- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: Range Rover Evoque




Range Rover hæver barren og sænker prisen


Af Søren Clauding – marts 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siden Jaguar Land Rover for en halv snes år siden fik en tiltrængt kapitalindsprøjtning har ambitionerne ikke fejlet noget, hvilket ikke mindst ses i den nuværende vifte af modeller. Det gør de heller ikke hos den danske importør af de eksklusive britiske premium-biler med den unikke historie. Man vil ganske enkelt 5-doble salget af Range Rover modellerne i de kommende år.

 

En hjørnesten i denne ekspansion, som i praksis kommer til at bære en stor del af fremgangen, er den helt nye Range Rover Evoque, der netop nu er i færd med at blive kørt ud til de danske forhandlere, deriblandt det helt nye Jaguar Land Rover hus på Dynamovej 12 i København.

 

Meget attraktiv priser

Men bilen, som de kommende linjer i øvrigt handler om, gør det heller ikke alene, hvis prisen er forkert. Og det er der næppe mange, der vil påstå at den er, når man i Danmark har fået mulighed for at sælge Range Rover Evoque fra priser på blot 552.000 kroner. Der er tale om et prisfald ift. forgængeren på ikke mindre end 130.000 kroner for en nogenlunde tilsvarende version, siger man hos den danske importør.

 

Det kan være svært at sammenligne, så her skal vi blot fastslå, at den pris er meget fin, fordi den inkluderer en 180 hestes dieselmotor, lædersæder. Desuden er automatgear og firehjulstræk standard. Og det er altså den billigste version, vi her omtaler.

 

Fine køreegenskaber

Vi har tidligere omtalt den nye Range Rover Evoque (læs præsentationen af bilen hér >>>), men der var ikke dengang mulighed for at køre i bilen. Det var der nu, og selvom vi ikke har kørt rundt i mudder og afprøvet den i vand op til de 60 cm, den vil kunne klare iflg. specifikationerne uden at drukne, er indtrykket ikke overraskenden en bil, på et endnu højere niveau end forgængeren.


180-hestes dieselmotoren er trækvillig og forbavsende lydløs.


Vi havde fokus netop på versionen med 180-hestes dieselmotor. Den udmærker sig ved, at være yderst lydløs, komfortabel og den ligger bemærkelsesværdigt roligt på vejen, også ved dansk motorvejskørsel.

 

Offroad egenskaber

Det sidste er ikke uden betydning, for selvom Range Rover Evoque besidder alle de egenskaber, der kendetegner en regulær offroad’er, altså firehjulstræk, stor frihøjde på 21,2 cm og det for en Land Rover/Range Rover så berømmede Terrain Rasponse System i den seneste version, er den i Land Rover verdenen snarere en slags by-SUV.

 

Som sådan er den markedets eneste af slagsen, netop pga. de fine (gætter vi på…) offroad egenskaber.



De bedste priser

Range Rover Evoque findes i en række versioner, men det er især den nævnte udgave i S versionen, som er interessant, bl.a. fordi den inkluderer el-betjente lædersæder, der understreger det luksuøse niveau. Listeprisen er de nævnte 552.000 kroner, men beskatningsprisen er blot 499.900 kr. Den tidligere Evoque med 180 hk og automatgear og AWD – men uden lædersæder kostede 684.280 kroner.

 

Er man i stedet til benzin, er der en tilsvarende skarp pris. Her handler det især om 200 hestes versionen – ligeledes i S-udgaven med el-betjente lædersæder som standard. Og da er listeprisen blot 2000 kroner højere, mens beskatningen er 519.900 kroner.


Link til importøren

Andre Range Rover prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Range Rover Evoque kraftigt fornyet >>>





Det elegante instrumentpanel er synligt inspireret af storebror Range Rover Velar.


Elektrisk indstillelige lædersæder er standard også i den billigste version.



Bagagerummet er regulært og rummer 591 liter.

Bakkameraet er indbygget i haj-finnen bagest på bilen og det leverer også billede til det kamerabasserede bakspejl, kaldet ClearSight.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt