte crossoveres succes. Den egenskab har konkurrenterne lukreret på, og det er svært at forestille sig, at VW ikke skulle få deres bid af kagen.

 

Fleksibel

Det skal dog tilføjes, at når bagsæderne er placeret i forreste position, og føreren eksempelvis har en højde på 1,80 meter, er benpladsen på bagsædet lig med nul, men det er jo netop en del af fleksibiliteten, at man kan indrette bilen optimalt i forhold til det, man skal bruge den til og ændre den efter behov. Når fx familiens børn bliver større, skyder man blot bagsædet længere bagud – indtil man må kapitulere og skifte bilen ud med en større…


 

 


Fordi T-Cross er baseret på Polo, som en fint kørende kompaktbil i god balance, er der dømt gode køreegenskaber. Men fordi frihøjden i T-Cross er noget højere (180 mm) og bilen i det hele taget er en del højere (1,59 meter – ca. 14 cm mere end Polo) er tyngdepunktet flyttet opad. Det har man kompenseret for, ved at stramme affjedringen op og undlade at overdimensionere hjulene, i hvert fald i den prøvekørte version med 16” fælge.

 

Styr på krængningen

Vi prøvekørte udgaven med 115-hestes TSI-motor og Life-udstyr. Den havde 205/60-16 hjul, hvor en stor del af de små ujævnheder absorberes af de forholdsvis høje dæksider. De store ujævnheder klarer affjedringen og den står også for at holde styr på bilens krængning, som er forbavsende beskeden.



Det betyder i praksis, at T-Cross er ret komfortabel på plan vej, rimelig komfortabel på ujævn vej og ikke udpræget anvendelig til kørsel væk fra asfalteret vej (men har dog gavn af den forøgede frihøjde). Men den er heller ikke skabt til det formål, og findes da heller ikke med firehjulstræk, selvom den høje ”kardantunnel” ned gennem kabinen kunne antyde noget andet. Styringen er i sagens natur præget af bilens dimensioner – trods den fælles platform kører en T-Cross ikke som en Polo. Men den gør det udmærket og man opnår hurtig tillid til dens køreegenskaber.

 

Let tilgang

Støjniveauet er moderat og 115-hestes versionen virker hverken anstrengt eller besværet og underbygger den lette tilgang, man ikke kan undgå at opleve, når man første gang sætter sig bag rattet af den nye bil. Den prøvekørte udgave var desuden udstyret med VW’s 7-trins DSG automatgear, som spiller udmærket sammen med resten af drivlinen. Igen: Let og ubesværet.

 

Foruden 115-hestes TSI-motoren kan T-Cross altså også fås med samme motor i en 95-hestes udgave og også med et 5-trins respektive 6-trins manuelt gear (afhængig af motorkonfiguration). Sidst i 2019 kommer en 95-hestes dieselmotor og en 150-hestes turbobenzin-motor.

 

I sagens natur udbyder man en række udstyrspakker, men selv standardudstyret er omfattende og inkluderer bl.a. automatisk nødbremse med fodgængerregistrering, en 8” berøringsskærmen, adaptiv fartpilot (!), elruder både for og bag, det længdeforskydelige bagsæde, aircondition og vognbaneassistent. LED forlygter er også en option på højere udstyrsniveau.

Andre VW prøvekørsler – finde dem hér >>>

Vi har prøvet VW's nye kompakte crossover i udgaven med 115-hestes TSI-motor og 7-trins DSG-gear. Fuld HD.



Hurtige fakta om VW T-Cross


Introduktion i Danmark: Ultimo 2019

 

Drivliner:

3 cyl. 1,0 TSI (turbobenzin), 95 hk, 175 Nm/2000-3500 omdr./min. 5 M/T. 0-100 km/t: 11,5 sek. Topfart: 180 km/t. Brændstofforbrug (WLTP): 17,2 km/l (blandet kørsel). Anhængervægt: 1100 kg.

 

3 cyl. 1,0 TSI (turbobenzin), 115 hk, 200 Nm/2000-3500 omdr./min. 6 M/T eller 7-DSG. 0-100 km/t: 10,2 sek. Topfart: 193 km/t. Brændstoføkonomi (WLTP): 17.1 km/l (blandet kørsel). Anhængervægt: 1200 kg.

 

Længde: 4,11 meter.

Højde: 1,59 meter.

Frihøjde: 180 mm.

Bagagekapacitet: 385/455/1281 liter.

 

Listepriser fra kr. 200.000.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt