Den gør ikke meget væsen af sig. Den konkurrerer om
opmærksomheden i et forum omgivet af Lamborghini,
Porsche, Koenigsegg, Corvette og andre iøjefaldende
supersportsvogne. Men hvad angår betydningen af den
nye Hyundai IONIQ, overgår den de hurtige og
kostbare alternativer. Den koreanske fabrik sætter
med IONIQ fokus på ikke mindst de markedsledende
konkurrenter fra Toyota
I al sin enkelhed er der tale om en komplet
mellemklassebil, som kan leveres som hybridbil i
traditionel forstand, men den også leveres som
plug-in hybrid og i en ren elektrisk version. Den er
oven i købet en bil, der forventes at være til at
købe for penge af helt almindelige mennesker – og
mon ikke den også vil være omfattet af Hyundais
unikke 5-års garanti. Med Hyundai IONIQ er det
meningen at sætte en ny standard for dynamik, design
og køreglæde i en el-baseret bil.
De tre varianter
Hybrid udgaven inkluderer en 1,6 liters
fire-cylindret benzinmotor med direkte indsprøjtning
der samarbejder med en effektiv elmotor.
Benzinmotoren yder 105 hk og elmotoren yder 43,5 hk,
som tilsammen 141 hk (fordi deres effekt ikke topper
samtidig) og samlet har maskineriet et
drejningsmoment på 265 Nm. CO2 udledningen er kun 79
g/km og bilen kan køre 185 km/t på toppen.
Plug-in udgaven er i princippet hybridudgaven, men
med mulighed for at oplade den fra en almindelig
stikkontakt. Rækkevidden på elektricitet alene er
over 50 kilometer. Hyundai anvender et litium-ion
batteri, som er mere kompakt end de ofte i
hybridbiler anvendte nikkel-metalhydrid batterier.
Det officielle tal for CO2 udledningen er 32 g/km.
Elbilen har indbygget et 28 kWh litium-batteri og
med det har den en rækkevidde på op til 250 km på en
opladning. Motoren yder ca. 120 hk og
drejningsmomentet er på 295 Nm. Topfarten for
elbilen er 165 km/t.
6-trins DCT (dobbeltkobling) gearkasse er i øvrigt
standard på alle tre varianter.
Omfattende udstyr
Udstyrsmæssigt er Hyundai IONIQ helt på forkant med
bl.a. 8” navigation med Apple Car Play, Android Auto
og trådløs opladning af smarttelefoner. Vejbane
assistent, automatisk nedbremsnings system inkl.
fodgængerradar, blind vinkel sensor samt adaptiv
fartpilot er også på udstyrslisten.
Tidshorisonten for
den nye Hyundai IONIQ er introduktion i Danmark i
2017, og man lægger ud med hybrid-versionen, men når
året er omme er alle varianter lanceret.
Visuelt
adskiller el-versionen af Hyundai IONIQ sig bl.a.
ved ikke at have en kølergrill, fordi elmotoren ikke
behøver afkøling som en bil med forbrændingsmotor. |