- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye Peugeot 3008 blev pompøst præsenteret på scenen i den tidligere Le Bourget lufthavn i Paris.

Klik på billederne og se dem større


First World Presentation:

Den helt nye Peugeot 3008

Peugeot SUV offensiven - Del 2


Af Søren Clauding – 23. maj 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fem nye SUV’er på 12 måneder er Peugeots offensive indsats rette mod en ledende position på markedet for de trendy og multianvendelige Sport Utility Vehicles. Og få dage efter at vi havde prøvekørt den nye kompakte SUV, Peugeot 2008, kunne den franske bilfabrik præsentere 2. afsnit af SUV offensiven, den helt nye 3008.

 

Bilen blev præsenteret i Paris, og det bliver også på Paris Motor Show i efteråret, at der er officiel verdenspremiere. Den finder sted kort tid inden lanceringen på de europæiske markeder. I Danmark forventer man, at bilen lander i oktober/november og er man til den type af biler, er der god grund til at glæde sig.

 

i-Cockpit løftes til nye højder

Peugeot løfter nemlig den intelligente tænkning bag deres innovative ”i-Cockpit” til nye højder. I erkendelse af, at netop den unikke egenskab for rigtig mange kunder har været afgørende for valget af ny Peugeot, har man arbejdet videre på idéen og parret den med alle de muligheder, man i den moderne verden har for eksempelvis at animere hele informationsformidlingen.

 

I stedet for traditionelle instrumenter er indholdet i instrumentgruppen (der er placeret lige under forruden, altså meget tæt på synsfeltet over kørebanen), ikke bare præsenteret på en skærm – der for den sags skyld kan se ud som om instrumenterne er konventionelle. Indholdet kan individuelt tilpasses den enkelte førers individuelle præferencer og kontrolleres let og enkelt, selv under kørslen, hvis man ønsker det.

 

Stor frihøjde

Via et ultra moderne design, udvendigt men især indvendigt, placerer man fører og passagerer i hypermoderne omgivelser, fyldt med funktionelle løsninger. Og trods en frihøjde på små 22 cm lover Peugeots designere, at bilen får sikre og dynamiske køreegenskaber.


Selvom den nye Peugeot 3008 er større end forgængeren har den smidt 100 kg i vægt. Det må nødvendigvis giver bedre forbrugstal og endnu lavere forurening.


Motorpaletten inkluderer kendte miljø-optimerede benzin- og dieselmotorer fra PSA koncernen, og den ”terrængående frihøjde” bliver understøttet af en endnu bedre version af det geniale Grip Control system, som trods træk alene på forhjulene giver bilen off-road agtige køreegenskaber. Det er utrolig godt i den nye 2008 – vi glæder os bestemt til mødet med en endnu bedre version. Det er i øvrigt vanskeligt at forestille sig hvordan det kan gøres bedre, men bilbranchen overrasker til stadighed.

 

Større end forgængeren

Peugeot 3008 er 8 cm større end den hidtidige 3008 og baseret på undervognen fra den nye 308, den fleksible såkaldte EMP2 platform. Det har givet meget fine pladsforhold, ikke mindst i bagagerummet, hvor man trods en udvendig længde på 4,45 meter og god kabineplads disponerer over næsten 600 liter bagageplads.

 

Lægges bagsæderyglænene ned, bliver den udvidede bagagerumsbund helt plan, og ønsker man at forlænge bagagerumsbunden bagud, kan den trækkes ud over bilens bagkant og benyttes som en slags bevægelig læsserampe.


Bagagerumsbunden kan placeres i flere niveauer eller som her skydes bagud og anvendes som en slags læsserampe.


Frem til målet på to hjul

Og så har Peugeot tænkt brugbarheden helt ud med fokus på brugeren. Med rod i fabrikkens velkendte tradition for også at konstruere populære cykler og el-cykler har man skabt et elektrisk sammenklappeligt løbehjul og en tilsvarende cykel. De lades op under kørslen og dermed får hybrid-begrebet pludselig en ny betydning: I stedet for at elektriciteten bruges til at assistere bilkørslen, mens man kører rundt og leder efter en parkeringsplads i storbyen, parkerer man, hvor der er plads og tager der sidste stykke vej på to hjul. OK, der er ikke plads til flere personer og bagagepladsen på løbehjulet er ikke eksisterende, men det er en sjov ”assessoire”, for nu at blive i det franske, og udtryk for, at man forstår at tænke ud af boksen,

 

Peugeot 3008 er også udrustet med elektrisk bagklap, hvor en fodbevægelse under bagkofangeren får klappen til at åbne. Smart men upraktisk, for hvem kan balancere på ét ben med tunge indkøbstasker i hver hånd… men der skal jo også være plads til udvikling. Det kan være, at man har fundet en supplerende løsning inden bilen lanceres om et lille halvt år.


Infotainment systemet i den nye Peugeot 3008 indeholder MirrorScreen, trådløs opladning af smarttelefoner, 3D connected navigation og systemet er kompatibelt med MirrorLink, Android Auto og Apple Carplay.

 

Trods længden på 4,45 meter og et stort bagagerum er der fremragende plads på bagsædet.

 

Peugeots geniale i-Cockpit er blevet endnu mere gennemført med animeret præsentation på to skærme i bilen: en 8” berøringsskærm, placeret som en tablet over midterkonsollen, og en 12,3” skærm, der erstatter de konventionelle instrumenter. Synligheden er forøget ved at rattet er gjort endnu mindre, endnu mere sportsligt og racerbilsagtigt og det er desuden fladt både foroven – for at man kan se henover det – og forneden, for at der er bedre plads til benene. En anden fordel ved i-Cockpitet er, at man naturligt sidder med skuldrene sænket og dermed opnår en mindre anstrengende kørestilling.

 

Det udvendige design af Peugeot 3008 gør den trods den lodrette front til den mest aerodynamiske mellemstørrelse SUV på markedet. Der er beskyttelsespaneler langs kanterne hele vejen rundt, hjulene er 18” og frihøjden 21,9 cm. En af grundende til den gode aerodynamik er en flad bund og en for klassen beskeden totalhøjde på 1,62 meter.

 

Peugeot øverste chef, Maxime Picat, har god grund til at være stolt af den nye Peugeot 3008. Den er yderst gennemtænkt og meget moderne.


Hurtige fakta om den nye Peugeot 3008


Introduktion i Danmark: oktober/november 2016

 

Drivliner:

Benzin:

1,2L PureTech 130 S&S 6 M/T.

1,2L PureTech 130 S&S 6-trins aut.gear.

1,6L THP 165 S&S 6-trins aut.gear.

 

Diesel:

1,6L BlueHDi 100 S&S BVM5

1,6L BlueHDi 120 S&S 6SM/T

1,6L BlueHDi 120 S&S 6-trins aut.gear.

2,0L BlueHDi 150 S&S 6SM/T

2,0L BlueHDi 180 S&S 6-trins aut.gear.

 

Længde: 4,45 meter

Bredde: 1,84 meter

Højde: 1,62 meter

Frihøjde: 21,9 cm

 

Bagagekapacitet: 591/1670 liter


 

Det elektriske foldeløbehjul er en sjov fortolkning af moderne transportbehov. Man kan også købe en elektrisk foldecykel og begge passer ind i bagagerummet, så de optager mindst muligt plads. De oplades naturligvis under kørslen i specielle dockstationer.

 

Peugeot 3008 Brand manager Marion David præsenterer det sammenfoldelige elektriske løbehjul på scenen i Le Bourget.

 

Baglygterne signalerer tre ”rifter” fra løvekløer.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt