Det var godt nok det historiske Rallye
Monte-Carlo, der startede på Rådhuspladsen i
København torsdag d. 31. januar. Men begivenheden
sprudlede af nyt ungt liv. Deltagerne blev flaget i
gang af Københavns nye kulturborgmester, 36-årige
Pia Allerslev, der med sprudlende entusiasme glædede
sig over det bidrag, begivenheden tilfører
København.
”Rallye Monte-Carlo Historique sætter København på
verdenskortet,” sagde hun og tilføjede: ”Jeg er selv
vild med biler, så derfor glæder jeg mig dobbelt
over at være med i dag.”
Yngre end bilen
Fra Norge deltager bl.a. den blot 22-årige Tine
Hallre i en Alpine Renault A110 1600 SX fra 1977 –
med andre ord en bil, som er noget ældre end Tine.
Hun sidder i co-driver sædet mens det er Henning
Jorstad, der styrer den lille vævre Renault
”Jeg elsker historisk rally,” grinede hun. ”de fine
gamle rallybiler, atmosfæren, det er bare rigtig
godt og jeg glæder mig så meget til at køre løbet.”
At Tine kører historisk rally er nu ikke så sært,
for i 1996 og 1997 vandt hendes mor det, der dengang
hed Monte-Carlo Challenge, altså forløberen for det
nuværende Rallye Monte-Carlo Historique.
Tine Hallre fra Norge er blot 22 år gammel men
elsker gamle biler. Hun deltager i Rallye Monte-
Carlo Historique sammen med Henning Jorstad i en
Alpine Renault, der er ældre end Tine.
Tine forventer dog ikke at skulle kæmpe om sejren,
men hun får også sin sag for:
Sejrherre og –dame fra 2002
Fra København startede Britta og Otto Kristensen i
deres velkendte Lancia Fulvia HF 1,3 (med 101 hk)
fra 1968. Britta og Otto vandt Rallye Monte-Carlo
Historique i 2002 og er favoritter også i år.
”I fjor gik det meget godt, indtil vi blev sat i stå
på en sekund-etape af et andet hold, der var kørt
fast. Når der er meget sne i Alperne, har man
virkelig brug for lidt held undervejs,” siger
Britta.
2002-vinderen Otto Kristensen kom på arbejde, da
Lancia’ens venstre fordæk punkterede inden starten.
Problemet blev løst på god gammeldags manér med en
ny slange i dækket og så var Otto på pumpen.
Fiat og Alfa Romeo
Britta og Otto får hård konkurrence fra Lars
Bækkelund og Arne Pagh, der i en Fiat 128 Coupé fra
1972 deltager for det til lejligheden etablerede
Scuderia Itanaise med Fiat Danmarks administrerende
direktør, Niels Rønnebech, i spidsen.
|