- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Test: Suzuki SX4 S-Cross

Nyt bid i den største Suzuki


Af Søren Clauding – 31. august 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er tre år siden Suzuki SX4 S-Cross, eller i daglig tale bare S-Cross, blev lanceret. Nu var det tid til at give modellen, der trods en længde på 4,30 meter er Suzukis største, en ansigtsløftning. Det har man gjort i en sådan grad, at det næsten er som at møde en helt ny bil.

 

Det er det ikke mindst fordi der er tale om en meget dybdegående ansigtsløftning. Faktisk er den hidtidige model ikke til at kende igen, hvis man alene ser på fronten, men viften af nyheder er så mange, at adskillige af Suzukis konkurrenter ville tale om en helt ny bil. Hvad det angår, har man en mere ydmyg tilgang til begreberne hos såvel fabrikken i Japan som den danske importør. De kalder det bare et ”facelift”.

 

En lang række forbedringer

Men se engang: Den nye front giver bilen en helt anden karakter. Forkromet kølergrill med markerede lodrette ribber og forlygter i nyt design – og med Fuld LED lys for de fleste af versionernes vedkommende. Frihøjden er øget med halvanden cm til nu 18 cm, hvilket giver bilen et regulært cross-agtigt look, så begrebet ”cross” ikke alene kan siges at komme af ”cross-over”. Også baglygterne og bagpartiet er ændret, men helt så skarp en forandring som fortil oplever man ikke dér.


Fuld LED lys er standard på Active og Exclusive versionerne.


Hvad angår de funktionelle egenskaber i kabinen, er de ikke meget forskellige fra forgængerne, om overhovedet. Instrumentbordet og forskellige detaljer har fået en overhaling, og uden undtagelser er det alt sammen blevet til det bedre.

 

Fine Boosterjet motorer

Det er det også, hvad angår udstyr og ikke mindst motorbestykning. Den hidtidige 120-hestes benzinmotor blev af mange opfattet som kedelig. Selvom den mindste motor nu har 112 heste – men dog giver samme fartpræstationer – er den langt mere levende. Simpelthen fordi den er reduceret til 1 liter, 3 cylindre og så er blevet udrustet med en turbolader – det er det, Suzuki kalder Boosterjet. Det er en meget fin motor, som vi har rost ved tidligere lejligheder og den håndterer også S-Cross forbilledligt.


1-liters Boosterjet motoren fylder ikke meget i maskinrummet.


Og det bliver ikke ringere af benzinøkonomien: 20 km/l bringer 1-liters versionen ned i laveste afgiftskategori og dermed slipper ejeren med at betale 310 kroner/halvår i ejerafgift. Vælger man automatgear er det en option, men det fordyrer bilen med 35.000 kroner og forringer benzinøkonomien, så man skal betale 600 kroner i afgift.

 

Attraktive priser

Med manuelt gearskifte er man da også udmærket stillet, især fordi man eksempelvis kan bruge de sparede penge på et bedre udstyr. Betaler man 255.000 kroner for S-Cross’en, får man topudstyret, som bl.a. inkluderer 7” farveskærm, Bluetooth, Apple Carplay, regnsensor og bakkamera. Dertil kommer Fuld LED lys, navigation og meget andet. Vil man lidt billigt til en S-Cross, kan den købes for blot 200.000 kroner.

 

Synes man 112 heste, 0-100 km/t på 11 sekunder og 180 km/t på toppen er for lidt – indrømmet, den første korte køretur i den faceliftede S-Cross viser, at den har potentiale til mere – kan man for en merpris på 30.000 kroner få selvsamme bil med en 1,4 liters turbobenzinmotor, der præsterer 140 hk. Så bliver accelerationstallet forvandlet til 9 sekunder og bilen giver først op ved 200 km/t.


1,4 liters Boosterjet motoren.


Det koster 8 procent mere benzin og derved havner man på 600 kroner i halvårlig ejerafgift. Stadig en temmelig økonomisk bil – ikke mindst taget i betragtning, at den trods alt ikke er en flad og almindelig personbil.

 

Den kører bedre

Suzuki S-Cross har med den større frihøjde opnået plads til større hjulvandring og dermed føles den blødere og mere komfortabel end vi husker forgængeren. Gennem kurverne fejler den ingenting, så vi gætter på, at de justeringer Suzuki ingeniørerne har foretaget på undervognen har givet dem større frihed til at optimere køreoplevelsen i enhver sammenhæng. Desuden er kørslen meget lydløs, motoren brummer naturligt under acceleration, men siden hører man stort set ikke noget til den.

 

I første omgang er den nye S-Cross alene forhjulstrukket, men i begyndelsen af 2017 bliver firehjulstræk også en option. Hos Suzuki i Danmark tror man dog, at de kunder, der gerne vil have 4X4, i stedet vil kaste sig over Vitara, der traditionelt er firehjulstrækkeren hos den japanske fabrik. Det er nok ikke helt ved siden af.

 

Spændende og rummelig familiebil

Vi oplever Suzuki S-Cross som en spændende og rummelig familiebil, den er kendt for fremragende japansk kvalitet. Den er blevet kraftigt moderniseret og visuelt har den meget mere pondus end forgængeren. Samtidig har man kunne fastholde prisen – ja, den dyreste version er endda blevet 5000 kroner billigere.

 

Den hidtidige model har Suzuki solgt 3000 eksemplarer af i Danmark på tre år. Sådan som markedet har udviklet sig i takt med, at stadig flere mennesker har forstået fordelen ved at sidde højt og have plads omkring sig, tør vi godt spå et væsentligt større salg af den velkørende japanske crossover.


Andre Suzuki prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 


Hurtige fakta om den ny Suzuki SX4 S-Cross


Introduktion i Danmark: Medio september 2016

 

Listepriser:

1,0 Boosterjet Comfort: kr. 199.990.

1,0 Boosterjet Active: kr. 229.990.

1,0 Boosterjet Exclusive: kr. 254.990.

1,0 Boosterjet Active 6A/T: kr. 264.990.

 

1,4 Boosterjet Active: kr. 259.990.

1,4 Boosterjet Exclusive: kr. 284.990.

1,4 Boosterjet Active 6A/T: kr. 294.990.

 

Motorer og specifikationer:

1,0 Boosterjet: 3 cylindre, 112 hk, 170 Nm/2000-3500 omdr./min. 0-100 km/t: 11 sek. (6 A/T: 12,4 sek.) Topfart: 180 km/t (6A/T: 170 km/t). Benzinøkonomi: 20 km/l (6A/T: 19,2 km/l).

 

1,4 Boosterjet: 4 cylindre, 140 hk, 220 Nm/1500-4000 omdr./min. 0-100 km/t: 9 sek. Topfart: 180 km/t. Benzinøkonomi: 18,5 km/l. Samme tal for 6A/T versionen.

 

Længde: 4,30 meter.

Højde: 1,59 meter.

Frihøjde: 18 cm

Bagagerum: 440-1269 liter.

 

Udpluk fra udstyrslisten:

Comfort:

Aircondition (manuel)

Ratbetjent CD radio med USB indgang og 4 dørhøjtalere

Bluetooth, håndfri via rattet

El-betjente sideruder for og bag

Fjernbetjent centrallås

Fartpilot med hastighedsbegrænser

El-betjente sidespejle

Informationsdisplay (temperatur, brændstofforbrug, gearskifteindikator mm)

Splitbagsæde (60/40)

Dobbelt-bund i bagagerummet

12V udtag for og i bagagerummet

Sorte skærmkanter og beskyttelsespaneler for, bag og på siden

7 airbags 

ESP/TCS, ABS, EBD og BAS

ISOFIX beslag og pedalsikkerhedssystem

Hill Hold funktion

Tyverialarm

 

Active – ”Comfort” plus:

Klimaanlæg (2-zoner)

LED forlygter (nær- og fjernlys) m. aut. justering

17” alu-fælge

Multimediecenter med 7” farveskærm, radio, Apple CarPlay/Mirror Link, USB indgang og bakkamera (ej CD)

Nøglefri betjening og trykknap-start

Automatisk viskerfunktion (regnsensor)

Automatisk nedblænding af bakspejl

Foldbare sidespejle med varme og blinklys

Læderrat

Sædevarme foran

Tågelygter foran

Tagræling (sølvgrå)

Automatisk nærlys

Sorte ruder bag

Justerbart ryglæn på bagsædet

 

Exclusive – ”Active” plus:

Aktiv fartpilot med hastighedsbegrænser

Automatisk nødbremse (Radar Brake Support)

Navigation i multimediecenter (ej dansk)

Parkeringssensor for og bag

Centerhøjtaler


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt