- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Nissan Juke
Kører så godt som den ser ud


Af Søren Clauding - 2. november 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Design er den alt afgørende faktor for succesen bag den første Nissan Juke, som blev lanceret for 9 år siden. Men 25 procent af alle Jukes er blevet købt pga. bilens dynamiske køreegenskaber, viser Nissans egne undersøgelser. Med stribevis af konkurrenter, der gerne vil have en større del af markedet, som forventes at stige med 30 procent i de næste fire år, skal Nissan udnytte ethvert fortrin - eller kombinationen deraf.

Det er meget simpelt. Jo flere fordele, kunderne oplever, pakket sammen i en bil, jo større er chancen for at de køber den, og da kan designet alene ikke løfte opgaven. Derfor var det ekstra interessant, at møde den helt nye Juke, oven i købet på snoede næsten sommerlige landeveje vest for Barcelona i Spanien, hvor de første internationale prøvekørsler fandt sted.

Skarpere design
Den nye Nissan Juke ser ligeså godt ud som forgængeren gjorde, da den var ny og man endnu ikke havde vænnet sig til, at en betalbar bil kunne se sådan ud. Den nye er skarpere, den inkluderer det seneste familie-udtryk, man er ikke i tvivl om at der er tale om en Nissan.  Men designerne har benyttet bl.a. moderne LED teknologi til at tegne fronten. Det er en bil, der vil noget. Og bagtil har man bevaret det karakteristiske coupé design, samtidig med at man har øget rummeligheden væsentligt.

Drivlinen har sit udgangspunkt i en 1-liters 3-cylindret turbobenzin motor, som præsterer 117 hk og op til 200 overboostede Nm. Det kan få den kompakte SUV/ crossover til at sprinte til 100 km/t på 10,4 sekunder, hjulpet af enten en 6 trins manuel gearkasse eller et 7-trins DCT automatgear. Drivlinen er yderst stilfærdig og underbygger den snært af eksklusivitet, som også følger med i den nye Nissan Juke.

De fleste vælger automatgear
Førstnævnte er let at betjene, men mon ikke majoriteten vil foretrække DCT gearet. Det forventer Nissan i hvert fald vil være tilfældet i Danmark, hvor merprisen er beskedne 18.000 kroner. Nissan forudser at 80 procent af salget vil blive DCT og det vil i undertegnedes optik også være en god beslutning, for dobbeltkoblingsgearet klæder Juke og passer perfekt til dens agile sportslighed.




Gearet er hurtigt op i trinnene, en smule langsommere nedad, men det er jo naturligt for et dobbeltkoblingsgear. Der kan skiftes manuelt vha. Paler bag rattet, og man kan fastlåse det enkelte trin ved at holde palerne inde et kort øjeblik. Den finesse er god, hvis man skal bruge motoren som motorbremse fx ved kørsel nedad på bjergveje som dem ved Barcelona.

Forbedret vejbeliggenhed
Den nye Juke er baseret på den nye CMF-B koncern platform, som bl.a. har øget vridningsstabiliteten med 13 procent - hvilket også trækker køreegenskaberne opad. Baghjulsophænget er baseret på en torsionsbagaksel, hvad der er sædvane hos de allerfleste i denne bilstørrelse.


Uanset gearkasse opleves Juke som underholdende med godt greb i underlaget på 19" 225 mm brede 45 procent lavprofildæk som prøvekørte topudstyrede biler var forsynet med. Man kan også få Juke med 16" hjul og det reducerer formentlig den lidt spændstige respons fra underlaget, som var en del af køreoplevelsen.

Den forlængede undervogn og større bredde har både stabilitet og kurveegenskaber gavn af, den styrer præcist og neutralt, og man kan påvirke konfigurationen af både drivline som styring ved at vælge mellem tre forskellige køreindstillinger - Sport, normal og Eco.


Fornuftige forbrugstal
Hvad det sidste angår er funktionen medvirkende til at man kan nå WLTP forbrugstal fra 15,6 til 16,9 km/l afhængig af hjulstørrelser og udstyr. Og hvad udstyr angår er man godt stillet lige fra den allerbilligste Visia version til 200.000 kroner til den mest velbestykkede udgave, der hedder enten Tekna 19" eller N-Design.


Der kan tilkøbes masser af udstyr, bilerne kan leveres i et utal af farvekombinationer, og i introduktionsfasen fra januar frem til 31. Marts 2020 kan man frit vælge for 15.000 kroner ekstraudstyr uden merpris.

Andre Nissan prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Nissan Juke First World Test - del 1 >>>


Den nye Nissan Juke ser godt ud, den er funktionel, men den kører også godt, hvad videoen fra de første internationale testkørsler vidner om. Fuld HD.







Det avancerede BOSE audiosystem inkluderer højtalere i forsædernes nakkestøtter.
Hurtige fakta om den helt nye Nissan Juke

Introduktion i Danmark: Januar 2010.

Priser fra kr. 200.000.
Intro-tilbud: Gratis udstyr for kr. 15.000.

Motor:
3 cyl 1,0 turbobenzin. 117 hk/5250 omdr./min. 180 Nm/1750-4000 omdr./min (overboost: 200 Nm).

Præstationer:
Manuelt gearet version (6 M/T): 0-100 km/t: 10,4 sek. Topfart: 180 km/t. Benzinøkonomi (WLTP  blandet kørsel): 16,4-16,9 km/l.

Automatgearsversion (7 DCT): 0-100 km/t: 11,1 sek. Topfart: 180 km/t. Benzinøkonomi (WLTP  blandet kørsel): 15,6-16,4 km/l.

Længde: 4,21 m.
Bredde: 1,80 m (u spejle).
Højde: 1,60 m.
Frihøjde: 172 mm.
Bagagerum: 422-1305 (VDA)
Max angænger: 1250 kg.

Garanti: 3 år/100.000 km.

Særligt udstyr afh. af version (5 udstyrs versioner):
Automatisk nødbremse med fodgænger og cyklist genkendelse. Aktiv vognbaneassistent. Active Trace Control. Isofix for og bag. Cross Traffic Alert. BOSE audioanlæg. 8" touch screen. Adaptiv fartpilot. Klimaanlæg. Intelligent Around View Monitor. Fuld LED.
Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt