Da Folketinget vedtog, at der fremover skal betales
afgift på elbiler, var baggrunden utvivlsomt en form
for misundelse over, at kostbare elbiler som Tesla
kun via momsen bidrog til statens indtægter. At
politikerne så fremkom med andre faktuelle
begrundelser er en anden ting – sådan er politik
desværre ofte. Men et faktum er det, at det ansvar,
som samfundet fortsat burde tage, nu i stadig
stigende grad lægges over på bilproducenterne og de
enkelte borgere. Og Nissan er på importørside den
første til at påtage sig det ansvar: I Danmark
betaler virksomheden ganske enkelt
registreringsafgiften på 20 procent, som nu lægges
på elbiler.
Det oplyste den danske importør i forbindelse med
præsentationen af den nye og forbedrede udgave af
Nissan Leaf. Fabrikken har udviklet
batteriteknologien i en sådan grad, at hvis man som
forbruger ønsker, at kunne køre 25 procent længere
på en opladning og i øvrigt lade bilen hurtigere op,
er muligheden der. Fremover kan man for en merpris
på 15.000 kroner få sin Leaf leveret med et af de
nye batterier, og så hedder den officielle
rækkevidde 250 kilometer i stedet for 199.
Mellem København og Århus på en opladning
I praksis indebærer det, at man f.eks. kan køre
mellem Århus og København, over Sjællands Odde uden
at skulle lade op. Den teknologi nedbryder stille og
roligt den største praktiske begrænsning ved brug af
elbiler, nemlig rækkevidden pr. opladning i
sammenhæng med den tidskrævende opladning. Man kan
oven i købet hurtigoplade i færgehavnen og dermed
have rigelig med strøm til lokale udflugter, når man
kommer frem.
Vi vender her på Motorsiden.dk senere tilbage med en
mere indgående prøvekørsel af den nye Nissan Leaf.
Den første korte prøvetur afslørede dog, at der,
hvad køreoplevelsen angår, ingen forskel kan spores.
Visuelt er bilen uforandret – men vil man
identificere en ny Leaf, kan man gøre det på
antennen på taget – sådan en havde forgængeren ikke.
Og så kan den nye bil i øvrigt fås i en brunlig
bronzelakering, som kendes fra fabrikkens mere
konventionelle bilmodeller.
Perspektiverne
Det er i sig selv godt nok, men også interessant var
det, at Nissan i forbindelse med præsentationen
havde inviteret en repræsentant for DTU, som
arbejder specifikt med at inkorporere eksempelvis
biler som en del af el-nettet, fordi en elbils
batterikapacitet i størstedelen af bilens levetid
henstår uanvendt, f.eks. når bilen holder stille om
natten eller alene anvendes til at pendle til og fra
arbejde.
Peter Bach Andersen er projektleder på NIKOLA
projektet, og det tema, man arbejder med, kaldes V2G
– ”Vehicle to Grid”, hvor Grid er betegnelsen for de
el-net, som i Danmark bl.a. administreres af
el-selskaberne, hvorfra vi alle køber elektricitet.
Er man interesseret, kan man læse mere på
http://www.elektro.dtu.dk. Men det var
baggrunden for og perspektiver bag Peter Bach
Andersens oplysninger, som i særlig grad er
interessante, set i lyset af folketingpolitikernes
snæversynede lovgivning.
Læs mere herom hér >>> |