- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Verdenspremiere i Paris: Renault Trezor

Racerteknik i sportsvognsprojekt


Af Søren Clauding – oktober 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault er blandt de førende bilproducenter, når det handler om elbiler. Ikke mindst i alliance med Nissan har de styrket den position og som udvikler af den første elektriske ”Formel E” racerbil og vinder af sidste års Formel E mesterskab var skridtet til at anvende elektrisk racerteknik i et sportsvognsprojekt ikke stor.

 

Renault Trezor konceptbilen blev vist for publikum for første gang på Paris Motor Show og der er tale om lidt af en eye-catcher. Den er baseret på i princippet samme drivline som Renault e.dams Formel E racerbil og også energi genindvindelses teknologien stammer derfra. Men designet er helt anderledes.

 

Fremtidens Renault design

Der er tale om en bil, skabt i kabonfiber, med en afskydelig overdel, som måske mest er skabt for at gøre det muligt at se ned i det futuristiske cockpit. Trezor er også et udtryk for hvordan Renaults designere kunne forestille sig biler se ud indenfor en overskuelig fremtid – eller i hvert fald hvilke designelementer, de arbejder med.

 

Trezor er 4,7 meter lang, 2,10 meter bred og bare 1,08 meter høj. Vægten er holdt nede på 1600 kg og instrumentbordet er baseret på den såkaldte OLED teknologi (OLED=Organic Light-Emitting Diode).


 

Renault prøvekørsler – find dem hér >>>


Videoen af Renault kan også ses i Fuld HD.

 

Den firedobbelte Formel 1 verdensmester, Alain Prost, forstår perspektiverne ved elektrisk motorsport. Hør og se vores eksklusive interview med ham ifm. Paris Motor Show.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt