- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive:

Nissan Qashqai 1,3 DIG-T


Omfattende udviklingsarbejde bag nye motorer


Af Søren Clauding – 12. Oktober 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bag udviklingen af en ny motor som den 1,3 liters turbobenzin, der fremover kan fås til Nissans succesmodel, Qashqai, ligger et omfattende arbejde, som tilsammen gør det muligt, at få en bedre køreoplevelse og samtidig en reduktion i forureningen fra udstødningen.

 

Den forbedrede effektivitet er resultat af en grundlæggende ombygning af motorens

konstruktion i forhold til tidligere benzinmotorer. Der er tilføjet et benzinpartikelfilter, og

forbedringerne omfatter brændstofindsprøjtningssystemet, konstruktionen af

forbrændingskammeret, reduceret friktion og optimering af turboladeren.

 

Lavere vægt

Den nye motors kompakte konstruktion giver mere plads i motorrummet og reducerer bilens samlede vægt. Den har et nyt triangulært udformet ”delta”-topstykke og injektorerne er placeret centralt for at forbedre forbrændingen.

 

Udstødningsmanifolden er delvist integreret i topstykket, hvilket giver en mere effektiv afkøling af udstødningsgassen og en mere effektiv forbrænding – især ved lave motoromdrejningstal og høj belastning. Motoren er desuden blevet udstyret med et benzinpartikelfilter, som eliminerer partikler i udstødningsgasserne ved at opfange dem i en mikroskopisk bikubestruktur, som regenererer automatisk med faste intervaller.



Coatning af cylinder væggene

Ved hjælp af en plasmabrænder sprayes et tyndt lag af meget hårdt stål på cylindervæggene for at forbedre varmeledningsevnen under forbrændingen. Foruden at spare vægt, reducerer denne teknik i høj grad ukontrolleret tændingsbanken i motoren, og den øger kompressionsforholdet, hvilket også gør den mere effektiv. Spraybelægningen står i øvrigt for 1 procent af reduktionen af brændstofforbrug og emissioner.

 

Turboladeren er nu udstyret med en motordrevet recirkulerende sikkerhedsventil (en såkaldt ”e-waste gate”), der erstatter de pneumatiske ventiler, som man finder i ældre motorer. Det indebærer, at motoren har bedre respons især ved lave motoromdrejningstal.

 

Injektorerne

Indsprøjtnings dyserne har seks huller, hvilket giver en bedre forstøvning af benzinen. Og det sker vha. commonrail-teknik under et højt tryk på 250 bar. Det skal ses i forhold til 200 bar i den hidtidige 1,2-liters motor.

 

Ventilstrukturen har en følgevippearm med hydraulisk føring i stedet for ventilløftere. Det bidrager til at reducere den interne friktion og forbedrer holdbarheden. Motoren er desuden mere effektiv takket være de to uafhængige variable ventilstyringssystemer til indsugning og udstødning.

 

Ny NissanConnect-infotainment

Nissan Qashqai er nu tilgængelig med nyt NissanConnect, som er et helt nyt infotainmentsystem, der giver nem og intuitiv interaktion mellem fører og bil, og inkluderer stemmegenkendelse, startskærm med individualiseringsmuligheder, ”single Line-søgning og Find My Car. Desuden er Apple CarPlay og Android Auto standard fra 2. udstyrsniveau, ”Acenta”.

 

Det nye NissanConnect byder også på TomTom Premium Traffic, som giver mere

præcise trafikinformationer i realtid med henblik på at reducere køretiden. NissanConnect betjenes via en primær 7” berøringsskærm, placeret centralt på instrumentpanelet. Den har samme størrelse som tidligere, men den har nu færre knapper og nye multi-touch-funktioner.

 

Systemet kan i øvrigt også betjenes via ratkontakter, så man stemmebetjent kan foretage telefonopkald, få oplæst meddelelser og styre musikafspilningen.



Link til importøren

Andre Nissan prøvekørsler - find dem her >>>

 

Læs også:

Fremtidssikring med nye miljødrivliner >>>


Nissan Qashqai med de nye Euro 6d TEMP godkendte turbobenzinmotorer er ikke alene mere økonomisk end forgængerne, den kører oså bedre. On-board videoen viser, hvordan den kører. Fuld HD.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt