- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2016 Genève Motor Show: Verdenspremiere på IONIQ: Hyundais bæredygtige satsning


Af Søren Clauding – marts 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den gør ikke meget væsen af sig. Den konkurrerer om opmærksomheden i et forum omgivet af Lamborghini, Porsche, Koenigsegg, Corvette og andre iøjefaldende supersportsvogne. Men hvad angår betydningen af den nye Hyundai IONIQ, overgår den de hurtige og kostbare alternativer. Den koreanske fabrik sætter med IONIQ fokus på ikke mindst de markedsledende konkurrenter fra Toyota

 

I al sin enkelhed er der tale om en komplet mellemklassebil, som kan leveres som hybridbil i traditionel forstand, men den også leveres som plug-in hybrid og i en ren elektrisk version. Den er oven i købet en bil, der forventes at være til at købe for penge af helt almindelige mennesker – og mon ikke den også vil være omfattet af Hyundais unikke 5-års garanti. Med Hyundai IONIQ er det meningen at sætte en ny standard for dynamik, design og køreglæde i en el-baseret bil.

 

De tre varianter

Hybrid udgaven inkluderer en 1,6 liters fire-cylindret benzinmotor med direkte indsprøjtning der samarbejder med en effektiv elmotor. Benzinmotoren yder 105 hk og elmotoren yder 43,5 hk, som tilsammen 141 hk (fordi deres effekt ikke topper samtidig) og samlet har maskineriet et drejningsmoment på 265 Nm. CO2 udledningen er kun 79 g/km og bilen kan køre 185 km/t på toppen.

 

Plug-in udgaven er i princippet hybridudgaven, men med mulighed for at oplade den fra en almindelig stikkontakt. Rækkevidden på elektricitet alene er over 50 kilometer. Hyundai anvender et litium-ion batteri, som er mere kompakt end de ofte i hybridbiler anvendte nikkel-metalhydrid batterier. Det officielle tal for CO2 udledningen er 32 g/km.

 

Elbilen har indbygget et 28 kWh litium-batteri og med det har den en rækkevidde på op til 250 km på en opladning. Motoren yder ca. 120 hk og drejningsmomentet er på 295 Nm. Topfarten for elbilen er 165 km/t.

 

6-trins DCT (dobbeltkobling) gearkasse er i øvrigt standard på alle tre varianter.

 

Omfattende udstyr

Udstyrsmæssigt er Hyundai IONIQ helt på forkant med bl.a. 8” navigation med Apple Car Play, Android Auto og trådløs opladning af smarttelefoner. Vejbane assistent, automatisk nedbremsnings system inkl. fodgængerradar, blind vinkel sensor samt adaptiv fartpilot er også på udstyrslisten.

 

Tidshorisonten for den nye Hyundai IONIQ er introduktion i Danmark i 2017, og man lægger ud med hybrid-versionen, men når året er omme er alle varianter lanceret.


Visuelt adskiller el-versionen af Hyundai IONIQ sig bl.a. ved ikke at have en kølergrill, fordi elmotoren ikke behøver afkøling som en bil med forbrændingsmotor.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt