- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marc Coma.


Dakar 2014 Dag 12: Coma vinder MC. Despres og Peterhansel er sande sportsmænd - Roma får Dakar-sejren


Af Søren Clauding – 18. januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis spændingen var gået fløjten i sidste fase af årets Dakar rally, var afslutningen endda interessant. Coma vandt en fortjent sejr og de to franskmænd, Despres og Peterhansel var ægte sportsfolk. Hatten af for dem. Roma vandt bil-klassen – en sejr, han ikke sportsligt havde fortjent.

 

I MC-kategorien var der ikke så megen tvivl. Marc Coma havde flere timers forspring og kørte en rolig afsluttende etape, hvor han satte 13 minutter til i forhold til, Cyril Despres, der i første omgang var vinder af etapen. Derved vandt den dygtige spanske KTM kører sin fjerde sejr i det hårde maratonrally. Det var en sejr, han så afgjort havde fortjent efter intelligent, præcis og dygtig kørsel fra allerførste kilometer. Flot comeback efter sidste år, hvor en skulderskade holdt ham væk fra det udfordrende sydamerikanske terræn.

 

På en ligeså velfortjent 2. plads fulgte Coma’s supportkører, Jordi Viladoms, som helt har levet op til forventningerne og samtidig kørte et ligeså fornuftigt og gennemtænkt rally. At KTM fik deres to kørere øverst på skamlen, kan de være stolte over, ikke mindst fordi den anden topfavorit, Cyril Despres, der har vundet Dakar fem gange på KTM, i år var til start i et nyt samarbejde med Yamaha.

 

Det ville have været næsten sensationelt, hvis Despres havde vundet i sit første år på Yamaha. Der var også tekniske problemer undervejs, som sendte ham langt bagud i den samlede stilling. Men Despres arbejdede sig målrettet tilbage i toppen og var inden den sidste etape på 157 kilometer mindre end 4 minutter fra sin team-kammerat og trofaste supportkører, Olivier Pain.

 

Despres vandt umiddelbart den afsluttende etape og dokumenterede dermed på ny sin hurtighed. Det ville, uden at vi formentlig nogensinde vil få det bekræftet, have været nemt for Despres at køre etapen et minut hurtigere. Havde han gjort det, havde han snuppet 3. pladsen fra sin loyale supportkører, som altid var parat til at yde Despres den nødvendige assistance.

 

Despres kunne ikke give Pain en bedre tak for indsatsen end ved at styre afstanden mellem de to med en sådan præcision, at det blev Pain, der fik sin første podieplacering i Dakar nogensinde. En velfortjent placering efter tro tjeneste. En flot cadeau fra Despres side, givet af en ægte sportsmand, der er stor nok til at vise, at han værdsætter supportkørerens indsats. At Despres efterfølgende fik tildelt 5 minutters straftid, som satte ham lidt over 5 minutter efter Pain i slutresultatet, er så en anden ting, som imidlertid hverken ændrer på resultat eller præstation.

 

Roma får sejren

Det samme kan man sige om Stephane Peterhansel. Der blev nemlig ikke ændret på teamordren fra torsdag aften fra MINIs side, selvom det var næsten uundgåeligt, at der ville komme tre MINI’er i mål på rallyets tre første placeringer.

 

Den 11-dobbelte Dakar vinder, der over de sidste dage havde kørt sig op fra at være 40 minutter bagud til fredag på ny at være i føring af rallyet, standsede på den afsluttende hastighedsetape, 25 kilometer fra målstregen. Han var startet forrest på dagens etape. Ved at holde stille og vente på Nani Roma, ville Roma med sikkerhed opnå sejren i rallyet. Ved samme lejlighed sørgede man for, at følges ned Nasser Al-Attiyah til etape-målet, så det historiske ”målfoto” kunne tages med Roma først over stregen.

 

Men hvilken sejr, Nani Roma nu er i besiddelse af. Som løbsledelsen skriver det på den officielle webside: Den sejr vil altid være fulgt af en fodnote i statistikkerne. Peterhansel er den moralske vinder af årets Dakar. En team-ordre fratog ham den 12. triumf i Dakar, så han også resultatmæssigt ville kunne fastslå, at han er verdens bedste rallyraid kører. Heldigvis ved alle, hvad der lå bag resultatet.

 

Det skal bemærkes, at det er reglementsmæssigt tilladt at udstede team-ordre, og sportsligt også acceptabelt, hvis det gælder om at vinde over et andet team. Men den samlede Dakar-verden, ikke mindst arrangørerne af rallyet, har i bramfri vendinger udtrykt deres forundring og skuffelse over den beslutning, som MINI-teamchefen Sven Quandt udstedte. At diktere et resultat blandt teamets egne kørere med henvisning til, at man ikke vil risikere at miste en eller to af podieplaceringerne, fordi kørerne eventuelt havde lagt pres på hinanden, er ikke set før. Netop Stephane Peterhansel udmærker sig ved, at være den mest pålidelige kører, der i princippet aldrig begår fejl. Det sætter beslutningen ekstra meget i relief.

 

Stephane Peterhansel kunne ikke handle anderledes end både fredag og lørdag at dokumentere, at han selv i den nye situation var den hurtigste. Og samtidig, at han også er en loyal ”soldat”, som nogle medier udtrykker det, der handler efter den ordre, ”befalingsmanden” udsteder. Dermed blev Nani Roma vinder af Dakar 2014, Peterhansel blev nr. 2 og Nasser Al-Attiyah fik 3. pladsen. Det hele kan sammenfattes i Peterhansels kommentar ved målstregen:

 

”Vi havde det sjovt mens vi kørte, men jeg er frustreret over det endelige resultat. Nani Roma er imidlertid min ven, og det glæder mig at se ham glad, for det har været hans drøm siden han skiftede til biler for 10 år siden.” Nani Roma har vundet Dakar tidligere, netop for 10 år siden, men dengang var det på motorcykel.

 

Sejren på årets sidste etape gik til Giniel de Villiers i Toyota Hilux, som dermed cementerede 4. pladsen i mål.

 

I Top-6 var der således fem MINI’er og i Top-12 ikke færre end ni. Et resultat og en dominans, den tyske BMW fabrik, som står bag MINI’s indsats i Dakar, kan have al mulig grund til at være stolt af. De overtog dominansen i Dakar rallyet efter at VW trak sig ud og har hidtil gjort det dygtigt og respektfuldt. Det bliver interessant at følge, om begivenhederne i sidste fase af årets Dakar vil have konsekvenser for fabrikkens engagement i det berømte rally.


Giniel de Villiers.

Opdateringer på Rallye Dakar 2014:

Rallye Dakar 2014 >>>


Marc Coma.

 

Viladoms.

 

Cyril Despres.


Dakar 2014, Slutstillingen:


MC:

1. Marc Coma (ESP), KTM, +54t50m53s.

2. Jordi Viladoms (ESP), KTM, +1t52m27s.

3. Olivier Pain (FRA), Yamaha, +2t00m03s.

4. Cyril Despres (FRA), Yamaha, +2t05m38s.

5. Helder Rodrigues (POR), Honda, +2t11m09s.

6. Kuba Przygonski (POL), KTM, +2t31m46s.

7. Joan Barreda Bort (ESP), Honda, +2t54m01s.

 

Biler:

1. Nani Roma/Michel Perin (ESP/FRA), MINI, 50t44m58s.

2. Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), MINI, 5m38s.

3. Nasser Al-Attiyah/Lucas Cruz (QAT/ESP), MINI, +56m52s.

4. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER), Toyota, +1t19m07s.

5. Orlando Terranova/Paulo Fiuza (ARG/POR), MINI, +1t27m44s.

6. Krzysztof Holowzcyc/Konstantin Zhiltsov(POL/RUS), MINI, 3t55m42s.

 

Quads:

1. Casale (CHL), Yamaha, 68t28m04s.

2. Sonik (POL), Yamaha, +1t26m49s.

3. Husseini (NLD), +5t40m24.

 

Lastbiler:

1. Karginov/Mokeev/Devyatkin (RUS), Kamaz, 55t00m28s.

2. De Rooy/Colsoul/Rodewald (NL/BEL/NL), IVECO, +3m11s.

3. Nikolaev/Yakovlev/Rybakov (RUS), Kamaz, +1t34m52s.


Stephane Peterhansel.

 

Nani Roma.

 

Karginov.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt