- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Test: Mitsubishi Eclipse Cross

 

Ungdommelig appeal og komfortabel alsidighed


Af Søren Clauding – 23. januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det mest bemærkelsesværdige ved vores første måde med den helt nye Mitsubishi Eclipse Cross var ikke alene det anderledes, coupéagtige design, der er usædvanligt i SUV/crossover klassen, men i særdeleshed dens køreegenskaber. Trods dens sportslige udseende kører den yderst komfortabelt – uden tab af føling med underlaget.

 

Vi har haft lejlighed til, at prøve en pre-produktions udgave af den nye bil, som lander på det danske marked sidst i april/først i maj til priser fra 280.000 kroner. Testbilen var udrustet med 18” fælge med 225/55-18 vinterdæk og det kan naturligvis ændre på køreoplevelse, når det bliver varmere i vejret og dækmonteringen original.



Affjedringen er anderledes men god

Ikke desto mindre er der ingen tvivl om affjedringskarakteristikken. Der anvendes den seneste generation af lavfriktions støddæmpere med tilbageløbsventiler, som giver en meget tilgivende absorbering af selv de større ujævnheder (se onboard videoen her på siden). Det er ikke det, man umiddelbart forventer af en bil med visuel sportslig appeal, hvor spændstig affjedring er standarden. Men det virker ualmindelig godt i Eclipse Sport.

 

Undervognen er lånt fra storebror Mitsubishi Outlander, akselafstanden er uændret, men naturligvis er den finjusteret, så den passer til den 29 cm kortere, 4,41 meter lange Eclipse Sport. Hvis man husker det, og kører den på samme måde, får man faktisk en ret underholdende bil ud af det.

 

Kør den bevidst

På et landevejs cruise er kørslen komfortabel – og med den 1,5 liters store turbo benzinmotor i maskinrummet også yderst lydløs. Gennem snævre kurver er sen nedbremsning og et øjebliks tøven inden de 163 hestekræfter assisteret af 250 Nm lægges ud på de trækkende forhjul en god løsning. Derved opnås det fornødne tryk på forhjulene, understyringstendensen reduceres og vejgrebet er godt til den efterfølgende acceleration. Og hovsa, dér blev Eclipse Cross helt sportslig.



Karrosseriet er kraftigt afstivet og det avancerede multilink baghjulsophæng er assisteret af bærearme både foroven og forneden.

 

Gennemført SUV-design

Designet er gennemført. Man har med vilje givet bilen coupé linjerne, vel vidende at det ville ske på bekostning af bagagepladsen. Helt galt er det dog ikke gået, for den nederste del af bagklappen er næsten lodret, og heri har man installeret den nederste del af bagruden. Den øverste del er stærkt fremad skrånende (har også sin egen rude – adskilt med en spoiler) og det tapper lidt på bagagepladsen. Firehjulstræk som option kræver naturligt nok et bageste differentiale, som også stjæler lidt af bagagepladsen.


 


Muligheden for firehjulstræk og frihøjden på 18,3 cm løfter den i fællesskab op på SUV-niveau (og er formentlig en medvirkende årsag til at den tilgivende affjedring har kunnet realiseres).

 

Fleksibel

Summa summarum: Et bagagerum på 341 liter er faktisk udmærket, og så har Mitsubishi gjort det lille kunststykke, at bagsæderne kan skubbes ikke mindre end 20 cm frem og bagsæderyglænene kan vinkles i flere positioner. Det går selvfølgelig ud over den ellers så fremragende bagsædebenplads, men giver måske også den fleksibilitet, man måtte efterspørge. Den lille øvelse udvider bagagekapaciteten til 448 liter.

 

Det indvendige design kombinerer et robust, ungdommeligt og alligevel modent look med moderne features som f.eks. muligheden for at betjene skærmen over midterkonsollen både fra skærmen selv og fra en touchpad placeret bag gearvælgeren. Det er en glimrende løsning.

 

Omfattende udstyr

Udstyrsudvalget er også omfattende og inkluderer, afhængig af udstyrsversion alt lige fra adaptiv fartpilot (dog kun automatgearsversionen) via panoramasoltag og automatisk nødbremse til panoramasoltag og ratvarme. Fem stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten – oven i købet med 97 procent målopfyldelse på den afgørende voksenbeskyttelse – samt 5 års garanti er også værd at have erindring.


Andre Mitsubishi prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Premium SUV-Coupé med egen identitet >>>


Den kommer først til Danmark sidst i april/først i maj. Men vi har allerede prøvekørt den helt nye Mitsubishi SUV-Coupé - oven i købet i Danmark. Fuld HD.


Link til importøren


 


Hurtige fakta om Mitsubishi Eclipse Cross


Introduktion i Danmark: ultimo april/primo maj 2018

 

Indstigningspris: kr. 280.000.

 

I startfasen vil Mitsubishi Eclipse Cross alene kunne leveres med en ny 1,5 liters turbo-benzinmotor med følgende karakteristika:

4 cyl. 1,5 liter, 163 hk/5500 omdr./min. 250 Nm/1800-4500 omdr./min.

 

Den vil findes i tre varianter:

2WD M/T: 0-100 km/t: 10,3 sek. Topfart: 205 km/t. 15,2 km/l. 151 g CO2/km.

2WD CVT automatgear: 0-100 km/t: 9,3 sek. Topfart: 200 km/t. 14,9 km/l. 154 g CO2/km.

AWD CVT automatgear: 0-100 km/t: 9,8 sek. Topfart: 200 km/t. 14,3 km/l. 159 g CO2/km.

 

Længde: 4,41 meter

Højde: 1,69 meter.

Bredde: 1,81 meter.

Bagagekapacitet: 341-448 liter.

Maks. anhængervægt: 1600 kg.

 

Eksempler på standardudstyr, afh. af udstyrsversion:

7 airbags. Automatisk nødbremse. 18” alufælge. Xenon forlygter. Panorama soltag. 2-zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Forrudevarme. Ratvarme. Sædevarme for og bag. Head-up display.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt