- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Opel Corsa
Køredynamik til fornuftspris

Af Søren Clauding - 30. november 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Opel Corsa handler meget om køredynamik. Naturligvis er det vigtigt, at den ikke slipper sit ophav, men evnen til, at komme sjovt omkring hjørnerne, har den bevaret. Og med nye PSA-motorer bliver det ikke kedeligere og i hvert fald heller ikke dyrere. 140.000 kroner koster den billigste Corsa, når den lander i Danmark først i det nye år.

Det køredynamiske kan i høj grad tilskrives den tyske bilkultur og de tyske behov. Den nye Corsa er yderst retningsstabil, men den er også stramt sat op, uden at være ukomfortabel. Den er meget tæt på det, danskere, der sætter pris på tyske køreegenskaber, kan lide, og det er vel præcis, hvad PSA-ledelsen lovede, da annonceringen af Opel købet fandt sted.

Test af tre motorer
I forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye Opel Corsa på kroatiske veje havde vi lejlighed til, at stifte bekendtskab med tre versioner: Elegance udgaven med en 100 hestes 3-cylindret 1,2 liters turbobenzin aluminiumsmotor, samme motor med 130 hestekræfter og den forbavsende hurtigt skiftende 8-trins automatgearkasse i GS Line design (EAT8-transmissionen er i øvrigt det første 8-trins automatgear i klassen), samt en turbodiesel (også Elegance) med en effekt på 102 hestekræfter og nok så vigtigt, et drejningsmoment på op til 250 Nm.

1,2T motoren yder 100 respektive 130 hk.
Alle tre drivliner er meget lydløse, ret fleksible og i GS Line udgaven med automatgear kan man desuden vælge mellem tre forskellige køreindstillinger - Eco, Normal og Sport - som dog fortrinsvis har indflydelse netop på drivlinen (omend der i sportsmode desuden leveres en sportslyd gennem højtalerne…). Styringen strammes også op i sportsindstillingen, hvilket gør styrepræcisionen bedre, godt underbygget af, at servo-motoren er flyttet fra ratstammen ned til styrehuset.

Økonomisk
Især dieseludgaven har Opel i Danmark store forventninger til, fordi den leverer en brændstoføkonomi på 25 km/l (WLTP), med tilsvarende lav CO2 udledning. Udslippet af kvælstofilter er næsten elimineret vha. AdBlue og den tilhørende SCR-katalysator, som er placeret meget tæt ved motoren, så den hurtigere bliver virkningsfuld når motoren bliver varm.


Dieselmotoren er kraftfuld og fleksibel.
Den udmærker sig kørselsmæssigt ved at være lidt tungere end benzinversionerne. Den har desuden 16" hjul i stedet for 17" og sammenlagt er affjedringskomforten bedre end i benzin-udgaverne. Den fornemmes da også mindre sportslig, men fart præstationerne fejler ikke noget: 0-100 km/t på 10,2 sekunder, blot 0,3 sekunder langsommere end udgaven med 100 hestes turbobenzin.

Matrix-LED forlygter
Den nye Opel Corsa er også det første møde med Opels avancerede ”IntelliLux LED” matrix teknologi i forlygterne. Det er i det hele taget første gang, at der ses matrix lygter i en såkaldt B-segment bil. Teknologien indebærer, at man permanent kører med fjernlyset tændt, og så blænder systemet automatisk ned i retning af modkørende eller forankørende biler, eller når trafiksituationen, herunder gadebelysningen fordrer det.

Udfordringen har været, at få plads til de avancerede lygter i fronten, som også huser en aero-shutter, (der åbner og lukker for indsugningsluften, afhængigt af motorens behov. Derved sikrer man lavest mulig luftmodstand, når motoren ikke har brug for at blive kølet). Man har løst opgaven ved, at indbygge alle fire segmenter i hver forlygteenhed.

Lysbilledet bliver ikke helt regelmæssigt, som i lygter med eksempelvis 32 segmenter (Opel Insignia). Men lysmængden bliver markant større og op- og nedblænding sker ret hurtigt, hvad prøvekørsler i vintermørket gav et klart billede af. Interessant i øvrigt, at den nye LED teknologi, som er standard på GS Line, har et 76 procent lavere energiforbrug, som faktisk reducerer CO2 udledningen med 0,7 g/km (WLTP).


Billedet er optaget i forbindelse med prøvekørslerne og viser det reelle lys fra IntelliLux matrix forlygterne.
Lettere end forgængeren
Den nye Opel Corsa er blevet lettet i nabolaget af 100 kg i forhold til forgængeren. Karrosseriet (det hvidt-lakerede), bidrager med 40 kg, og aluminiumsmotorhjelmen står alene for 2,4 kg. Alligevel har man kunnet øge vridningsstabiliteten med 15 procent

Selvom Opel Corsa anno 2020 er helt igennem ny, er dimensionerne ikke væsensforskellige. Den er knap 3 cm længere og knap 5 cm lavere. Det gør dog, at man skal være opmærksom på afstanden mellem rat og førersæde ved ind- og udstigning, efter at have indstillet dem, så de passer bedst muligt. Heldigvis er rattet både højde- og længdejusterbart.

Avanceret udstyr
Den nye Opel Corsa har som standard kamera-baseret automatisk nødbremse, aktiv vognbaneassistent og genkendelse af vejskilte. Det sidste arbejdede ikke perfekt sammen med den kroatiske skiltning. Samspillet med en smarttelefon var omvendt gnidningsløst, blot synd at Android endnu ikke har gjort deres ”auto”-app klar i Danmark.


I forbindelse med verdenspremieren på Opel Corsa i juni blev det annonceret, at man ville introducere den elektriske udgave sidst i 2019. Den kommer dog først i foråret 2020 og vi gætter på, at det har med batterileverance situationen at gøre, at man har forsinket startproduktionsdatoen. Vi har dog prøvet den elektriske drivline i DS 3 Crossback E-Tense og det er den selvsamme drivline, der kommer til at ligge i Opel Corsa-e såvel som den nye elektriske udgave af Peugeot 208.

Andre Opel prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Ny Corsa er tysk - næsten >>>

Vi har prøvekørt den helt nye Opel Corsa på en snoet kroatisk kystvej. Spørgsmål (bl.a.): Hvordan er Opel sluppet afsted med, at bygge en Corsa på samme platform som Peugeot 208? Fuld HD.


GS-Line fronten er anderledes end fronten på Elegance versionerne.


8-trins automatgear er ikke før set i en B-segment bil.

Hurtige fakta om den helt nye Opel Corsa
Introduktion i Danmark: januar 2020

Priser fra kr. 140.000.


De prøvekørte motorer:
3 cyl. 1,2 Turbo-benzin, 100 hk, 205 Nm. 0-100 km/t: 9,9 sek. Topfart: 194 km/t. 16,1-18,5 km/l, 140-122 g CO2/km (WLTP).

3 cyl. 1,2 Turbo-benzin, 130 hk, 230 Nm. 0-100 km/t: 8,7 sek. Topfart: 208 km/t. 16,6-17,9 km/l, 136-128 g CO2/km.

4 cyl. 1,5 Turbo-diesel, 102 hk, 250 Nm. 0-100 km/t: 10,2 sek. Topfart: ?. 22,2-25 km/l, 117-105 g CO2/km (WLTP).

Længde: 4,06 meter.
Bredde: 1,75 meter.
Højde: 1,43 meter.
Akselafstand: 2,54 meter.

Bagagerum: 309-1081 liter.
Link til importøren

Benzinversionerne har 17" hjul.


Bagsædepladsen har haft gavn af de elstra 3 cm i længden, men det kniber en smule i højden.







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt