Da KIA i sin tid lancerede den allerførste KIA Ceed,
lå det i kortene, at der var tale om ordleg på
højere niveau - som naturligvis skulle genspejle den
bil, modelbetegnelsen dækkede over. Med XCeed
overgår KIA i bogstavelig forstand sig selv. Se, vi
kan også bruge ordlegen… Der går jo sport i den
slags ting.
Foer der er masser af substans bag ordene. Og sport
er der også over den nye XCeed, der på KIAs
europæiske hovedsæde i Frankfurt i Tyskland havde
officiel verdenspremiere midt i den mellemeuropæiske
hedebølge sidst i juni. I sagens natur er der tale
om en ny variant over KIA Ceed, men med et yderst
sportsligt snit.
Den er, som navnet indikerer, en “X” version, dvs. i
denne sammenhæng en crossover (X-over), og her har
KIA helt konkret ramt lige ind i den mest voksende
bilkategori på markedet. De har identificeret de
egenskaber, som får bilkøberne til at kaste sig over
en crossover, og så har de taget skridtet fuldt ud…
Ægte crossover
KIA XCeed er høj, men ikke så høj som fx den mest
populære KIA-model i Europa, Sportage, selvom
frihøjden er nogenlunde den samme. Den giver føreren
en forhøjet siddeposition, så overblikket over
trafikken er bedre, den er rummelig og så ser den
knaldgodt ud, præcis som den seneste nyskabelse på
den nye Ceed platform, shooting-brake versionen, KIA
ProCeed.
Firehjulstræk er heller ikke en option - hvilket
betyder, at brændstoføkonomien kan holdes i en stram
line og da den nye XCeed tillige, omend først lidt
senere, kommer som plug-in hybrid, er den også en
option for de bilejere, der regelmæssigt har
mulighed for at få lidt billig strøm på bilen til at
holde benzinforbruget ekstra meget nede. Som sådan
kalder KIA også deres XCeed ikke bare en CUV
(Crossover Utility Vehicle) men også en
urban-crossover, for det er jo ret beset i et by-
eller kombineret land/bymiljø, plug-in løsningen er
optimal.
Emilio Herrera, som er Chief Operating Officer hos
KIA Motors Europe, sagde bl.a. lanceringen: “KIA
XCeed imødekommer den stigende efterspørgsel efter
mere emotionelle og dynamiske biler i forhold til en
SUV - både hvad angår udseende og køreegenskaber.
Men kunderne vil ikke gå glip af de praktiske
egenskaber, som de får i en større bil.”
Avanceret undervogn
Og sidstnævnte tilbyder KIA ved, som noget ret unikt
i klassen for forholdsvis kompakte crossovere (den
måler blot 4,40 meter i længden), at undervognen
inkluderer et avanceret multilink baghjulsophæng, en
løsning som hos kollegerne ofte er fravalgt til
fordel for den knap så pladskrævende og mere enkle
torsionsbagaksel. Undervognen i XCeed er som
udgangspunkt identisk med den, man finder i Ceed SW
og ProCeed, som vi tidligere har prøvekørt.
Man har dog fornuftigt nok gjort affjedringen en
smule blødere og dermed udnyttet de muligheder, en
frihøjde på op til 18,4 cm (17,4 cm i udgaven med
17” hjul i stedet for 18”) giver. Derfor er der lagt
an til køreegenskaber, der netop forener det
sportslige, det alsidige og det komfortable.
Frihøjden er i øvrigt 3,2 hhv 4,2 cm højere end på
Ceed 5-dørs Hatchback. Og totalt set er XCeed
tilsvarende højere - men den er 15 cm lavere end
Sportage, hvilket vil gøre en stor forskel.
Som noget unikt i Ceed-modelrækken er alle KIA
XCeed-versioner udstyret med hydrauliske returstop
på forakslen. Gummistoppet flyder i hydraulikvæske i
støddæmperne og har til hensigt, at give en ekstra
komfortabel kørsel på dårlig vejbelægning.
Vi har i sagens natur endnu ikke prøvekørt bilen - i
Frankfurt var der alene tale om en statisk
præsentation. Men basis konstruktionen og
erfaringerne fra de øvrige Ceed modeller gør ikke
forventningerne mindre. Spørgsmålet vil da være, om
XCeed overstiger forventningerne…
Rummelig og avanceret
Bilens længere overhæng bagtil giver et længere
bagagerum, og KIA XCeed har en bagagerumskapacitet
på 426 liter (VDA) og når bagsæderne klappes frem,
vokser bagagerumskapaciteten til 1,378 liter.
Komfortudstyret omfatter bl.a. et JBL
Premium-audiosystem, 2-zoners klimaanlæg, varme i
sidespejle, varme i rat og forrude, varme og
ventilation i forsæder og varme i bagsæder.
Drivlinerne
Motorprogrammet inkluderer tre forskellige
benzinmotorer med turbo og direkte indsprøjtning
(T-GDi): En 3-cylindret 1,0-liters T-GDi-motor på op
til 120 hk og et drejningsmoment på max 172 Nm, en
4-cylindret 1,4-liters T-GDi-motor på 140 hk og 242
Nm og den samme 1,6-liters T-GDi-motor, som også
ligger i Ceed GT og ProCeed GT. Den leverer op til
204 hk og 265 Nm.
Desuden kan XCeed fås med dieselmotorer på enten 115
hk eller 136 hk. Og i begyndelsen af 2020 vil XCeed
også kunne anskaffes med elektrificerede drivliner.
Den nye urbane crossover vil blive produceret på
mærkets europæiske fabrik i Zilina i Slovakiet
sammen med Ceed 5-dørs hatchback, Ceed Stationcar og
ProCeed. Det nyeste medlem af Ceed-modelfamilien
kommer til salg i Europa i 3. kvartal af 2019, og
den vil som standard blive solgt med KIAs
brancheførende garanti på 7 år/150.000 km.
|