Det er tre år siden Suzuki SX4 S-Cross, eller i
daglig tale bare S-Cross, blev lanceret. Nu var det
tid til at give modellen, der trods en længde på
4,30 meter er Suzukis største, en ansigtsløftning.
Det har man gjort i en sådan grad, at det næsten er
som at møde en helt ny bil.
Det er det ikke mindst fordi der er tale om en meget
dybdegående ansigtsløftning. Faktisk er den
hidtidige model ikke til at kende igen, hvis man
alene ser på fronten, men viften af nyheder er så
mange, at adskillige af Suzukis konkurrenter ville
tale om en helt ny bil. Hvad det angår, har man en
mere ydmyg tilgang til begreberne hos såvel
fabrikken i Japan som den danske importør. De kalder
det bare et ”facelift”.
En lang række forbedringer
Men se engang: Den nye front giver bilen en helt
anden karakter. Forkromet kølergrill med markerede
lodrette ribber og forlygter i nyt design – og med
Fuld LED lys for de fleste af versionernes
vedkommende. Frihøjden er øget med halvanden cm til
nu 18 cm, hvilket giver bilen et regulært
cross-agtigt look, så begrebet ”cross” ikke alene
kan siges at komme af ”cross-over”. Også baglygterne
og bagpartiet er ændret, men helt så skarp en
forandring som fortil oplever man ikke dér.
Fuld LED lys er standard på Active og Exclusive
versionerne.
Hvad angår de funktionelle egenskaber i kabinen, er
de ikke meget forskellige fra forgængerne, om
overhovedet. Instrumentbordet og forskellige
detaljer har fået en overhaling, og uden undtagelser
er det alt sammen blevet til det bedre.
Fine Boosterjet motorer
Det er det også, hvad angår udstyr og ikke mindst
motorbestykning. Den hidtidige 120-hestes
benzinmotor blev af mange opfattet som kedelig.
Selvom den mindste motor nu har 112 heste – men dog
giver samme fartpræstationer – er den langt mere
levende. Simpelthen fordi den er reduceret til 1
liter, 3 cylindre og så er blevet udrustet med en
turbolader – det er det, Suzuki kalder Boosterjet.
Det er en meget fin motor, som vi har rost ved
tidligere lejligheder og den håndterer også S-Cross
forbilledligt.
1-liters Boosterjet motoren fylder ikke meget i
maskinrummet.
Og det bliver ikke ringere af benzinøkonomien: 20
km/l bringer 1-liters versionen ned i laveste
afgiftskategori og dermed slipper ejeren med at
betale 310 kroner/halvår i ejerafgift. Vælger man
automatgear er det en option, men det fordyrer bilen
med 35.000 kroner og forringer benzinøkonomien, så
man skal betale 600 kroner i afgift.
Attraktive priser
Med manuelt gearskifte er man da også udmærket
stillet, især fordi man eksempelvis kan bruge de
sparede penge på et bedre udstyr. Betaler man
255.000 kroner for S-Cross’en, får man topudstyret,
som bl.a. inkluderer 7” farveskærm, Bluetooth, Apple
Carplay, regnsensor og bakkamera. Dertil kommer Fuld
LED lys, navigation og meget andet. Vil man lidt
billigt til en S-Cross, kan den købes for blot
200.000 kroner.
Synes man 112 heste, 0-100 km/t på 11 sekunder og
180 km/t på toppen er for lidt – indrømmet, den
første korte køretur i den faceliftede S-Cross
viser, at den har potentiale til mere – kan man for
en merpris på 30.000 kroner få selvsamme bil med en
1,4 liters turbobenzinmotor, der præsterer 140 hk.
Så bliver accelerationstallet forvandlet til 9
sekunder og bilen giver først op ved 200 km/t.
1,4 liters Boosterjet motoren.
Det koster 8 procent mere benzin og derved havner
man på 600 kroner i halvårlig ejerafgift. Stadig en
temmelig økonomisk bil – ikke mindst taget i
betragtning, at den trods alt ikke er en flad og
almindelig personbil.
Den kører bedre
Suzuki S-Cross har med den større frihøjde opnået
plads til større hjulvandring og dermed føles den
blødere og mere komfortabel end vi husker
forgængeren. Gennem kurverne fejler den ingenting,
så vi gætter på, at de justeringer Suzuki
ingeniørerne har foretaget på undervognen har givet
dem større frihed til at optimere køreoplevelsen i
enhver sammenhæng. Desuden er kørslen meget lydløs,
motoren brummer naturligt under acceleration, men
siden hører man stort set ikke noget til den.
I første omgang er den nye S-Cross alene
forhjulstrukket, men i begyndelsen af 2017 bliver
firehjulstræk også en option. Hos Suzuki i Danmark
tror man dog, at de kunder, der gerne vil have 4X4,
i stedet vil kaste sig over Vitara, der traditionelt
er firehjulstrækkeren hos den japanske fabrik. Det
er nok ikke helt ved siden af.
Spændende og rummelig familiebil
Vi oplever Suzuki S-Cross som en spændende og
rummelig familiebil, den er kendt for fremragende
japansk kvalitet. Den er blevet kraftigt
moderniseret og visuelt har den meget mere pondus
end forgængeren. Samtidig har man kunne fastholde
prisen – ja, den dyreste version er endda blevet
5000 kroner billigere.
Den hidtidige model har Suzuki solgt 3000
eksemplarer af i Danmark på tre år. Sådan som
markedet har udviklet sig i takt med, at stadig
flere mennesker har forstået fordelen ved at sidde
højt og have plads omkring sig, tør vi godt spå et
væsentligt større salg af den velkørende japanske
crossover.
|