Suzuki er i vælten for tiden. Nye modeller, stærkt
stigende salg – alene i Danmark er salget steget med
50 procent over de sidste par år, så man rammer 9000
solgte biler i år – og nu lægger man an til
lanceringen af den næste lille bil, som formentlig
vil booste salget endnu mere: Suzuki Ignis.
Vi fortalte om den nye Suzuki allerede i forbindelse
med verdenspremieren på Paris MotorShow i september
(læs om Suzuki
Ignis på Paris Motor Show hér >>>). Nu har vi
også været ude at køre i en, selvom den først lander
i Danmark sidst i marts 2017. Det hænger sammen med,
at Suzuki ikke vil lancere bilen før den klar med
det udstyr, som man gerne vil have med i Danmark –
men også, at de biler, der var til rådighed ved de
første internationale prøvekørsler, der fandt sted i
området syd for Rom i Italien, var
første-produktions biler. Altså biler, der er bygget
inden den egentlige samlebåndsproduktion går i gang.
Køreegenskaberne sat på prøve
Men bilerne var ligeså færdige som de vil være, når
de begynder at trille ud fra samlebåndet på
fabrikken i Japan. Det var heldigt, for de
italienske landeveje udmærker sig ikke alle ved at
byde på Jordens bedste asfaltbelægning (se f.eks.
on-board videoen fra testkørslen her på siden).
Det gav omvendt glimrende muligheder for at fornemme
køreegenskaberne, og det er ikke uvæsentligt, når
der er tale om en SUV. I en SUV er køreegenskaberne
ofte et springende punkt, fordi man kombinerer
egenskaber, der gør alt for at modarbejde hinanden:
Stor frihøjde, stor højde i det hele taget, deraf
følgende højt tyngdepunkt og ønsket om endda at opnå
komfortable køreegenskaber.
Anderledes dimensioner
I Suzuki Ignis tilfældet blander bilens størrelse
sig også i den samlede køreoplevelsen. Den er nemlig
ikke bare høj, den er heller ikke så bred (den er
faktisk 5 cm smallere end Suzuki Baleno) og så er
den kort med tilhørende kort akselafstand. Det vil
næsten pr. definition gøre sådan en bil urolig ved
høj fart. Alt det har Suzuki imidlertid håndteret
til perfektion.
Fabrikken har da også en omfattende erfaring med
småbiler og terrænegenskaber. For selvom præcis den
bil, vi havde anledning til at prøve, havde
forhjulstræk, produceres Ignis også med
firehjulstræk, og det virker sikkert ligeså godt,
måske endda bedre, end den forhjulstrukne bil, om
end bagvogns-konstruktionen er forskellig fra den
forhjulstrukne.
Masser af udstyr
Oven i det lanceres Suzuki Ignis med hele viften af
kørehjælpemidler og sikkerhedsudstyr, som fabrikken
tog føringen med i småbilskategorierne, da man
introducerede den nu et lille halvt år gamle Baleno.
Vognbanealarm, træthedsadvarsel og aktiv nødbremse
er ikke standard i den klasse, heller ikke ”Fuld
LED” forlys er et vanligt syn men det hører ikke
desto mindre til i en vifte af modelvarianter, der
prismæssigt begynder omkring 130.000 kroner. Det er
det mål, den danske importør har sat sig i
forbindelse med prisforhandlingerne med Suzuki
fabrikken. De endelige priser vender vi tilbage med,
når de er på plads.
Det centrale er, at Suzuki Ignis er ligeså lille som
minibilerne på markedet, men den tilbyder
pladsforhold, som ligger niveauer over de såkaldte
”A-segment” biler som f.eks. Suzukis egen Celerio (læs
vores prøvekørsel af Suzuki Celerio hér >>>).
Som sådan kommer den størrelsesmæssigt til at
udfordre Suzuki Baleno. Men i praksis kommer det nok
ellers ikke til at ske.
Ægte mini-SUV
Ser man bort fra rummeligheden og et vist fællesskab
vedrørende udstyr og drivline, er bilerne nemlig
væsensforskellige. Baleno er en ægte kompakt
mellemklassebil, Ignis er en ægte ultra kompakt SUV,
så kompakt, at vi vil kalde den en mini-SUV skabt
præcis, som en SUV skal være. Og så er der heller
ikke mange visuelle ligheder, for nu at sige det
mildt. Suzuki Ignis er markedets eneste mini-SUV,
den har sit helt eget design, sin egen charme og
sine egne muligheder. Det har man gjort rigtig godt
hos Suzuki.
Link til importøren
|