- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Verdenspremiere:
KIA XCeed
Sportslig ordleg men masser af substans
Af Søren Clauding - juli 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da KIA i sin tid lancerede den allerførste KIA Ceed, lå det i kortene, at der var tale om ordleg på højere niveau - som naturligvis skulle genspejle den bil, modelbetegnelsen dækkede over. Med XCeed overgår KIA i bogstavelig forstand sig selv. Se, vi kan også bruge ordlegen… Der går jo sport i den slags ting.

 

Foer der er masser af substans bag ordene. Og sport er der også over den nye XCeed, der på KIAs europæiske hovedsæde i Frankfurt i Tyskland havde officiel verdenspremiere midt i den mellemeuropæiske hedebølge sidst i juni. I sagens natur er der tale om en ny variant over KIA Ceed, men med et yderst sportsligt snit.

 

Den er, som navnet indikerer, en “X” version, dvs. i denne sammenhæng en crossover (X-over), og her har KIA helt konkret ramt lige ind i den mest voksende bilkategori på markedet. De har identificeret de egenskaber, som får bilkøberne til at kaste sig over en crossover, og så har de taget skridtet fuldt ud…

 

Ægte crossover

KIA XCeed er høj, men ikke så høj som fx den mest populære KIA-model i Europa, Sportage, selvom frihøjden er nogenlunde den samme. Den giver føreren en forhøjet siddeposition, så overblikket over trafikken er bedre, den er rummelig og så ser den knaldgodt ud, præcis som den seneste nyskabelse på den nye Ceed platform, shooting-brake versionen, KIA ProCeed.

 

Firehjulstræk er heller ikke en option - hvilket betyder, at brændstoføkonomien kan holdes i en stram line og da den nye XCeed tillige, omend først lidt senere, kommer som plug-in hybrid, er den også en option for de bilejere, der regelmæssigt har mulighed for at få lidt billig strøm på bilen til at holde benzinforbruget ekstra meget nede. Som sådan kalder KIA også deres XCeed ikke bare en CUV (Crossover Utility Vehicle) men også en urban-crossover, for det er jo ret beset i et by- eller kombineret land/bymiljø, plug-in løsningen er optimal.

 

Emilio Herrera, som er Chief Operating Officer hos KIA Motors Europe, sagde bl.a. lanceringen: “KIA XCeed imødekommer den stigende efterspørgsel efter mere emotionelle og dynamiske biler i forhold til en SUV - både hvad angår udseende og køreegenskaber. Men kunderne vil ikke gå glip af de praktiske egenskaber, som de får i en større bil.”

 

Avanceret undervogn

Og sidstnævnte tilbyder KIA ved, som noget ret unikt i klassen for forholdsvis kompakte crossovere (den måler blot 4,40 meter i længden), at undervognen inkluderer et avanceret multilink baghjulsophæng, en løsning som hos kollegerne ofte er fravalgt til fordel for den knap så pladskrævende og mere enkle torsionsbagaksel. Undervognen i XCeed er som udgangspunkt identisk med den, man finder i Ceed SW og ProCeed, som vi tidligere har prøvekørt.

 

Man har dog fornuftigt nok gjort affjedringen en smule blødere og dermed udnyttet de muligheder, en frihøjde på op til 18,4 cm (17,4 cm i udgaven med 17” hjul i stedet for 18”) giver. Derfor er der lagt an til køreegenskaber, der netop forener det sportslige, det alsidige og det komfortable. Frihøjden er i øvrigt 3,2 hhv 4,2 cm højere end på Ceed 5-dørs Hatchback. Og totalt set er XCeed tilsvarende højere - men den er 15 cm lavere end Sportage, hvilket vil gøre en stor forskel.



Som noget unikt i Ceed-modelrækken er alle KIA XCeed-versioner udstyret med hydrauliske returstop på forakslen. Gummistoppet flyder i hydraulikvæske i støddæmperne og har til hensigt, at give en ekstra komfortabel kørsel på dårlig vejbelægning.

 

Vi har i sagens natur endnu ikke prøvekørt bilen - i Frankfurt var der alene tale om en statisk præsentation. Men basis konstruktionen og erfaringerne fra de øvrige Ceed modeller gør ikke forventningerne mindre. Spørgsmålet vil da være, om XCeed overstiger forventningerne…

 

Rummelig og avanceret

Bilens længere overhæng bagtil giver et længere bagagerum, og KIA XCeed har en bagagerumskapacitet på 426 liter (VDA) og når bagsæderne klappes frem, vokser bagagerumskapaciteten til 1,378 liter.



Komfortudstyret omfatter bl.a. et JBL Premium-audiosystem, 2-zoners klimaanlæg, varme i sidespejle, varme i rat og forrude, varme og ventilation i forsæder og varme i bagsæder.

 

Drivlinerne

Motorprogrammet inkluderer tre forskellige benzinmotorer med turbo og direkte indsprøjtning (T-GDi): En 3-cylindret 1,0-liters T-GDi-motor på op til 120 hk og et drejningsmoment på max 172 Nm, en 4-cylindret 1,4-liters T-GDi-motor på 140 hk og 242 Nm og den samme 1,6-liters T-GDi-motor, som også ligger i Ceed GT og ProCeed GT. Den leverer op til 204 hk og 265 Nm.

Desuden kan XCeed fås med dieselmotorer på enten 115 hk eller 136 hk. Og i begyndelsen af 2020 vil XCeed også kunne anskaffes med elektrificerede drivliner.

 

Den nye urbane crossover vil blive produceret på mærkets europæiske fabrik i Zilina i Slovakiet sammen med Ceed 5-dørs hatchback, Ceed Stationcar og ProCeed. Det nyeste medlem af Ceed-modelfamilien kommer til salg i Europa i 3. kvartal af 2019, og den vil som standard blive solgt med KIAs brancheførende garanti på 7 år/150.000 km.

Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>

XCeed fronten har sin egen karakter.


Cockpittet er i det store hele identisk med det, man finder i KIA ProCeed.





Der er god plads i den nye XCeed - både på bagsædet og i bagagerummet.



Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt