- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


 

First Test: Toyota Prius Plug-in

 


Under lakken på den nye Prius Plug-in


Af Søren Clauding – 26. april 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når verdens førende hybridbilsproducent bringer en i Danmark helt ny bil på markedet, er der grund til at være ekstra opmærksom. Lovgiverne har herhjemme muliggjort, at en opladningshybrid nu er økonomisk konkurrencedygtig. Det har øget salget af den type biler i de seneste måneder og er vel det tiltag, som i de seneste mange år har haft størst effekt i retning af, at gøre danskerne parate til elbiler.

 

I teknisk forstand er en Prius Plug-in da også en elbil, fordi den som udgangspunkt fortrinsvis kører på elektricitet, når der er strøm nok på batteriet. Den er dog udrustet med en økonomisk 4-cylindret 1,8 liters 99-hestes benzinmotor uden turbolader. Den assisteres fortrinsvis af en 72-hestes synkron vekselstrøms elektromotor samt en tilsvarende 31-hestes elmotor, som mest har til opgave, at igangsætte bilen fra stilstand og supplere den kraftigere elmotor, når der er brug for ekstra meget kraft. Desuden fungerer den som generator, der opsamler energi fra deceleration (altså når bilen sænker farten) og oplader det nye 8,8 kWh litium-ion batteri.

 

Optimal energi udnyttelse

Systemeffekten er imidlertid via et sindrigt energistyresystem begrænset til 122 hestekræfter. Hvad der leverer den aktuelle effekt under kørslen, har man som fører ingen indsigt i, det klarer systemet ud fra en lang række parametre, så man opnår den optimale udnyttelse af energien.

 

Som fører kan man dog vælge, at køre på elektricitet alene, at oplade ekstra meget strøm ved deceleration, eller fortrinsvis at benytte sig af benzinmotoren. I princippet kan man også oplade batteriet vha. benzinmotoren under kørslen, hvilket dog energimæssigt er uøkonomisk. Det har alene til formål, at kunne sikre fuld elektrisk kørsel fx i miljø-zoner, som vi dog indtil videre ikke har nogle af i Danmark.

 

Oplades hvor som helst

Som udgangspunkt behøver man som fører ikke at gøre andet end lade bilen op, når lejlighed byder sig, det kan foregå på en ladestander/vægboks hjemme (hvis man altså ikke bor i lejlighedsbyggeri), på en offentlig ladestander eller hvor som helst, hvor der er adgang til 220 Volt via et såkaldt ”mormor-kabel” (dvs. et kabel som man populært sagt kan benytte, når man er på besøg hos mormor, der da forudsættes at bo i stue-plan). Det er ligeså let som at tilslutte en støvsuger eller en hårtørre.

 

Prius Plug-in kan accelerere fra 0-100 km/t på 11,1 sekunder og køre 162 km/t på toppen. Det skal bemærkes, at det er 0,5 sekund og 18 km/t ringere end i Prius hybrid, men nok til at leve med under danske kørselsforhold.

 

Dynamisk og komfortabel

Køreoplevelsen er på én gang dynamisk og yderst komfortabel. Bilen er i fremragende balance, affjedringen er tilgivende og støjniveauet er meget lavt. I praksis vil man kunne køre helt op til 135 km/t på elektricitet alene – det er med til at underbygge den store komfort.

 

Det officielle rækkevidde-tal for kørsel på elektricitet alene er 63 kilometer. Tallet varierer med kørselsmønstret og temperaturen. Det officielle forbrugstal er 83,3 km/l – men det er et meget teoretisk tal, fordi det helt afhænger af fordelingen mellem el-kørsel og benzin-kørsel, og det inkluderer i økonomisk forstand ikke udgiften til elektricitet.

 

Da vi ikke har prøvekørt den nye Prius Plug-in tilstrækkelig meget til, at kunne vurdere forbruget i praksis, må det indtil videre stå lidt hen i det uvisse. Med stor risiko for fejlskøn virker det dog som om, at kilometerprisen for kørsel på el er nede i nærheden af 31 øre (kWh pris på kr. 2,25). Og tilsvarende vil kilometerprisen for kørsel på benzin alene nok være omkring 44 øre (literpris: kr. 10,90). Med et Clever abonnement til 299 kr./mdr. for fri opladning, vil prisen kunne komme endnu længere ned, dog afhængig af forbrugsmønster.

 

Meget bil for pengene

Men den nye Prius Plug-in er meget mere end blot en ret effektiv og komfortable premium hybridbil til en ret fordelagtig pris. Det med prisen har nemlig meget at gøre med, hvad man får for pengene. Udstyret er omfattende, sikkerhedsniveauet er højt, og inkluderer bl.a. vognbaneassistent, skiltegenkendelse, automatisk fjernlys, nødbremse, adaptiv fartpilot og ikke mindst Fuld LED forlygter af Matrix typen, hvor 36 enkelt lyselementer (8 i hver af de to inderste lys-kubus og én i hver af de to yderste) sikrer, at lyset oplyser kørebanen alle andre steder end dér, hvor en anden trafikant befinder sig.



Udstyret kan suppleres med en varmepumpe, i princippet af den slags, som kan opvarme en bolig. Den drives af elektricitet, og hvis den er i funktion til forvarmning af kabinen, mens bilen er koblet til et opladningspunkt, bruger den ikke af strømmen på batteriet. Den er udviklet i et samarbejde mellem Toyota og Denso. Det burde borge for kvaliteten.

 

Ned til 20 minusgrader

Toyota har desuden udviklet et elektrisk varmeapparat, der kan øge batteritemperaturen, så batteriets effektivitet bliver bedre. Det gør det muligt, at køre ved temperaturer ned til 20 minusgrader uden nævneværdig tab af batterieffektiviteten – og ligesom varmepumpen, forbruges bilens opladede strøm ikke til opvarmning, når den er tilkoblet et ladestik.

 

De oplyste opladningstider er i øvrigt 2 timer (fra nul til fuld opladning) ved brug af et såkaldt Type II Mode III ladestik (det er sådan et, man benytter ved en ladestander) respektive 3 timer og 15 minutter fra et almindeligt husholdningsstik.


Link til importøren

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Toyota sætter stikket i - nu også i Danmark >>>


Plug-in hybrid versionen af Toyota Prius er ny i Danmark. Vi har taget en kort køretur i den nye bil, som tager springet indenfor i premium segmentet til en meget attraktiv pris. Fuld HD.


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt