Fem nye SUV’er på 12 måneder er Peugeots offensive
indsats rette mod en ledende position på markedet
for de trendy og multianvendelige Sport Utility
Vehicles. Og få dage efter at vi havde prøvekørt den
nye kompakte SUV, Peugeot 2008, kunne den franske
bilfabrik præsentere 2. afsnit af SUV offensiven,
den helt nye 3008.
Bilen blev præsenteret i Paris, og det bliver også
på Paris Motor Show i efteråret, at der er officiel
verdenspremiere. Den finder sted kort tid inden
lanceringen på de europæiske markeder. I Danmark
forventer man, at bilen lander i oktober/november og
er man til den type af biler, er der god grund til
at glæde sig.
i-Cockpit løftes til nye højder
Peugeot løfter nemlig den intelligente tænkning bag
deres innovative ”i-Cockpit” til nye højder. I
erkendelse af, at netop den unikke egenskab for
rigtig mange kunder har været afgørende for valget
af ny Peugeot, har man arbejdet videre på idéen og
parret den med alle de muligheder, man i den moderne
verden har for eksempelvis at animere hele
informationsformidlingen.
I stedet for traditionelle instrumenter er indholdet
i instrumentgruppen (der er placeret lige under
forruden, altså meget tæt på synsfeltet over
kørebanen), ikke bare præsenteret på en skærm – der
for den sags skyld kan se ud som om instrumenterne
er konventionelle. Indholdet kan individuelt
tilpasses den enkelte førers individuelle
præferencer og kontrolleres let og enkelt, selv
under kørslen, hvis man ønsker det.
Stor frihøjde
Via et ultra moderne design, udvendigt men især
indvendigt, placerer man fører og passagerer i
hypermoderne omgivelser, fyldt med funktionelle
løsninger. Og trods en frihøjde på små 22 cm lover
Peugeots designere, at bilen får sikre og dynamiske
køreegenskaber.
Selvom den nye Peugeot 3008 er større end
forgængeren har den smidt 100 kg i vægt. Det må
nødvendigvis giver bedre forbrugstal og endnu lavere
forurening.
Motorpaletten inkluderer kendte miljø-optimerede
benzin- og dieselmotorer fra PSA koncernen, og den
”terrængående frihøjde” bliver understøttet af en
endnu bedre version af det geniale Grip Control
system, som trods træk alene på forhjulene giver
bilen off-road agtige køreegenskaber. Det er utrolig
godt i den nye 2008 – vi glæder os bestemt til mødet
med en endnu bedre version. Det er i øvrigt
vanskeligt at forestille sig hvordan det kan gøres
bedre, men bilbranchen overrasker til stadighed.
Større end forgængeren
Peugeot 3008 er 8 cm større end den hidtidige 3008
og baseret på undervognen fra den nye 308, den
fleksible såkaldte EMP2 platform. Det har givet
meget fine pladsforhold, ikke mindst i bagagerummet,
hvor man trods en udvendig længde på 4,45 meter og
god kabineplads disponerer over næsten 600 liter
bagageplads.
Lægges bagsæderyglænene ned, bliver den udvidede
bagagerumsbund helt plan, og ønsker man at forlænge
bagagerumsbunden bagud, kan den trækkes ud over
bilens bagkant og benyttes som en slags bevægelig
læsserampe.
Bagagerumsbunden kan placeres i flere niveauer eller
som her skydes bagud og anvendes som en slags
læsserampe.
Frem til målet på to hjul
Og så har Peugeot tænkt brugbarheden helt ud med
fokus på brugeren. Med rod i fabrikkens velkendte
tradition for også at konstruere populære cykler og
el-cykler har man skabt et elektrisk
sammenklappeligt løbehjul og en tilsvarende cykel.
De lades op under kørslen og dermed får
hybrid-begrebet pludselig en ny betydning: I stedet
for at elektriciteten bruges til at assistere
bilkørslen, mens man kører rundt og leder efter en
parkeringsplads i storbyen, parkerer man, hvor der
er plads og tager der sidste stykke vej på to hjul.
OK, der er ikke plads til flere personer og
bagagepladsen på løbehjulet er ikke eksisterende,
men det er en sjov ”assessoire”, for nu at blive i
det franske, og udtryk for, at man forstår at tænke
ud af boksen,
Peugeot 3008 er også udrustet med elektrisk bagklap,
hvor en fodbevægelse under bagkofangeren får klappen
til at åbne. Smart men upraktisk, for hvem kan
balancere på ét ben med tunge indkøbstasker i hver
hånd… men der skal jo også være plads til udvikling.
Det kan være, at man har fundet en supplerende
løsning inden bilen lanceres om et lille halvt år.
Infotainment systemet i den nye Peugeot 3008
indeholder MirrorScreen, trådløs opladning af
smarttelefoner, 3D connected navigation og systemet
er kompatibelt med MirrorLink, Android Auto og Apple
Carplay.
Trods længden på 4,45 meter og et stort bagagerum er
der fremragende plads på bagsædet. |