- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2016 Genève Motor Show Peugeot:

Verdenspremiere på 2008 og den store Traveller


Af Søren Clauding – marts 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kun få uger efter at Peugeot i januar vandt det berømte Dakar rally med den særlige 2008 DKR model løftede man på Genève Motor Show sløret for den næste 2008 til mere almindelig kørsel.

 

Dakar sejren i Sydamerika er i øvrigt symptomatisk for netop 2008. Med mere end 515.000 producerede eksemplarer i Europa, Kina og Brasilien er 2008 nemlig Peugeots mest succesfulde internationale produkt.

 

Den nye 2008 har fået et mere potent og kraftfuldt design, der giver den SUV-karakter. Den nye robuste kølergrill med lodret gittermønster har løvelogoet placeret i midten, og linjerne fortsætter henover motorhjelmen og afsluttes med en spoiler på bagklappen.

 

Den har fået en markant bodystyling med sorte sideskørter og skærmkanter samt et beskyttelsespanel i aluminium integreret i for- og bagkofanger. Designet understreges af en ny lyssignatur, som består af forlygter med et high-tech lygtehus i krom og sort, der giver det karakteristiske katteøjne-look. Baglygterne har løveklør med 3D effekt i en dybrød farve.

 

Der er som sådan ikke tale om en fuldstændig ny 2008, men snarere en markant opgradering, som lander i Danmark til sommer. Motorprogrammet for den trods alt nye 2008 består af en bred vifte af de nye Euro 6 motorer, der udleder fra 90 til 114 g CO2/km.

 

Motorerne:

Den nye generation af PureTech 3-cylinderede benzinmotorer fås i fem forskellige versioner:

1,2L PureTech 82 hk, 5-trins manuel gearkasse, 20,4 km/l og 114 g CO2/km.

1,2L PureTech 82 hk, 5-trins elektroniske styret gearkasse, 22,7 km/l og 102 g CO2/km.

1,2L PureTech 110 hk S&S, 5-trins manuel gearkasse, 22,7 km/l og 103 g CO2/km.

1,2L PureTech 110 hk S&S, 6-trins automatisk gearkasse, 20,8 km/l og 110 g CO2/km.

1,2L PureTech 130 hk S&S, 6-trins manuel gearkasse, 20,8 km/l og 110 g CO2/km


BlueHDi dieselmotorerne er alle af AdBlue typen, udstyret med SCR-katalysator og additiv partikelfilter. SCR-teknologien er det mest effektive redskab til efterbehandling af NOx, som reduceres med op til 90 procent. Den nye 2008 fås med seks forskellige BlueHDi-motorer, som alle har en CO2-udledning under 100 g/km:

1,6L BlueHDi 75 hk, 5-trins manuel gearkasse, 27 km/l og 97 g CO2/km.

1,6L BlueHDi 100 hk, 5-trins manuel gearkasse, 27 km/l og 97 g CO2/km.

1,6L BlueHDi 100 hk S&S, 5-trins manuel gearkasse, 28,5 km/l og 90 g CO2/km.

1,6L BlueHDi 100 hk S&S, 5-trins manuel gearkasse, 27,7 km/l og 95 g CO2/km.

1,6L BlueHDi 120 hk S&s, 6-trins manuel gearkasse, 27 km/l og 96 g CO2/km.

 

Peugeot Traveller luksus shuttle

I Genève havde man også verdenspremiere på den rummelige Traveller, der ligesom forgængeren er skabt i et samarbejde mellem PSA gruppen (Peugeot, Citroën og DS) og Toyota.

 

Peugeot i Danmark ser den især som en VIP Shuttle, der konkurrerer mod eksempelvis Mercedes’ tilsvarende biler. Peugeot Traveller har i øvrigt opnået de maksimale 5 stjerner i EuroNCAP kollisionstesten.

 

Peugeot Traveller tilbyder op til 9 individuelle sæder og et bagagerum på 1.500 liter eller op til hele 4.900 liter når bagsæderne afmonteres. Den fås i tre forskellige længder fra 4,60 m til 5,30 m og med en højde på kun 1,9 m kan den komme ind i de fleste parkeringshuse.

 

Standardlængden på 4,95 m og den lange version på 5,30 m er gængse i markedet, mens den korte version på 4,60 m er unik for segmentet – den rummer forbavsende nok også 9 sæder.


Peugeot Traveller havde verdenspremiere på Genève Motor Show.

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt