Den mest populære bil i
Danmark i 2018, målt på antallet af
indregistreringer, blev Peugeot 208. En bil, der
blev faceliftet i 2015, men egentlig kan føres helt
tilbage til 2012. Nu er en helt ny Peugeot 208 på
vej og tanken er naturligvis, at den skal fortsætte
succesen.
2019 er meget a-pro-pos en
slags 208-jubilæumsår for Peugeot, for fabrikken
blev etableret for præcis 208 år siden. Dengang var
det naturligvis ikke biler, men derimod savklinger,
fjedre og paraplystativer, der var på programmet i
det familieejede stålstøberi.
Det, de har til fælles med
den moderne bilproduktion – og for den sags skyld
også med scooter og cykel-produktion samt
fabrikation af peberkværne – er måske mere end noget
andet evnen til nyskabelse og til innovation, som
begge dele er udtrykt i den hidtidige Peugeot 208 og
naturligvis også kommer til at omfatte den nye
generation.
Alt er nyt
Blandt nyhederne er et nyt,
banebrydende i-Cockpit med 3d head-up display – og
ikke mindst en helt ny fuldt elektrisk drivline.
Den
nye Peugeot 208 er baseret på PSA gruppens nyeste
platform, CMP (Common Modular Platform), der er
udviklet til B- og C-segment biler. Som navnet
antyder, kan den tilpasses og justeres i forhold til
dimensioner og motorvarianter. Da den passer til
alle typer drivliner opstod muligheden for, også at
bygge en elektrisk version.
Læs mere om Peugeot e-208 hér >>>
Helt grundliggende gennem
hele udviklingen af Peugeot 208 har det været, at
reducere CO2-udledningen. Det er bl.a. opnået ved at
reducere vægten med 30 kg, forbedre aerodynamikken
og sænke rullemodstanden. Desuden er
transmissionssystemet også optimeret.
Effektive
Euro 6d motorer
Den nye Peugeot 208 fås
foruden med elmotor også med et udvalg af PureTech
benzin- og BlueHDi dieselmotorer, der alle lever op
til henholdsvis Euro 6d og 6d-TEMP, oplyser man hos
Peugeot. Motorerne spænder fra en 75-hestes
3-cylindret 1,2 liters benzinmotor til en 130 hestes
dito med EAT8 automatgear, og en 100-hestes BlueHDi
har man også på programmet.
Den nye 208’er er lavere,
bredere og længere end dens forgænger. Den har bl.a.
en længere og fladere motorhjelm samt på GT og
GT-Line versionerne også sortlakerede skærme omkring
hjulkasserne.
High-tech &
high-touch
Instrumenteringen er
inspireret af konceptbilen Peugeot FRACTAL.
Designerne har taget det efterhånden velkendte
Peugeot i-Cockpit et skridt videre og introducer det
nu med et 3D instrumentpanel, hvilket betyder, at
den vigtigste information kan vises i hologram-form
enten tæt på eller længere væk fra førerens blik,
alt efter førerens ønske.
Herudover består det nye
i-Cockpit af et kompakt sportsrat,
”tangent-knapper”, som giver hurtig adgang til de
forskellige funktioner samt en berøringsskærm i
enten 5, 7 eller 10 tommer.
Moderne
kørehjælpemidler
Den nye 208 er desuden
tilført hele striben af moderne kørehjælpemidler:
Nyeste generation af automatisk nødbremse (opdager
fodgængere og cykler både nat og dag ved op til 140
km/t), Vejbaneassistent (med mulighed for at angive
placering i vejbanen), Træthedsregistrering,
Automatisk fjernlys, Udvidet skiltegenkendelse
(Stop, forbudt adgang etc.),
Adaptiv fartpilot med Stop&Go funktion (med EAT8),
Active Blind Spot Assist,
Fuld Parkerings-assistent (med EAT8),
Mirrorscreen, kompatibel med Mirrorlink og Apple
CarPlay og trådløs
opladning af smartphone.
Den nye Peugeot 208 har
verdenspremiere på Genève Motor Show først i marts
og bliver lanceret i løbet af efteråret 2019.
|