Det er rallytid lige nu. Dels fordi der ikke foregår
så forfærdelig meget andet indenfor motorsport, i
Europa i hvert fald, og så er der tradition for, at
man i rallysporten ikke bare kæmper imod
konkurrenterne men også imod vejrliget. Og hér får
alle deres sag for i den uforudsigelige europæiske
vinter.
Først i januar skulle man have afviklet Rallye
Dakar. Det blev som bekendt aflyst på grund af
terror trusler. Det var nemt for terroristerne at
afgive troværdige trusler, for i et 10.000 kilometer
langt rally, som i al væsentlighed finder sted i den
afrikanske ørken, er det umuligt at opretholde et
tilstrækkeligt sikkerhedsniveau. Et sådan rally kan
kun afvikles på grundlag af et fælles ønske hos
befolkningen og arrangørerne om, at det skal ske
uden risiko for terror.
Anderledes er det, når Verdensmesterskabet i rally
begynder i den kommende weekend. For det første er
Rally VM – eller World Rally Championship (kort WRC)
– helt anderledes i sin opbygning. Rally-VM består i
år af 15 rallies (se
kalenderen her>>>). De afvikles rundt omkring på
jorden i årets løb og sammenlagt er
hastighedsprøverne i hele Rally-VM kortere end det
samlede hastighedsprøve kilometer antal i et Dakar
rally.
For det andet er sikkerhedsniveauet i de lande, hvor
WRC finder sted, ret højt. Det er det, til trods for
at der i år skal køres VM-rallies både i Tyrkiet og
i Jordan. Begge steder er der tiltro til, at
myndighederne kan håndtere sagerne rigtigt.
Derudover består verdensmesterskabet hovedsagelig af
løb i Europa, et par rallies i hhv. Mexico og
Argentina, et på New Zealand og et rally i Japan.
En stor forskel på et Dakar-rally og Rally-VM er
også deltagerne. Der er stort set ikke sammenfald
mellem deltagere i de to typer motorløb. Simpelthen
fordi anstrengelserne hver især er så store, at de
ikke tillader satsning begge steder. Tidligere
gjorde man det, men nu om dage er der ingen
Dakar-kører, der blot en uge efter at være kommet i
mål i Senegal, springer over i en WRC-bil og kører
hele VM-sæson’en. Det kan ganske enkelt ikke lade
sig gøre i praksis.
I
rally-VM har det i de seneste år været duellen
mellem den exceptionelle franskmand, Sebastien Loeb
og den rutinerede finne, Marcus Grönholm, der har
stjålet billedet. Loeb kører Citroën sammen med sin
co-driver Daniel Elena og Marcus Grönholm kørte Ford
sammen med Timo Raitiainen. Men det er Loeb og
Citroën, der i al væsentlighed har besejret Grönholm.
Uanset hvor entusiastiske vi i Norden kunne være i
fjor, hvor VM-duellen først blev afgjort i
sæson-finalen, og hvor gerne vi så Grönholm med
VM-guldet, ændrede det ikke på det faktum, at Loeb
var bedst. Han vandt sin fjerde VM-titel i træk.
Sebastien Loeb
I
år er han næsten sikker på sin femte. For allerede
sidste efterår bekendtgjorde Grönholm, at han ville
afslutte sin karriere ved udgangen af 2007. Dermed
er det op til en stribe nye kørere at udfordre den
regerende verdensmester. På nær en enkelt.
Det er nordmanden Petter Solberg, der i sin Subaru
Impreza WRC har en regulær mulighed for at udfylde
tomrummet efter Marcus Grönholm. Petter Solberg
vandt VM inden Loeb-æraen begyndte og sammen vil de
to kunne føre an i den nye æra, der nu begynder
efter Grönholms retræte.
Det åbne spørgsmål er, om Subarus nye Impreza er
parat til at hamle op med det erfarne Citroën team.
Men også her er der sket ændringer, fordi Citroëns
ligeså eminente team-chef i alle succes-årene,
franskmanden Guy Frequelin, også er gået på pension.
Dermed vil Citroën teamet uvilkårligt fungere på en
ny måde og om den er ligeså effektiv, vil først
tiden vise os.
I
den kommende weekend, her d. 24.-27. januar begynder
rally-VM 2008. Det sker med verdens mest berømte
rally, det legendariske Rallye Monte Carlo. Det er
også VM-historiens ældste rally, og det køres i år
for 76. gang. Og i stil med, hvad man gjorde sidste
år, har man flyttet rally-ruten mod nordvest, væk
fra det mondæne fyrstendømme ved den franske
Riviera. Tilbage i tiden var et Monte Carlo Rally
nemlig meget længere og inkluderede en stribe
hastighedsprøver, som netop lå i det område, man nu
igen kører i. Det var en succes i fjor og bliver det
sikkert også i år.
Med i startfeltet finder man foruden Sebastien Loeb
hos Citroën og Petter Solberg hos Subaru også to
andre |