- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Test drive:

Peugeot Rifter


En bil, der burde blive rift om...


Af Søren Clauding – juli 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot har præsenteret en ny bilmodel, Peugeot Rifter. Den er dog ikke mere ny end at den har en forgænger, Peugeot Partner. Men den nye bil er så ny i forhold til Partneren, at et nyt navn er helt acceptabelt. Om det så betyder, at der bliver rift om den, vil tiden vise. Et faktum er det i hvert fald, at den oprindelige Partners succes har været stærkt på retur.

 

Men der er tale om en bil, som har en stærk historie. Der var år, hvor den var en storsællert. Det var dengang det var ”in” at købe funktionelt, at købe biler, hvor deres transport kapacitet var i højsæde. Så begyndte nogle at pege fingre af den og dens ligestillede, bl.a. søstermodellen Citroën Berlingo, de blev lidt (meget, faktisk) hånligt kaldt familieakvarier og familie containere. Spørgsmålet er, om det ikke var hånen og angsten for, hvad naboerne mente, der fik mange til at vælge fx en SUV i stedet for.

 

OCEANER af plads

SUV’er bliver ikke hånet, den praktiske købs begrundelse er for mange, at man sidder højt i en SUV. Men se, det gør man også i den nye Peugeot Rifter. Den har oven i købet en ægte SUV frihøjde på 18 cm. Men ingen SUV, og vi mener INGEN, kan byde på 3500 liter bagagekapacitet, oven i købet i en bil, der kun måler 4,40 meter i længden.



Men Peugeot Rifter tilbyder mere end det. Den har stadig den karakteristiske kasseform, men vi skal love for, at kassen har fået kant. Fronten er skarp, den har pondus, og bagpartiet har været længe i design afdelingen, for det er ikke bare æstetisk løftet, det er det også funktionelt. Fordi man klogt har bevaret skydedørene med alle deres fordele, har man også fundet løsningen på sideruderne, der ikke kunne rulles op og ned. Det kan de nu.


 


Det geniale i-Cockpit

Vi skal ikke underkende betydningen af at en bil ser godt ud, men mon ikke de fleste bilejere bruger langt mere tid inde i bilen og på at bruge dens egenskaber end at betragte vidunderet udefra. Sidder man på forsæderne er det sidste, men tænker, at det kunne se bedre ud. Peugeot har også designet et i-Cockpit til Rifter. Det ser knald godt ud og det geniale koncept, som til dato har fundet vej ind i over 4 millioner Peugeot’er, holder også vand i Rifter.



Ideen er ikke mindst, at man kan sænke rattet til en behagelig siddestilling med sænkede skuldre, fordi man ikke skal tage højde for, at skulle kunne se instrumenterne indenfor ratkransen. Man ser som bekendt henover rattet og dermed skal blikket også vandre meget kortere, når det forlader kørebanen for at holde øje med fx speedometeret.

 

Kører glimrende

Det sidste kan i praksis være vigtigt, for man kommer let til at køre for hurtigt i den nye Rifter, kunne vi konstatere i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, der fandt sted ved tæt bykørsel, motorvejskørsel og ikke mindst kørsel på snoede franske bjergveje i området nord for Monaco. Det sker især med den nye 130-hestes benzinmotor i maskinrummet, som man bl.a. kan opleve i onboard videoen her på siden, og det sker fordi køreegenskaberne er blevet rigtig gode.

 

Desuden har Peugeot udviklet en ny 8-trins automatgearkasse, der fungerer fremragende, ligeså godt som en typisk dobbeltkoblingsgearkasse, når man skal op i gear, og bedre, når man skal ned i gear. Man kører oven i købet ligeså langt på literen med det nye automatgear som med manuelt gearskift.

 

Peugeot har benyttet den store hjulvandring til at opnå stor konventionel affjedringskomfort, og så har man kunnet stabilisere bilen, så den trods højden på 1,88 meter kun krænger meget lidt. De køreegenskaber passer fremragende til den næsten gokartagtige sideposition, det lave og lille rat.



Enestående indretning

Indretningen er fortsat en kerneværdi ved en bil, der i den grad henvender sig til aktive mennesker og gerne også til dem, med lyst til at have familien med. Er man 7 går det også. Så bør man blot huske, at bestille den 4,75 meter lange version, når man skriver under på slutsedlen. Den har nemlig ikke bare syv siddepladser med god plads til alle men giver også mulighed for at transportere over 3 meter lange genstande, der kan anbringes ned gennem kabinen. De tre bageste/midterste sæder, afhængig af version, er i øvrigt helt ens og kan betjenes hver for sig. Det øger i sagens natur fleksibiliteten.

 

Den nye Rifter kan købes med et stort udvalg af udstyr og kørehjælpemidler. Skudt i flæng: automatisk op- og nedblænding af fjernlyset, 2-zone klimaanlæg, 220 V udtag, connected navigation, stemme kommando, bluetooth, trådløs opladning af smarttelefoner, skiltegenkendelse, adaptiv fartpilot, nøglefri adgang og betjening, automatisk parkering, aktiv vognbaneassistent, semi-off road programmet grip control og automatisk nødbremse.

 

Der BURDE blive rift om den

Alt andet lige burde den nye Peugeot Rifter, når den kommer til Danmark først på efteråret være en bil, som der vil være rift om. Aktive mennesker med selvtilliden i orden, der ved, hvad de har brug for og tør sætte sig ud over hvad naboen og kollegaen mener, bør stå forrest i køen. Vi er spændt på at se, hvor mange, der er af jer derude…


Andre Peugeot prøvekørsler – find dem her >>>


Multibil for eventyrfolket. Så kort kan den nye Peugeot Rifter beskrives. Tag med på en køretur i eventyrbilen. Fuld HD.


 

 

Fænomenalt lysindfald, også ned gennem den langsgående fralægningshylde i midten af bilen. Ialt disponerer man over 186 liter ekstra bagageplads i rum rundt om i bilen, også i midterkonsollen (se nedenfor).

 


Hurtige fakta om den nye Peugeot Rifter


Introduktion i Danmark: Oktober 2018

 

Udvalgte drivliner:

 

Benzin:

3. cyl PureTech BVM6 (M/T), 1,2 liter, 110 hk, 205 Nm/1750 omdr./min. 18,2 km/l, 0-100 km/t: 11,7 sek. Topfart: 169 km/t.

 

Diesel:

4. cyl BlueHDi EAT8 (A/T), 1,5 liter, 130 hk, 300 Nm/1750 omdr./min. 23,3 km/l, 0-100 km/t: 10,8 sek. Topfart: 180 km/t.

4. cyl BlueHDi BVM6 (M/T), 1,5 liter, 130 hk, 300 Nm/1750 omdr./min. 23,3 km/l, 0-100 km/t: 10,4 sek. Topfart: 184 km/t.

4. cyl BlueHDi BVM6 (M/T), 1,5 liter, 100 hk, 250 Nm/1750 omdr./min. 23,3 km/l, 0-100 km/t: 12,5 sek. Topfart: 170 km/t.

 

Længde: 4,40 hhv. 4,75 meter.

Højde: 1,87 meter

Frihøjde: 180 mm.

 

Bagagekapacitet:

5 sæder/kort:

775-3000 liter (3500 l med nedfældet forreste passagersæde)

7-sæder/lang:

1050-3500 liter (4000 l med nedfældet forreste passagersæde)


Link til importøren


110 hestes benzinmotoren er fornuftig, men vi foretrækker dieselversionerne med deres store drejningsmoment.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt