- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Topmodellen, GT-Line, med sportslige finesser og op til 185 hk under motorhjelmen.

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:KIA Sportage

Velkørende i enhver forstand


Af Søren Clauding – 27. januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der findes mange biler på markedet, der kører godt. Men de er normalt markant dyrere end den nye KIA Sportage, som kommer til Danmark i april/maj måned i år. Oven i de fine køreegenskaber skal lægges muligheden for at vælge den helt rette variant.

 

Man kan eksempelvis vælge den helt grundliggende version med et pænt udstyr og en 132 hestes benzinmotor til 300.000 kroner eller den hurtige og frække GT-Line udgave med 177-hestes benzinturbomotor, dobbeltkoblingsgear, firehjulstræk og et omfattende udstyr til 170.000 kroner oveni.

 

Alle kører og styrer godt

Og så er der masser af varianter derimellem. Godt nok var der ikke tid til og mulighed for, i forbindelse med de første internationale prøvekørsler på vejene omkring Barcelona i Spanien, at prøve samtlige varianter. Vi forsøgte os med fire repræsentative eksemplarer og kan fastslå, at trods stor forskellighed kørte de alle rigtig godt.

 

Et af vores ankepunkter ved tidligere Sportage modeller var en ikke tilfredsstillende føling med bilens styring. Det er klaret ved at flytte den elektriske servostyringsmotor væk fra ratstammen og helt ned til styrehuset. Det har i den grad forbedret styringen.

 

Klar til både off-road og asfalt

Hvad affjedringen angår, har KIA fundet et godt kompromis mellem den bløde affjedring, som kræves på meget ujævne grusveje og helt ude i terrænet, og den spændstighed som er nødvendig, hvis man gerne vil lidt hurtig omkring hjørnerne på snoede plane asfaltveje, som der er rigtig mange af, netop omkring Barcelona. Sportage har et godt greb i underlaget off-road og kører styresikkert og stabilt på asfalt.



GT-Line varianten er naturligt strammet op, som den skal være på plant underlag. Med 19” alufælge i stedet for de 17”, der følger med basisversionen, er man ekstra godt kørende. Men da bør man i det store hele holde sig til asfalten og kun undtagelsesvis køre derud, hvor den godt kan men ikke egner sig så godt i GT-tilstanden.



Fælles for alle bilerne er ikke alene god og individuelt tilpasset affjedring, så de alle kører godt, uanset vægt, motortype og fartpotentiale, men også et ultralavt støjniveau i kabinen. Der er arbejdet målrettet på at eliminere mest muligt af både motorstøj og støj fra hjulophæng. Det er lykkedes i en sådan grad, at man lige pludselig bemærker vindstøjen, simpelthen fordi den ikke overdøves. Med andre ord: Køreegenskaberne er alsidige og gode, det samme gælder kørselskomforten.

 

Men man skal vælge den rette variant, inden man køber.

 

Mindst 132 heste

Basisudgaven har en god 132-hestes benzinmotor uden turbolader. Der er ikke så meget spræl i den maskine, men der er på den anden side kræfter nok og vi forventer, at den gør et endnu bedre indtryk på plane danske landeveje end på stejle spanske bjergveje.

 

Dens ultimative modstykke er 1,6-liters turbobenzinmotoren til GT-Line, der præsterer 177 hk. Den er både smidig og omdrejningsvillig og passer rigtig godt til 7-trins dobbeltkoblingsgearkassen. 4WD er stort set umærkeligt, og dog fornemmes en bedre stabilitet ved hurtig kurvekørsel.

 

Dramatisk forbedret diesel

Den billigste dieselvariant – til 320.000 kroner – har den velkendte 1,7 liters turbodiesel i maskinrummet. Men motoren er dramatisk forbedret, og har et noget større drejningsmoment på 20 Nm over en ligeså bred omdrejningskurve.


1,7 liters dieselmotoren er blevet endnu bedre.

 

Momentet i 2-liters dieselmotoren er forøget 53 Nm.


Det samme kan siges om den kraftigere 2-liters 136 hestes diesel. Her er momentet forøget med hele 53 Nm. Og den kraftigste 185 hestes 2-liters diesel til GT-Line kan godt nok kun prale af en momentforøgelse på 17 Nm – til 400 – men til gengæld holder momentet over et meget større omdrejningsforløb. Sidstnævnte motor fik vi ikke prøvet, men de fire øvrige er fortræffelige maskiner, som desuden udmærker sig ved alle at være mere økonomiske og mindre forurenende end forgængerne.


 


Designet på KIA Sportage er nyt og det gælder også interiøret. Funktionelt er der ingen revolutioner, men KIA leverer den praktik, der er behov for. Bagagerummet på 500 liter er rummeligt og regulært  og bagagerumsbunden er fleksibel. Er den i topposition, flugter den bagsæderyglænene, når de lægges ned. De kan i øvrigt justeres temmelig meget.


 

Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Bestseller i nye klæder >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den helt nye KIA Sportage, som lander i Danmark i april/maj, på en regulær off-road vej i bjergene nær Barcelona - fulgt af en helt plan asfaltvej.

Kan også ses i Fuld HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


GT-Line har bl.a. de karakteristiske Icecube tågelygter, som også kendes fra cee'd GT.


De vigtigste fakta om den helt nye KIA Sportage


Introduktion i Danmark: april/maj 2016

 

Motorer.

Fartpræstationer med manuelt gear, 4WD i parentes

Benzin

1,6 ltr. 4 cyl. GDI 132 hk. 161 Nm/4850/min. Topfart: 182 km/t. 0-100 km/t: 11,5 sek. Brændstoføkonomi: 15,9 km/l.

1,6 ltr. 4 cyl. T-GDI (dvs. med turbo) 177 hk. 265 Nm/1500-4500/min. Topfart: 205 km/t (202 km/t). 0-100 km/t: 9,2 sek (9,5 sek). Brændstoføkonomi: 13,7 km/l (13,2 km/l) med 7-trins DCT: 13,3 km/l.

 

Turbo dieselmotorer

1,7 ltr. 4 cyl. CRDI. 115 hk. 280 Nm/1250-2750/min. Topfart: 176 km/t. 0-100 km/t: 11,5 sek. Brændstoføkonomi: 21,7 km/l.

2,0 ltr. 4 cyl. CRDI. 136 hk. 373 Nm/1500-2500/min. Topfart: 186 km/t (184 km/t). 0-100 km/t: 10,3 sek. (10,5 sek.). Brændstoføkonomi: 20,8 km/l (19,2 km/l).

2,0 ltr. 4 cyl. CRDI. 185 hk. 400 Nm/1750-2750/min. Kun med 4WD: Topfart: 201 km/t. 0-100 km/t: 9,5 sek. Brændstoføkonomi: 16,9 km/l.

 

Længde: 4,48 m.

Højde: 1,64 m

Frihøjde: 17 cm.

Bagagerum: 501-1492 ltr.

Anhængervægt, eksempler:

1,6 GDI: 1400 kg

1,6 T-GDI: 1900 kg.

2,0 CRDi 136: 2200 kg.

 

Listepriseksempler:

1,6 GDI 132 hk Vision: kr. 299.999.

1,6 GDI 132 hk Advance: kr. 324.999.

1,6 T-GDI 177 hk GT-Line: kr. 409.999.

1,6 T-GDI 177 hk GT-Line 4WD: kr. 439.999.

1,6 T-GDI 177 hk GT-Line 4WD 7DCT: kr. 469.999.

 

1,7 CRDI 115 hk Vision: kr. 319.999.

2,0 CRDI 136 Vision: kr. 359.999.

2,0 CRDI 136 hk Vision 4WD Aut.: kr. 419.999.

2,0 CRDI 136 hk Advance: kr. 384.999.

2,0 CRDI 136 hk GT-Line: 449.999.

2,0 CRDI 185 hk GT-Line 4WD: kr. 509.999.

 

Vision udstyr:

Bl.a. Vejbaneassistent. Trailer Stability Assist. Aut. op- og nedblænding. 7” berøringsskærm og TomTom navigation. Bakkamera. TomTom WiFi service. Bluetooth. Elektrisk foldbare sidespejle. Fartpilot med –begrænser. Aircondition, Ventilation ved bagsæder. 16” alufælge. El-ruder for og bag. Fjernbetjent centrallås.

 

Advance, ekstra udstyr ift. Vision:

Bl.a. 17” alufælge. Tagræling. 2-zone klimaanlæg. Regnsensor. Sædevarme i for- og bagsæder.

 

GT-Line ekstra udstyr ift. Advance:

Bl.a. 19” alufælge. El-lændestøtte på førersæde. LED ice-cube tågeforlygter. Tonede sideruder bag ”Privacy”. Dobbelt udstødning. Alu-pedaler. Ratvarme

 

Eksempler på ekstraudstyr:

Bi-Xenon forlys med dynamisk kurvelys og forlygtevaskere til GT-Line: kr. 15.999.

Panoramasoltag til GT-Line: kr. 15.999.

Elektrisk bagklap: kr. 9.999.

Nødbremsesystem, radar og kamera: kr. 14.999.

 

Diverse:

5 EuroNCAP stjerner


Link til importøren


DCT (Dobbelt Clutch Transmission) er KIAs eget dobbeltkoblingsgear og kan leveres til GT-Line modellen med 177 hestes benzinmotor.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt