KIAs tre nye versioner af den store Optima-model er
ikke bare biler, der udfylder huller i
produktviften, det er også biler, der hver på deres
måde udtrykker de kolossale tekniske fremskridt, den
koreanske bilproducent tager i disse år. Ikke mindst
Plug-in hybrid udgaven på over 200 hestekræfter er
interessant, men også den sportslige 245 hestes
GT-version er eksponenter derfor.
Der er dog ingen tvivl om, at bestselleren i første
fase bliver Optima Sportswagon. Længe ventet i KIAs
danske organisation, men næppe blandt de danske
bilkøbere, som ikke for alvor har opdaget, at KIA nu
også spiller med i kategorien for de store
mellemklassebiler. Men de kommer formentlig til
hurtigt at opdage det, for det vil være dumt, ikke
at overveje en KIA Optima SW, hvis man er på jagt
efter en bil i den størrelse. Man får nemlig
ualmindelig meget temmelig god bil for pengene.
Optima Sportswagon er i øvrigt KIAs første D-segment
stationcar.
Én dieselmotor
Valgmulighederne i startfasen er godt nok beskedne.
Man kan vælge én motor, den velkendte, men kraftigt
opdaterede 1,7 liters dieselmotor, der præsterer 141
hestekræfter og muliggør en brændstoføkonomi på 22,7
km/l. Det er imidlertid en udmærket motor, som
tilbyder det, de fleste har brug for både ved mere
begrænsede kørselsbehov og også på længere ture. Den
er både kvik, omdrejningsvillig og underholdende.
1,7 CRDi motoren er blevet endnu bedre.
Forbedringerne ligger i bedre styring af
turbotrykket, som øger effektiviteten ved de lavere
og de højere omdrejningstal. I kombination med et
forøget turbotryk (fra 1800 til 2000 bar) giver det
en mærkbar forbedring. Desuden har man belagt
stemplerne med en såkaldt nano-diamant belægning,
som reducerer friktionen.
Vi prøvede den 4,86 meter lange Optima på kortere
ture på veje nord for München, veje af meget
skiftende karakter og i silende regn såvel som på
tør asfalt. Vejrguderne gjorde dermed deres til, at
give et varieret kørselsindtryk og det var ikke dumt
for os, fordi man netop på våde veje får et
anderledes forhold til f.eks.
affjedringskarakteristika og styrepræcision – og der
var ikke noget at komme efter.
KIA Optima har ikke en avanceret
racerbilshjulophængning, men det går nu meget godt
alligevel. Man har både forstærket og forbedret
ophænget og i kombination med at servostyringen som
på flere andre KIA modeller håndteres af en
elektromotor, der nu er anbragt direkte på
styrehuset, får man en meget direkte fornemmelse af
kørebanen. Det er et stort plus både på regnvåde
ujævne landeveje og hurtig motorvejskørsel.
Over 200 km/t i GT
Sidstnævnte var der i særdeleshed mulighed for at
afprøve i GT-udgaven. KIA har skabt Optima GT med en
2-liters 245-hestes benzinmotor mest med det formål,
at dokumentere, at det kan man også. Vi var
kortvarigt over de 200 km/t på tyske
motorvejsstrækninger og må fastslå, at Optima GT
ligger ultra stabilt på kørebanen og giver
fremragende tryghed gennem de hurtige
autobahn-kurver. Det har de gjort virkelig godt.
Turbo-GDI motoren leverer 245 hk.
Præstationstallene for Optima GT taler deres eget
sprog: 0-100 km/t på 7,4 sekunder (7,6 sekunder i
Sportwagon – dvs. SW – udgaven og 232 km/t på
toppen. KIA Optima er en stor bil, og det skal man
have med i betragtning, når man vurderer dens
formåen. Den styrer underholdende gennem kurverne,
nyder godt af den direkte kontakt med kørebanen og
så skal 6-trins automatgearkassen også roses. Den
snød undertegnede til i første omgang at tro, at der
var tale om et dobbeltkoblingsgear – hvad det siger
om undertegnede, er måske én ting…, men det siger
temmelig meget om automatgearkassen.
Fremragende DCT
Dobbeltkoblingsgearet, DCT (7 trins), findes til
gengæld i den mere civiliserede udgave af Optima med
førnævnte dieselmotor. Det udmærkede sig ved hurtig
op-gearing, men især ved lynhurtig nedgearing. Den
velkendte tøven og uforudsigelighed, der normalt
kendetegner et dobbeltkoblingsgear i
nedgearings-arbejdet, er reduceret til næsten
ingenting. Rigtig flot og bestemt merprisen på
30.000 kroner værd.
SW udgaverne af Optima er velkonstruerede
stationcars med masser af benplads. Fremragende
bagsædeplads, som det dog også forventes i en 4,86
meter lang bil, og et bagagerum, der er 42 liter
større end i sedanen – det rummer 552 liter og kan
øges til 1686 liter, når bagsæderne er lagt ned. En
praktisk finesse, som typisk skal tilkøbes hos
konkurrenterne men er standard i også den billigste
Optima Stationwagon, er det 3-delte bagsæderyglæn,
hvor midter-sektionen kan lægges ned sammen med
enten højre eller venstre ryglæn (eller dem begge
eller slet ikke – naturligvis). Derved er man frit
stillet mht. i hvilken side af bilen, man har brug
for den udvidede bagageplads.
Plug-in er interessant
Måske var det mest interessante møde den nye plug-in
hybrid ”PHEV”, baseret på Optima konstruktionen. Der
er ikke mange spillere på markedet med store plug-in
hybrider og i KIA tilfældet har man kombineret en
156-hestes 2-liters benzinmotor med en 67 hestes
elektromotor via en 6-trins automatgearkasse. De to
motorer præsterer deres maksimale effekt lidt
forskelligt i omdrejningsforløbet, men peaker med i
alt 205 hestekræfter.
Benzinmotoren og elmotoren fylder maskinrummet godt
ud.
Fartpræstationerne er temmelig gode: 0-100 km/t nås
på 9,4 sekunder og topfarten er 192 km/t. Den er
livlig, når man gerne vil køre friskt og samtidig er
den ligeså komfortabel som en hvilken som helst
elbil. Man kan regulært køre 54 kilometer på et
fuldt opladet batteri og når batteriet er tomt,
begynder benzinmotoren at levere strøm til det, så
man ikke går i stå. Genopladningen sker af motorens
kraftoverskud, så den eneste mørkbare forskel under
kørslen er, at benzinmotoren da står for hele bilens
drift og støjer lidt end elmotoren.
62,5 kilometer på en liter benzin
Iht. EU-normen kører man officielt 62,5 km/l, men
det tal er selvfølgelig helt afhængig af
kørselsmønstret. Kører man forsigtigt og alene
kortere ture med mulighed for opladning undervejs,
vil der kunne gå meget lang tid mellem de gange hvor
man for alvor tærer på benzintankens indhold.
Plug-in hybrid versionen kan oplades direkte fra en
stikkontakt.
Airflaps
i frontpartiet lukker, når der ikke er brug for
køling - det forbedrer aerodynamikken i hybridbilen
ligesom specialformede fælge.
Prøvekørslen af sedanudgaven handlede for os mest om
at fornemme hybridteknologien. Sedaner har
traditionelt ikke så meget plads på det danske
marked, og i bagagerummet på en Optima plug-in
hybrid er der heller ikke så meget plads (godt 300
liter), så man skal have lidt specielle behov for at
kaste sig over sådan en bil.
Omvendt er den virkelig en fornøjelse at køre.
Glidende igangsætning, lydløs kørsel, lav forurening
og beskedne kørselsomkostninger – men husk, at
elektricitet også koster penge, trods alt. Det
vigtigste budskab var vel egentlig, at der om et år
kommer en Sportwagon udgave af plug-in hybriden. Den
er ikke bare mere interessant men mere end
interessant.
|