Peugeot har præsenteret en ny bilmodel, Peugeot
Rifter. Den er dog ikke mere ny end at den har en
forgænger, Peugeot Partner. Men den nye bil er så ny
i forhold til Partneren, at et nyt navn er helt
acceptabelt. Om det så betyder, at der bliver rift
om den, vil tiden vise. Et faktum er det i hvert
fald, at den oprindelige Partners succes har været
stærkt på retur.
Men der er tale om en bil, som har en stærk
historie. Der var år, hvor den var en storsællert.
Det var dengang det var ”in” at købe funktionelt, at
købe biler, hvor deres transport kapacitet var i
højsæde. Så begyndte nogle at pege fingre af den og
dens ligestillede, bl.a. søstermodellen Citroën
Berlingo, de blev lidt (meget, faktisk) hånligt
kaldt familieakvarier og familie containere.
Spørgsmålet er, om det ikke var hånen og angsten
for, hvad naboerne mente, der fik mange til at vælge
fx en SUV i stedet for.
OCEANER af plads
SUV’er bliver ikke hånet, den praktiske købs
begrundelse er for mange, at man sidder højt i en
SUV. Men se, det gør man også i den nye Peugeot
Rifter. Den har oven i købet en ægte SUV frihøjde på
18 cm. Men ingen SUV, og vi mener INGEN, kan byde på
3500 liter bagagekapacitet, oven i købet i en bil,
der kun måler 4,40 meter i længden.
Men Peugeot Rifter tilbyder mere end det. Den har
stadig den karakteristiske kasseform, men vi skal
love for, at kassen har fået kant. Fronten er skarp,
den har pondus, og bagpartiet har været længe i
design afdelingen, for det er ikke bare æstetisk
løftet, det er det også funktionelt. Fordi man klogt
har bevaret skydedørene med alle deres fordele, har
man også fundet løsningen på sideruderne, der ikke
kunne rulles op og ned. Det kan de nu.
Det geniale i-Cockpit
Vi skal ikke underkende betydningen af at en bil ser
godt ud, men mon ikke de fleste bilejere bruger
langt mere tid inde i bilen og på at bruge dens
egenskaber end at betragte vidunderet udefra. Sidder
man på forsæderne er det sidste, men tænker, at det
kunne se bedre ud. Peugeot har også designet et
i-Cockpit til Rifter. Det ser knald godt ud og det
geniale koncept, som til dato har fundet vej ind i
over 4 millioner Peugeot’er, holder også vand i
Rifter.
Ideen er ikke mindst, at man kan sænke rattet til en
behagelig siddestilling med sænkede skuldre, fordi
man ikke skal tage højde for, at skulle kunne se
instrumenterne indenfor ratkransen. Man ser som
bekendt henover rattet og dermed skal blikket også
vandre meget kortere, når det forlader kørebanen for
at holde øje med fx speedometeret.
Kører glimrende
Det sidste kan i praksis være vigtigt, for man
kommer let til at køre for hurtigt i den nye Rifter,
kunne vi konstatere i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler, der fandt sted ved tæt
bykørsel, motorvejskørsel og ikke mindst kørsel på
snoede franske bjergveje i området nord for Monaco.
Det sker især med den nye 130-hestes benzinmotor i
maskinrummet, som man bl.a. kan opleve i onboard
videoen her på siden, og det sker fordi
køreegenskaberne er blevet rigtig gode.
Desuden har Peugeot udviklet en ny 8-trins
automatgearkasse, der fungerer fremragende, ligeså
godt som en typisk dobbeltkoblingsgearkasse, når man
skal op i gear, og bedre, når man skal ned i gear.
Man kører oven i købet ligeså langt på literen med
det nye automatgear som med manuelt gearskift.
Peugeot har benyttet den store hjulvandring til at
opnå stor konventionel affjedringskomfort, og så har
man kunnet stabilisere bilen, så den trods højden på
1,88 meter kun krænger meget lidt. De køreegenskaber
passer fremragende til den næsten gokartagtige
sideposition, det lave og lille rat.
Enestående indretning
Indretningen er fortsat en kerneværdi ved en bil,
der i den grad henvender sig til aktive mennesker og
gerne også til dem, med lyst til at have familien
med. Er man 7 går det også. Så bør man blot huske,
at bestille den 4,75 meter lange version, når man
skriver under på slutsedlen. Den har nemlig ikke
bare syv siddepladser med god plads til alle men
giver også mulighed for at transportere over 3 meter
lange genstande, der kan anbringes ned gennem
kabinen. De tre bageste/midterste sæder, afhængig af
version, er i øvrigt helt ens og kan betjenes hver
for sig. Det øger i sagens natur fleksibiliteten.
Den nye Rifter kan købes med et stort udvalg af
udstyr og kørehjælpemidler. Skudt i flæng:
automatisk op- og nedblænding af fjernlyset, 2-zone
klimaanlæg, 220 V udtag, connected navigation,
stemme kommando, bluetooth, trådløs opladning af
smarttelefoner, skiltegenkendelse, adaptiv
fartpilot, nøglefri adgang og betjening, automatisk
parkering, aktiv vognbaneassistent, semi-off road
programmet grip control og automatisk nødbremse.
Der BURDE blive rift om den
Alt andet lige burde den nye Peugeot Rifter, når den
kommer til Danmark først på efteråret være en bil,
som der vil være rift om. Aktive mennesker med
selvtilliden i orden, der ved, hvad de har brug for
og tør sætte sig ud over hvad naboen og kollegaen
mener, bør stå forrest i køen. Vi er spændt på at
se, hvor mange, der er af jer derude…
|