- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Test drive:

Ford EcoSport


Ford springer med på kompakt SUV bølgen


Af Søren Clauding – 14. December 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig kan den føres tilbage til 2014, men der skulle en gennemgribende opdatering til, før Ford i Danmark besluttede, at nu var tiden moden til, at den kompakte SUV, EcoSport også skulle tilbydes danskerne. Det bliver den lige om lidt, nærmere bestemt i begyndelsen af det nye år og det bliver til ganske fornuftige priser.

 

At Ford har tøvet lidt med, at bringe den på mange måder unikke bil til Danmark, får vi nok aldrig den fulde forklaring på. Men det er et faktum, at visuelt fremtræder den nye EcoSport meget skarpere end forgængeren, og måske handler det også om, at markedet skulle være parat til EcoSport.

 

Fra SUV til crossover

Det er som om, at netop hvad de kompakte SUVer angår, er tendensen gået i retning af crossovere, som godt nok typisk er højere end konventionelle personbiler, men ikke helt, hvad køreegenskaberne angår, kommer på niveau med det, der kendetegner en SUV. Det handler ikke mindst om evnen til at komme frem, når man vælger at forlade den plane asfaltvej.

 

Og gætter vi på, at prissætningen også har spillet ind. Uanset om vi taler SUV eller crossover er bølgen over os og den er næppe toppet endnu. I 2007 var 8 procent af det samlede personbilsbilsalg i Europa de lidt højere og semi terrængående biler. I fjor var tallet vokset til 26 procent og forventningerne siger, at i 2020 vil en tredjedel af alle solgte personbiler være af den slags.

 

Nye købergrupper

I de kommende år vil man opleve en ny bølge af SUV købere, nemlig de 17-34 årige, som da udgør 24 procent af den voksne europæiske befolkning. Af disse vil 60 procent købe ny bil, og allerede nu overvejer hver fjerde, at investere i en SUV.

 

Ford har for længst fået et solidt greb i de unge bilkøbere med Fiesta modellen, Ford har ligeledes godt greb om de større SUV’er med Kuga og den ultimative luksus SUV Edge, så det er helt naturligt, at man nu også lancerer den kompakte af slagsen til det danske publikum. Der var ligesom ingen vej udenom.

 

Fiesta crossover i 2018

I øvrigt kommer EcoSport ikke til at stå alene, engang i 2018 følger man op med en regulær crossover baseret på Fiesta – den får da også tilnavnet Active – og dermed er der en model til snart sagt enhver slags bilkøber, uanset man vælger en konventionel personbil, en crossover eller en regulær SUV.

 

Ford har dog også et lille efterslæb på SUV området. I 2016 udgjorde SUV’er knap 14 procent af mærkets samlede europæiske salg, sat i forhold til bilmarkedets gennemsnit på 26 procent (og vi må ikke glemme at EcoSport har eksisteret på de fleste andre markeder siden 2014), men de er ved at komme ganske godt efter det – i de første 10 måneder af 2017 var andelen steget til godt 17 procent, og nu er den nye EcoSport altså lige på trapperne.

 

Gennemfornyet

Den nye EcoSport ser ikke bare skarpere ud, den er også gennemfornyet med ikke færre end 2300 nye dele. Og det får de danske kunder øjeblikkeligt glæde af. Undervogn og drivline er ideelle til danske kørselsforhold, dokumenterede de første internationale prøvekørsler af den nye bil, og en indstigningspris på 207.000 kroner for en veludstyret 125 hestes version, skal nok også falde i danskernes smag.



Der findes billigere biler på markedet, som kunne minde om, men der er typisk tale om mere sparsomt bestykkede (motorkraft og udstyr) crossovere. Ford EcoSport er en regulær SUV og det gør også en forskel.

 

Meget udstyr for beskeden merpris

I øvrigt vil man for blot 20.000 kroner oveni kunne opnå den luksuøse Titanium udstyrsversion, og for kun 7000 kroner yderligere stiger niveauet til den sportslige ST-Line, som ikke mindst inkluderer 15 hestekræfter mere.

 

I introduktionsfasen vil man i Danmark kunne vælge mellem tre drivline varianter: førnævnte 125 og 140 hestes benzin versioner baseret på Fords prisbelønnede 1-liters 3-cylindrede EcoSport turbobenzin motor, og har man brug for en ekstra brændstoføkonomisk diesel, findes den også, men kun med 100 hestekræfter under motorhjelmen.

 

Midt i 2018 følges der så op med en kraftfuld 1,5 liters 125 hestes dieselmotor og firehjulstræk. Den kombination var også til rådighed ved de første internationale prøvekørsler, som i øvrigt fandt sted på krævende og snoede veje nord for Cascais og Estoril vest for Lissabon i Portugal.


Link til importøren


Vi prøvede den nye 125 hestes diesel sammen med det avancerede all wheel drive system. Det fungerer godt, men er først på markedet midt i 2018.

 

Julemanden og Rudolf var lige forbi Cascais og fik en prøvetur i den nye Ford EcoSport ved samme lejlighed.

 

Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Ægte SUV i kompakt størrelsen >>>


Ford EcoBoost er en ægte SUV. Vi ved det, for vi har testet den på et regulært mountain bike spor. Se onboard videoen og forstå hvilke egenskaber, Ford kompakte SUV er i besiddelse af. Fuld HD.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt