- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


 

First World Testdrive:

Opel Grandland X

 


Autobahn SUV med hår på brystet


Af Søren Clauding – 26. september 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvordan får man en bil med 22 cm frihøjde til at opføre sig ordentligt med tæt ved 200 km/t på en tysk Autobahn? Man kan spørge Opel, for de ved det og vi ved, at de ved det, for vi har oplevet det i den nye Opel Grandland X ved topfart. Opel var nemlig tvunget til, at sikre den nye bils højfarts egenskaber, ellers var man øjeblikkeligt blevet dumpet af det tyske publikum.

 

Udover den fuldstændig anderledes visuelle oplevelse af den nye Opel C-SUV i sammenligning med søsterbilen, Peugeot 3008 – profilen ligner, men stregerne er helt anderledes – kører bilen nemlig også anderledes. Affjedringen er gjort mere spændstig og styringen er strammet op – to faktorer, der er afgørende for stabilitet ved høj fart. Det har som sideeffekt, at Crossland X også virker mere dynamisk ved hurtig kurvekørsel på almindelige landeveje. Samtidig er affjedringskomforten ikke påvirket nævneværdigt. Det er faktisk lidt af et kunststykke, Opel dér har begået.

 

Fine køreegenskaber

Netop Crossland X’s køreegenskaber var den store oplevelse i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye bil på vejene syd for Darmstadt i Tyskland. Man har gjort det rigtig godt, og vi kan næsten ikke vente på, at få lagt den 180 hestes motor i maskinrummet, som Opel ved samme lejlighed annoncerede, ville komme engang næste år.

 

Men maskinkraften i de to motorer, som modelprogrammet indeholder i startfasen, når Opel Crossland X lander på det danske marked i november måned, er dog også udmærket. Det giver videoen ved topfart på en tysk Autobahn her på siden en god idé om. Vi har desuden tidligere prøvet Peugeot 3008 med begge motorer på bl.a. det danske motorvejsnet, og de er fuldt tilstrækkelige. Men selvfølgelig kniber det lidt med accelerationen tæt på topfart.


Dieselmotoren.


Støjen er dæmpet

Foruden ændringerne i hjulophængene har man også fyldt mere isoleringsmateriale i partiet mellem motorrum og passagerkabinen. Ved høj fart støjer motoren naturligt nok, men især vindstøjen, som kommer fra fartvinden, der slår ind i motorrummet, kan være generende og den har man fået helt styr på i Grandland X. Også det giver videoen ved topfart en idé om (husk at slå lyden til…).

 

Udover køreoplevelsen er Grandland X som nævnt kendetegnet ved, at ligne Opel familien. Men i kabinedesignet, herunder det mere traditionelle men endda elegante instrumentbord, har man også medtaget de meget fine sæder, som Opel gennem årene har gjort til et særkende. Forsædernes ergonomi er udviklet i samarbejde med og godkendt af den tyske AGR organisation, som er en anerkendt sammenslutning af læger og kiropraktorer med speciale i ergonomi og rygsygdomme. Det mærker man under kørslen og på langture er siddestillingen dobbelt vigtigt.

 

Moderne sikkerhedssystemer

Dertil kommer Opels moderne sikkerhedssystemer, Opel OnStar, Apple CarPlay, og så er systemet også klar til at håndtere Android Auto på dansk, når Google engang måtte være klar med det. Vi prøvede det i Tyskland på engelsk, benyttede navigationen og det fungerede glimrende.



Afhængig af version vil man kunne købe Opel Grandland X med Opels berømmede LED AFL forlygter, der bl.a. tilpasses kørselsforholdene og sigtbarheden. Fra Peugeot 3008 har man også det, der i Opel sammenhæng hedder IntelliGrip elektronisk vejgreb, hvor forhjulene afhængigt af underlaget tilpasser leveringen af kræfterne, så man får optimal fremdrift. Vi har ved flere lejligheder prøvet det hos Peugeot, det fungerer fremragende og kompensere næsten for manglen på firehjulstræk.

 

Omfattende udstyrsprogram

Automatisk nødbremse (mellem 30 og 140 km/t bremses bilen om nødvendigt 50 km/t ned) er standard i Enjoy udstyret og derover, panorama bakkamera med 180 graders synsfelt er en option, automatisk parkeringshjælp og nøglefri betjening ligeså, opvarmet forrude, varme i for- og bagsæder er det også, ligesom håndfri elektrisk bagklap med automatisk åbning, når man bevæger foden under bagkofangeren og trådløs opladningsmulighed af visse smarttelefoner i midterkonsollen.

 

Motorprogrammets to motorer vil også kunne kombineres med automatiske gearkasser.


 

Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Franske gener i tysk mandetøj


Den nye Opel Grandland X ser ikke bare radikalt anderledes ud end sit ophav, Peugeot 3008, Opel har også tilpasset køreegenskaberne det tyske marked. Vi har prøvet den nye mellemstørrelse SUV ved topfart på en tysk Autobahn. Videoen kan også ses i Fuld HD.



Hurtige fakta om den nye Opel Grandland X


Introduktion i Danmark: November 2017

 

Modeller og priseksempler (baseret på den aktuelle information om den forventede vedtagelse af ny afgiftslovgivning):

 

Udstyrsversion Essentia:

Benzin: 3 cyl. 1,2 liter, 130 hk, 6 M/T, 18,5 km/l, kr. 272.211.

 

Udstyrsversion Enjoy:

Benzin: 3 cyl. 1,2 liter, 130 hk, 6 M/T, 19,6 km/l, kr. 282.787.

Benzin: 3 cyl. 1,2 liter, 130 hk, 6 aut, 19,2 km/l, kr. 306.203.

Diesel: 4 cyl. 1,6 liter, 120 hk, 6 M/T, 25,0 km/l, kr. 300.651.

 

Udstyrsversion Innovation:

Benzin: 3 cyl. 1,2 liter, 130 hk, 6 M/T, 19,6 km/l, kr. 304.987.

Diesel: 4 cyl. 1,6 liter, 120 hk, 6 M/T, 25,0 km/l, kr. 322.851.

 

Præstationer:

Benzin: 3 cyl. 1,2 liter, 130 hk, 230 Nm/1750 omdr./min. 6 M/T. 0-100 km/t: 11,1 sek. Topfart: 188 km/t.

Diesel: 4 cyl. 1,6 liter, 120 hk, 300 Nm/1750. 6 M/T. 0-100 km/t: 11,8 sek. Topfart: 189 km/t.

 

Længde: 4,48 m.

Bredde: 1,91 m.

Højde: 1,61 m.

Bagagerum: 514/1652 l.

Anhænger:

Benzin M/T: 1350 kg.

Diesel M/T: 1400 kg.

 

Eksempler på standardudstyr:

 

Essentia:

Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for og bag. El-sidespejle med varme. Skiltegenkendelse. Fartpilot. Aircondition. 16” stålfælge.

 

Enjoy desuden:

Opel OnStar med 24 timers nødopkaldstjeneste. Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse. Træthedsadvarsel. Parkeringsassistance bag. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme. Ratvarme. Aut. op og nedblænding. Tågeforlygter. 17” letmetalfælge.

 

Innovation desuden:

Nøglefri betjening. El-bagklap med sensor. Mørktonede sideruder bag. 12 V stik i midterkonsol og bagagerum.


Link til importøren


 

 

Fleks bunden kan både give et plant bagagerumsgulv og yderligere plads nedenunder.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt