- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA Optima GT Sportswagon - Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

KIA Optima SW, GT og Plug-in Hybrid


Gennemtænkte fremskridt


Af Søren Clauding – 30. august 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIAs tre nye versioner af den store Optima-model er ikke bare biler, der udfylder huller i produktviften, det er også biler, der hver på deres måde udtrykker de kolossale tekniske fremskridt, den koreanske bilproducent tager i disse år. Ikke mindst Plug-in hybrid udgaven på over 200 hestekræfter er interessant, men også den sportslige 245 hestes GT-version er eksponenter derfor.

 

Der er dog ingen tvivl om, at bestselleren i første fase bliver Optima Sportswagon. Længe ventet i KIAs danske organisation, men næppe blandt de danske bilkøbere, som ikke for alvor har opdaget, at KIA nu også spiller med i kategorien for de store mellemklassebiler. Men de kommer formentlig til hurtigt at opdage det, for det vil være dumt, ikke at overveje en KIA Optima SW, hvis man er på jagt efter en bil i den størrelse. Man får nemlig ualmindelig meget temmelig god bil for pengene. Optima Sportswagon er i øvrigt KIAs første D-segment stationcar.

 

Én dieselmotor

Valgmulighederne i startfasen er godt nok beskedne. Man kan vælge én motor, den velkendte, men kraftigt opdaterede 1,7 liters dieselmotor, der præsterer 141 hestekræfter og muliggør en brændstoføkonomi på 22,7 km/l. Det er imidlertid en udmærket motor, som tilbyder det, de fleste har brug for både ved mere begrænsede kørselsbehov og også på længere ture. Den er både kvik, omdrejningsvillig og underholdende.


1,7 CRDi motoren er blevet endnu bedre.


Forbedringerne ligger i bedre styring af turbotrykket, som øger effektiviteten ved de lavere og de højere omdrejningstal. I kombination med et forøget turbotryk (fra 1800 til 2000 bar) giver det en mærkbar forbedring. Desuden har man belagt stemplerne med en såkaldt nano-diamant belægning, som reducerer friktionen.

 

Vi prøvede den 4,86 meter lange Optima på kortere ture på veje nord for München, veje af meget skiftende karakter og i silende regn såvel som på tør asfalt. Vejrguderne gjorde dermed deres til, at give et varieret kørselsindtryk og det var ikke dumt for os, fordi man netop på våde veje får et anderledes forhold til f.eks. affjedringskarakteristika og styrepræcision – og der var ikke noget at komme efter.

 

KIA Optima har ikke en avanceret racerbilshjulophængning, men det går nu meget godt alligevel. Man har både forstærket og forbedret ophænget og i kombination med at servostyringen som på flere andre KIA modeller håndteres af en elektromotor, der nu er anbragt direkte på styrehuset, får man en meget direkte fornemmelse af kørebanen. Det er et stort plus både på regnvåde ujævne landeveje og hurtig motorvejskørsel.

 

Over 200 km/t i GT

Sidstnævnte var der i særdeleshed mulighed for at afprøve i GT-udgaven. KIA har skabt Optima GT med en 2-liters 245-hestes benzinmotor mest med det formål, at dokumentere, at det kan man også. Vi var kortvarigt over de 200 km/t på tyske motorvejsstrækninger og må fastslå, at Optima GT ligger ultra stabilt på kørebanen og giver fremragende tryghed gennem de hurtige autobahn-kurver. Det har de gjort virkelig godt.


Turbo-GDI motoren leverer 245 hk.


Præstationstallene for Optima GT taler deres eget sprog: 0-100 km/t på 7,4 sekunder (7,6 sekunder i Sportwagon – dvs. SW – udgaven og 232 km/t på toppen. KIA Optima er en stor bil, og det skal man have med i betragtning, når man vurderer dens formåen. Den styrer underholdende gennem kurverne, nyder godt af den direkte kontakt med kørebanen og så skal 6-trins automatgearkassen også roses. Den snød undertegnede til i første omgang at tro, at der var tale om et dobbeltkoblingsgear – hvad det siger om undertegnede, er måske én ting…, men det siger temmelig meget om automatgearkassen.

 

Fremragende DCT

Dobbeltkoblingsgearet, DCT (7 trins), findes til gengæld i den mere civiliserede udgave af Optima med førnævnte dieselmotor. Det udmærkede sig ved hurtig op-gearing, men især ved lynhurtig nedgearing. Den velkendte tøven og uforudsigelighed, der normalt kendetegner et dobbeltkoblingsgear i nedgearings-arbejdet, er reduceret til næsten ingenting. Rigtig flot og bestemt merprisen på 30.000 kroner værd.

 

SW udgaverne af Optima er velkonstruerede stationcars med masser af benplads. Fremragende bagsædeplads, som det dog også forventes i en 4,86 meter lang bil, og et bagagerum, der er 42 liter større end i sedanen – det rummer 552 liter og kan øges til 1686 liter, når bagsæderne er lagt ned. En praktisk finesse, som typisk skal tilkøbes hos konkurrenterne men er standard i også den billigste Optima Stationwagon, er det 3-delte bagsæderyglæn, hvor midter-sektionen kan lægges ned sammen med enten højre eller venstre ryglæn (eller dem begge eller slet ikke – naturligvis). Derved er man frit stillet mht. i hvilken side af bilen, man har brug for den udvidede bagageplads.



Plug-in er interessant

Måske var det mest interessante møde den nye plug-in hybrid ”PHEV”, baseret på Optima konstruktionen. Der er ikke mange spillere på markedet med store plug-in hybrider og i KIA tilfældet har man kombineret en 156-hestes 2-liters benzinmotor med en 67 hestes elektromotor via en 6-trins automatgearkasse. De to motorer præsterer deres maksimale effekt lidt forskelligt i omdrejningsforløbet, men peaker med i alt 205 hestekræfter.


Benzinmotoren og elmotoren fylder maskinrummet godt ud.


Fartpræstationerne er temmelig gode: 0-100 km/t nås på 9,4 sekunder og topfarten er 192 km/t. Den er livlig, når man gerne vil køre friskt og samtidig er den ligeså komfortabel som en hvilken som helst elbil. Man kan regulært køre 54 kilometer på et fuldt opladet batteri og når batteriet er tomt, begynder benzinmotoren at levere strøm til det, så man ikke går i stå. Genopladningen sker af motorens kraftoverskud, så den eneste mørkbare forskel under kørslen er, at benzinmotoren da står for hele bilens drift og støjer lidt end elmotoren.

 

62,5 kilometer på en liter benzin

Iht. EU-normen kører man officielt 62,5 km/l, men det tal er selvfølgelig helt afhængig af kørselsmønstret. Kører man forsigtigt og alene kortere ture med mulighed for opladning undervejs, vil der kunne gå meget lang tid mellem de gange hvor man for alvor tærer på benzintankens indhold.


Plug-in hybrid versionen kan oplades direkte fra en stikkontakt.

 

Airflaps i frontpartiet lukker, når der ikke er brug for køling - det forbedrer aerodynamikken i hybridbilen ligesom specialformede fælge.


Prøvekørslen af sedanudgaven handlede for os mest om at fornemme hybridteknologien. Sedaner har traditionelt ikke så meget plads på det danske marked, og i bagagerummet på en Optima plug-in hybrid er der heller ikke så meget plads (godt 300 liter), så man skal have lidt specielle behov for at kaste sig over sådan en bil.

 

Omvendt er den virkelig en fornøjelse at køre. Glidende igangsætning, lydløs kørsel, lav forurening og beskedne kørselsomkostninger – men husk, at elektricitet også koster penge, trods alt. Det vigtigste budskab var vel egentlig, at der om et år kommer en Sportwagon udgave af plug-in hybriden. Den er ikke bare mere interessant men mere end interessant.


Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også Kia forstærker offensiven >>>


Klik på billedet og oplev hvordan den nye KIA Optima Sportswagon med 141 hestes dieselmotor iklædt GT-Line udstyr kører i sjask regn på sydtyske landeveje. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.

 

Klik på billedet og oplev hvordan KIAs nye potente 245-hestes Optima kører ved fuld fart (næsten) på en tysk autobahn. Videoen kan ses i Fuld HD på YouTube.

 

Klik på billedet og oplev hvordan KIAs nye plug-in hybrid baseret på Optima modellen kører både på elektricitet alene og med hjælp fra benzinmotoren. Videoen kan ses i Fuld HD på YouTube.


KIA Optima GT Sportswagon.


Hurtige fakta om KIA Optima:


Sportwagon introduceres i Danmark i oktober 2016

GT og Plug-in Hybrid introduceres i Danmark sidst i 2016

 

Optima Sportswagon 1,7 CRDi:

Listepriser:

Vision: kr. 359.999

Advance: kr. 394.999

DCT: Tillæg på kr. 30.000

 

Specifikationer:

1,7 CRDi: 141 hk, 340 Nm/1750-2500 omdr./min.

0-100 km/t: 10,7 sek. (M/T), 10,2 sek. (7DCT A/T).

Tophastighed: 205 km/t hhv. 203 km/t.

Brændstoføkonomi: 22,7 km/l hhv. 21,7 km/l.

 

Længde: 4,86 meter.

Bagagerumskapacitet: 552-1686 liter.

 

Optima GT:

Priser kendes endnu ikke.

 

Specifikationer:

2-liters turbo-benzinmotor: 245 hk, 353 Nm/1350-4000 omdr./min.

0-100 km/t: 7,4 sek. (sedan) 7,6 sek. (SW). 6A/T standard.

Tophastighed: 240 km/t hhv. 232 km/t.

Brændstoføkonomi: 12,7 km/l – begge.

 

Længde: 4,86 meter.

Bagagerumskapacitet: 510 liter (sedan) 552-1686 liter (SW).

 

Optima PHEV:

Priser kendes endnu ikke.

 

Specifikationer:

2-liters 4 cyl. benzinmotor: 156 hk. 189 hk/5000 omdr./min.

Elektromotor: 67 hk/2330-3300 omdr./min. 205 Nm/0-2330 omdr./min.

Akkumuleret effekt: 205 hk.

Akkumuleret maks. drejningsmoment: 375 Nm/2230 omdr./min.

Rækkevidde el-drift alene: 54 km.

Plug-in opladning maks. 5 timer v. 220 V.

Batteri kapacitet: 9,8 kWh

0-100 km/t: 9,4 sek. Tophastighed: 192 km/t.

Brændstoføkonomi: 62,5 km/l (37 g CO2/km)

 

Længde: 4,86 meter.

Bagagerumskapacitet: 307 liter.

 

Eksempler på ekstraudstyr til Optima Sportswagon:

Advanced Smart Cruise Control (SCC), som automatisk tilpasser Optimas hastighed for at holde en sikker afstand til forankørende biler.

Autonomous Emergency Braking (AEB), som ved hjælp af et langtrækkende radarsystem registrerer en potentiel kollision med et andet køretøj eller en fodgænger og om nødvendigt bremser bilen til stilstand.

Lane Keeping Assist System (LKAS), som registrerer Optimas placering i forhold til vognbanelinjerne og automatisk retter bilen op, hvis det registrerer, at bilen er ved at forlade vognbanen, uden at føreren bruger blinklyset.

High Beam Assist (HBA), som automatisk skifter mellem nær- og fjernlys i forhold til andre biler og vejforholdene.

Speed Limit Information Function (SLIF), som viser hastighedsgrænserne i bilens instrumentenhed ved hjælp af kamerabaseret vejskiltegenkendelse.

Blind Spot Detection (BSD), som advarer føreren med en advarselslampe i sidespejlet i den pågældende side, når en anden bil befinder sig i førerens blinde vinkel.

Rear Cross Traffic Alert (RCTA), som advarer om andre biler bag Optima, når man fx bakker ud fra en parkeringsbås.


Link til importøren


Der er masser af bagsædeplads i Optima SW.

 

Around View kan aktiveres manuelt - et stort plus.

 

KIA Optima GT Sportswagon.

 

Batteriet sluger en del plads i bagagerummet - men det er lavet pænt.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt