- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: Hyundai Kona electric

Vægtige argumenter bag Hyundais elektriske Kona


Af Søren Clauding – november 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi for et års tid siden for første gang stiftede bekendtskab med Hyundais nye kompakte SUV, Kona, oplevede vi en væver, moderne livsstilsbil med fine køreegenskaber både på plan asfalt og på ujævne veje. Den elektriske udgave af Hyundai Kona er anderledes, den har ganske enkelt helt andre egenskaber.

 

For det første er drivlinen naturligt nok helt elektrisk. Det er der som sådan ikke noget nyt i – jo, en lang række detaljer omkring, hvordan drivlinen er bygget op. Men grundliggende set er en Kona electric en almindelig elektrisk bil, som der er flere af på markedet, dvs. stilfærdig, energieffektiv og stort set ikke forurenende (hvis elektriciteten produceres forureningsfrit).

 

482 km realistisk rækkevidde

Men den har særligt én meget vægtig egenskab: Den kan køre 482 kilometer på en opladning. Et tal, der er beregnet vha. den nye WLTP målemetode og som underbygges af praktiske forsøg, der viser, at det er et realistisk tal.

 

Det er et vægtigt købsargument, fordi elbilers rækkevidde meget naturligt har været det, der har været diskuteret mest, i hvert fald i medierne. Men det ”vægtige” finder man også på en række andre områder.

 

For det andet er det en vægtig satsning fra Hyundais side, for det, at bygge i princippet ens biler, og tilpasser dem forskellige drivliner, er ingen let proces. Den må formodes også at være kostbar, for man udskifter ikke bare drivline fra en konventionel forbrændingsmotor til elmotor med tilhørende kraftoverførsel, energifodring etc. som man gør ved at lægge en anden forbrændingsmotor i en bil.

 

Sværvægter

For det tredje får det vægtige en helt konkret betydning, for Hyundai Kona electric, udstyret med et cirka 400 kg 64 kWh tungt batteri, vejer mellem 300 og 400 kg mere end det konventionelt drevne sidestykke, afhængig af drivlinekonfiguration og udstyr. Det svarer lidt til, at fylde en almindelig Kona med mennesker og bagage. Om end man ikke helt kan sammenligne dermed, fordi batterivægten ligger dybt i bilen og tyngdepunktet derved er lavere.

 

Summa summarum: En elektrisk Kona kører som en tung bil, hvor fjedrene er strammet meget op for at modstå den store vægt. Det gør den stram i betrækket og ikke særlig morsom gennem kurverne endsige derude i det lettere terræn, hvor den i kraft af den store frihøjde også er parat til at køre.

 

Kontrasten til fartpotentialet

Det står i kontrast til det fænomenale accelerations -potentiale. 204 hestekræfter yder udgaven med 64 kWh batteri og ikke mindst i kraft af det kolossale og konstante drejningsmoment på 395 Nm når man med speederen i bund de magiske 100 km/t på 7,6 sekunder. Og topfarten, som ellers er en elbils svage punkt, er rimelige 165 km/t.



Uden at have prøvet den, virker den beskedne udgave med 39,2 kWh batteri mere harmonisk, batteriet er ca. 80 kg lettere, den har 136 hestekræfter, samme drejningsmoment og klarer endda 0-100 km/t på 9,7 sekunder, så den er bestemt ingen sinke. Handikap: Rækkevidden er da kun 312 kilometer, altså stort set det samme som andre elbiler med batteri i samme størrelse.

 

Noget for noget

Det er egentlig ret logisk: Et stort batteri giver længere rækkevidde, noget som Tesla også har lukreret på med batterivægt på langt over 500 kg i fx Model X. Den udmærker sig heller ikke ved sublime køreegenskaber. Så det er altså en slags noget for noget situation.

 

Hvad angår Kona electric’s øvrige egenskaber: Den ser ligeså godt ud som den almindelige Kona. Den har særlige kendetegn, fx er fronten tilpasset det, at den er en elbil, med forskellige funktioner som at kunne åbne og lukke for køling af drivlinen. Pladsforholdene er ikke meget forskellige, om end den er en smule højere og længere.

 

Opladningen er fortsat en udfordring. Hyundai taler om en opladningstid fra tom til helt opladet på 54 minutter for 64 kWh batteriet, men det kræver en 100 kW ladestander og dem er der kun ganske få af – og dem kan man i hvert fald ikke få monteret derhjemme, for det kan det lokale ledningsnet ikke håndtere.

 

9,5 timers ladetid derhjemme

Der er lidt flere 50 kW ladestandere rundt omkring, og her er tiden 75 minutter – og har man ikke brug for en fuld opladning, tager det naturligvis kortere tid. Lader man op fra en hjemmelader, og har man alene adgang til et 16 Amp stik (det er det normale i en bolig), tager det 9 timer og 35 minutter. Den tid kan dog reduceres, hvis man har to faser i husholdningen og mulighed for at installere en fasefordeler.

 

Men da man kan køre de 482 kilometer på et fuldt batteri, opnår man en større frihed og bilen kan også bruges til fx at køre på tværs af landet, når landet vel at mærke er Danmark. Tallet holder nok ikke helt i vinterperioden, men Hyundai har indbygget flere energi-effektiviserende løsninger, som fx egen-opvarmning af de i alt 180 moduler, 64 kWh batteriet består af, og en varmepumpe giver god varme i kabinen, uden at forbruge nævneværdig energi.

 

Der eksisterer til stadighed forskellige tilbud på strøm-køb til fastpris. Bruger man sin elbil meget, kan de være ret økonomisk attraktive. Og selve bilen: 300.000 kroner for udgaven med det store batteri og 30.000 mindre for et batteri som det, de andre elbiler (bortset fra Tesla) har. Oven i det givet Hyundai de sædvanlige fem års garanti som på alle deres biler. Det er også et argument med en vis vægt.

Andre Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

First World Testdrive: Hyundai Kona >>>


 

 


Hurtige fakta om Hyundai Kona electric


Introduktion i Danmark: 12. januar 2019

 

Motor:

Permanent Magnet Synkron elektromotor.

Effekt: 204 hk (150 kW)/136 hk (100 kW).

Drejningsmoment: 395 Nm.

1 gear.

0-100 km/t: 7,6 sek./9,7 sek.

Topfart: 167 km/t / 155 km/t.

Rækkevidde: 482 km/312 km (WLTP)

 

Batteri:

Litium-ion Polymer.

64 kWh, 170 kW, 356 Volt.

39,2 kWh, 113 kW, 327 Volt.

 

Længde: 4,18 meter.

Højde: 1,57 meter.

Bagagerum: 332 liter.

Køreklar vægt: 1743 kg/1593 kg.

Taglast: 80 kg.

Anhængervægt: 0 kg.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt