- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Ford Focus


Kørehjælpemidler og finansiering


Af Søren Clauding – 5. juli 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I forbindelse med den nye Ford Focus lancerer Ford en række forskellige kørehjælpemidler. Listen er ret omfattende. Nedenfor findes de vigtigste. Og så kan den nye Focus også privatleases til ret bemærkelsesværdige priser.

 

5000 ud og 2900 om måneden

For blot 5000 kroner i udbetaling og 2900 kroner om måneden kan man lease en Focus Trend med 100 hestes EcoBoost motor. Alternativt kan man også betale 15.000 kroner i udbetaling o siden blot 2300 kroner om måneden. Og så findes der i sagens natur et utal af kombinationsmuligheder afhængig af udstyr, motorer, kørselsforbrug og personlig formåen. Se mere på http://www.fordprivatleasing.dk/

 

Adaptiv fartpilot med stop & go-funktion (ACC), genkendelse af fartskilte (Speed Sign Recognition) og vognbanecentrering (Lane-Centring) holder en komfortabel afstand til bilen foran og hastigheden justeres automatisk ved, at Focusen holder øje med skilte både i vejsiden og over vejen. Hastighedsregulering varetages også via informationer fra det indbyggede navigationssystem. Den adaptive fartpilot virker ved hastigheder op til 200 km/t.

 

Den nye stop & go-funktion tillader den adaptive fartpilot, at bringe Focus helt til standsning i tæt trafik ved at bruge op til 50 procent af bremsekraften, og holder man stille i mindre end 3 sekunder, sætter bilen automatisk i gang igen. Holder man stille mere end 3 sekunder, kan man blot køre videre med den adaptive fartpilot ved at trykke på en knap i rattet eller ved let berøring af speederen.

 

Vognbanecentreringen er en teknologi, som holder øje med markeringer i vejen. Systemet kan sende mild, men mærkbar, modstyring gennem rattet for at hjælpe føreren med at holde den valgte vejbane, når den adaptive fartpilot er aktiveret. Systemet er designet til at understøtte føreren med visuelle advarsler og lyd ved hastigheder op til 200 km/t, hvis systemet mærker, at føreren ikke reagerer på rattet. I kombination med den adaptive fartpilot styrer systemet regulært bilen i 15 sekunder ad gangen. Derpå skal man via et mærkbart tag i rattet bekræfte, at man stadig er i stand til at styre bilen. Sker det ikke, standser Focusen stille og roligt op.


Automatgearet styres via et drejehjul i midterkonsollen. Knapperne bag styrer bl.a. køreindstillinger, headup display etc.


Adaptiv Front Lighting System og skilteaflæsning justerer forlygterne på forhånd og giver dermed maksimal overskuelighed, før man når svinget, krydset eller rundkørslen.

Systemet gør brug af det fremadrettede kamera til at holde øje med vognbanemarkeringer op til 65 meter fremme, som gør at lyset fra forlygterne kan vinkles på forhånd frem mod et sving, så oversigtsforholdene er bedre på vej ind i svinget – i stedet for at systemet udelukkende baserer lyskeglens retning på ratudslag. Systemet gør det også muligt at forudse, hvor lyskeglen skal være bredere – eksempelvis i lyskryds eller rundkørsler, hvor mulige farer på den måde lyses op.

 

Focus er den første Ford i Europa med Head-up display (HUD). Displayets effektivitet er maksimeret ved at have en stor flade og systemet er blandt de mest lysstærke på markedet.

 

Active Park Assist 2 indebærer fuldt automatiserede manøvrer til både parallelparkeringer og tværgående p-pladser ved blot at trykke på en knap. Med den nye 8-trins automatgearkasse håndterer systemet også speeder og bremse og Focus kan parkere på pladser, som er blot 110 cm længere end selve bilen, på stigninger op til 12 procent og ved hastigheder op til 4 km/t. Park-out Assist hjælper med at komme ud fra parkeringspladser.

 

Fords Pre-Collision Assist inkluderer automatisk nødbremse, som kan opdage personer på, eller i nærheden af, vejen længere fremme, og systemet aktiverer automatisk bremserne ved en potentiel kollision, hvis føreren ikke reagerer på advarslerne. Systemet kan nu også bremse for cyklister, og ved hjælp af forlygterne reagerer systemet også i mørke.

 

Evasive Steering Assist, der er designet til at være aktivt både ved bykørsel og på motorvej, bruger radar- og kamerateknologi til at opfatte langsomme eller stoppede køretøjer længere fremme, og det understøtter føreren ved at hjælpe med at styre uden om for at undgå kollision.

 

Cross Traffic Alert. Systemet advarer om krydsende køretøjer, når man bakker ud af en parkeringsbås eller indkørsel og kan nu også automatisk aktivere bremserne for at undgå sammenstød eller mindske konsekvenserne ved et sammenstød.


Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

 

First World Test: Ford Focus - del 1 >>>

 

First World Test: Ford Focus - del 2 >>>


Vi har prøvekørt den helt nye Ford Focus i den eksklusive Vignale udgave med Fords avancerede justerbare undervogn. Kør med og fornem, hvordan det virker. Fuld HD.


Danmark er et stationcarland og den nye stationcar udgave af Ford Focus rammer præcis ind i den biltype, vi danskere køber flest af. Den er måske endda bedre end 5-dørs udgaven. Se videoen og dan dig din egen mening. Fuld HD.



Hurtige fakta om ny Ford Focus


Introduktion i Danmark: 5-dørs versionen kommer sidst i juli. Stationcar udgaverne og Vignale til oktober.

 

I skrivende stund er priserne offentliggjort for disse versioner:

 

Benzin:

1,0 EcoBoost, 100 hk, Trend, M/T, 21,3 km/l kr. 198.345.

1,0 EcoBoost, 125 hk, Trend, M/T, 20,8 km/l kr. 221.710.

1,0 EcoBoost, 125 hk, Titanium, M/T, 20,8 km/l kr. 236.635.

1,0 EcoBoost, 125 hk, ST-Line, M/T, 20,8 km/l kr. 243.785.

 

Diesel:

1,5 EcoBlue, 120 hk, Titanium, M/T, 27,8 km/l kr. 239.390.

1,5 EcoBlue, 120 hk, ST-Line, M/T, 27,8 km/l kr. 244.945.

1,5 EcoBlue, 120 hk, Titanium, A/T, 23,8 km/l kr. 265.670.

1,5 EcoBlue, 120 hk, ST-Line, A/T, 23,8 km/l kr. 273.220.

 

Dimensioner 5-dørs:

Længde: 4,38 m.

Bagagerum: 375-1354 liter

 

Dimensioner stationcar:

Længde: 4,67 m.

Bagagerum: 608-1653 liter.


Link til importøren


 

Bagagerummet i 5-dørs udgaven rummer 375 liter, takket være et modernisering af bagvognen er pladsen ikke blevet mindre fordi bagsædepassagerernes benplads er forøget.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt