- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Suzuki Ignis - mini-SUV efter alle kunstens regler


Af Søren Clauding – 30. november 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suzuki er i vælten for tiden. Nye modeller, stærkt stigende salg – alene i Danmark er salget steget med 50 procent over de sidste par år, så man rammer 9000 solgte biler i år – og nu lægger man an til lanceringen af den næste lille bil, som formentlig vil booste salget endnu mere: Suzuki Ignis.

 

Vi fortalte om den nye Suzuki allerede i forbindelse med verdenspremieren på Paris MotorShow i september (læs om Suzuki Ignis på Paris Motor Show hér >>>). Nu har vi også været ude at køre i en, selvom den først lander i Danmark sidst i marts 2017. Det hænger sammen med, at Suzuki ikke vil lancere bilen før den klar med det udstyr, som man gerne vil have med i Danmark – men også, at de biler, der var til rådighed ved de første internationale prøvekørsler, der fandt sted i området syd for Rom i Italien, var første-produktions biler. Altså biler, der er bygget inden den egentlige samlebåndsproduktion går i gang.

 

Køreegenskaberne sat på prøve

Men bilerne var ligeså færdige som de vil være, når de begynder at trille ud fra samlebåndet på fabrikken i Japan. Det var heldigt, for de italienske landeveje udmærker sig ikke alle ved at byde på Jordens bedste asfaltbelægning (se f.eks. on-board videoen fra testkørslen her på siden).

 

Det gav omvendt glimrende muligheder for at fornemme køreegenskaberne, og det er ikke uvæsentligt, når der er tale om en SUV. I en SUV er køreegenskaberne ofte et springende punkt, fordi man kombinerer egenskaber, der gør alt for at modarbejde hinanden: Stor frihøjde, stor højde i det hele taget, deraf følgende højt tyngdepunkt og ønsket om endda at opnå komfortable køreegenskaber.

 

Anderledes dimensioner

I Suzuki Ignis tilfældet blander bilens størrelse sig også i den samlede køreoplevelsen. Den er nemlig ikke bare høj, den er heller ikke så bred (den er faktisk 5 cm smallere end Suzuki Baleno) og så er den kort med tilhørende kort akselafstand. Det vil næsten pr. definition gøre sådan en bil urolig ved høj fart. Alt det har Suzuki imidlertid håndteret til perfektion.

 

Fabrikken har da også en omfattende erfaring med småbiler og terrænegenskaber. For selvom præcis den bil, vi havde anledning til at prøve, havde forhjulstræk, produceres Ignis også med firehjulstræk, og det virker sikkert ligeså godt, måske endda bedre, end den forhjulstrukne bil, om end bagvogns-konstruktionen er forskellig fra den forhjulstrukne.

 

Masser af udstyr

Oven i det lanceres Suzuki Ignis med hele viften af kørehjælpemidler og sikkerhedsudstyr, som fabrikken tog føringen med i småbilskategorierne, da man introducerede den nu et lille halvt år gamle Baleno. Vognbanealarm, træthedsadvarsel og aktiv nødbremse er ikke standard i den klasse, heller ikke ”Fuld LED” forlys er et vanligt syn men det hører ikke desto mindre til i en vifte af modelvarianter, der prismæssigt begynder omkring 130.000 kroner. Det er det mål, den danske importør har sat sig i forbindelse med prisforhandlingerne med Suzuki fabrikken. De endelige priser vender vi tilbage med, når de er på plads.



Det centrale er, at Suzuki Ignis er ligeså lille som minibilerne på markedet, men den tilbyder pladsforhold, som ligger niveauer over de såkaldte ”A-segment” biler som f.eks. Suzukis egen Celerio (læs vores prøvekørsel af Suzuki Celerio hér >>>). Som sådan kommer den størrelsesmæssigt til at udfordre Suzuki Baleno. Men i praksis kommer det nok ellers ikke til at ske.

 

Ægte mini-SUV

Ser man bort fra rummeligheden og et vist fællesskab vedrørende udstyr og drivline, er bilerne nemlig væsensforskellige. Baleno er en ægte kompakt mellemklassebil, Ignis er en ægte ultra kompakt SUV, så kompakt, at vi vil kalde den en mini-SUV skabt præcis, som en SUV skal være. Og så er der heller ikke mange visuelle ligheder, for nu at sige det mildt. Suzuki Ignis er markedets eneste mini-SUV, den har sit helt eget design, sin egen charme og sine egne muligheder. Det har man gjort rigtig godt hos Suzuki.

Link til importøren


Andre Suzuki prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Ny Ignis er helt sin egen >>>


Se on-board videoen bag rattet af den nye Suzuki Ignis på en ujævn men romantisk italiensk bjergvej tæt ved Albano søen. Videoen kan ses i Fuld HD på YouTube.



Hurtige fakta om den helt nye Suzuki Ignis


Introduktion i Danmark: ultimo marts 2017

 

Motorversioner:

2WD: 1,2 Dualjet, 90 hk, 120 Nm/4.400 omdr./min. 0-100 km/t: 12,2 sek, topfart: 170 km/t, 21,7 km/l.

4WD: 1,2 Dualjet, 90 hk, 120 Nm/4.400 omdr./min. 0-100 km/t: 11,9 sek, topfart: 165 km/t, 20,0 km/l.

2WD: 1,2 Dualjet SHVS (Mild hybrid), 90 hk, 120 Nm/4.400 omdr./min. El-motor: 3 hk og 50 Nm. 0-100 km/t: 11,8 sek, topfart: 170 km/t, 23,3 km/l.

 

Listepriser er endnu ikke fastlagt

 

Længde: 3,70 meter.

Bredde: 1,69 meter.

Højde: 1,60 meter.

Akselafstand: 2.435 mm.

Frihøjde: 180 mm.

Venderadius: 4,7 meter.

Bagagerumskapacitet (VDA): 267/260 liter (4WD: 227/204 liter)/ca. 1100 liter.

Køreklar vægt: 897 kg.

Anhængervægt: 1000 kg.

 

Diverse:

15” eller 16” hjul. El-sideruder. Nøglefri adgang og start/stop. Vognbaneadvarsel. Aircondition eller klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Smartphone-connection. Navigation. Bluetooth. Sædevarme. Hillstart assist. 4WD med Grip control. Isofix. Bakkamera. Aktiv nødbremse. Deleligt justerbart bagsæde.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt