- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Nissan tager ansvar:

Uændrede priser på el-biler


Af Søren Clauding – 16. januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Folketinget vedtog, at der fremover skal betales afgift på elbiler, var baggrunden utvivlsomt en form for misundelse over, at kostbare elbiler som Tesla kun via momsen bidrog til statens indtægter. At politikerne så fremkom med andre faktuelle begrundelser er en anden ting – sådan er politik desværre ofte. Men et faktum er det, at det ansvar, som samfundet fortsat burde tage, nu i stadig stigende grad lægges over på bilproducenterne og de enkelte borgere. Og Nissan er på importørside den første til at påtage sig det ansvar: I Danmark betaler virksomheden ganske enkelt registreringsafgiften på 20 procent, som nu lægges på elbiler.

 

Det oplyste den danske importør i forbindelse med præsentationen af den nye og forbedrede udgave af Nissan Leaf. Fabrikken har udviklet batteriteknologien i en sådan grad, at hvis man som forbruger ønsker, at kunne køre 25 procent længere på en opladning og i øvrigt lade bilen hurtigere op, er muligheden der. Fremover kan man for en merpris på 15.000 kroner få sin Leaf leveret med et af de nye batterier, og så hedder den officielle rækkevidde 250 kilometer i stedet for 199.

 

Mellem København og Århus på en opladning

I praksis indebærer det, at man f.eks. kan køre mellem Århus og København, over Sjællands Odde uden at skulle lade op. Den teknologi nedbryder stille og roligt den største praktiske begrænsning ved brug af elbiler, nemlig rækkevidden pr. opladning i sammenhæng med den tidskrævende opladning. Man kan oven i købet hurtigoplade i færgehavnen og dermed have rigelig med strøm til lokale udflugter, når man kommer frem.

 

Vi vender her på Motorsiden.dk senere tilbage med en mere indgående prøvekørsel af den nye Nissan Leaf. Den første korte prøvetur afslørede dog, at der, hvad køreoplevelsen angår, ingen forskel kan spores. Visuelt er bilen uforandret – men vil man identificere en ny Leaf, kan man gøre det på antennen på taget – sådan en havde forgængeren ikke. Og så kan den nye bil i øvrigt fås i en brunlig bronzelakering, som kendes fra fabrikkens mere konventionelle bilmodeller.

 

Perspektiverne

Det er i sig selv godt nok, men også interessant var det, at Nissan i forbindelse med præsentationen havde inviteret en repræsentant for DTU, som arbejder specifikt med at inkorporere eksempelvis biler som en del af el-nettet, fordi en elbils batterikapacitet i størstedelen af bilens levetid henstår uanvendt, f.eks. når bilen holder stille om natten eller alene anvendes til at pendle til og fra arbejde.

 

Peter Bach Andersen er projektleder på NIKOLA projektet, og det tema, man arbejder med, kaldes V2G – ”Vehicle to Grid”, hvor Grid er betegnelsen for de el-net, som i Danmark bl.a. administreres af el-selskaberne, hvorfra vi alle køber elektricitet. Er man interesseret, kan man læse mere på http://www.elektro.dtu.dk. Men det var baggrunden for og perspektiver bag Peter Bach Andersens oplysninger, som i særlig grad er interessante, set i lyset af folketingpolitikernes snæversynede lovgivning.

Læs mere herom hér >>>

Nissan prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også: El-biler og den nationale sikkerhed >>>


 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt