- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



I 2020 udgaven af verdens mest berømte rally, Rally Monte Carlo, er den 6-dobbelte verdensmester og Monte Carlo rally vinder, Sébastien Ogier favorit i sin nye Toyota Yaris WRC.
Rally-VM 2020:
Optakt - især for ikke rally eksperter

Af Søren Clauding – 11. januar 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er tre år siden, at verdensmesterskabet i rally blev genfødt med et nyt reglement, som i den grad har boostet underholdningsværdien og dermed også interessen for den meget spektakulære og aktion-fyldte motorsportsgren. Verdensmesterskabet afvikles med afdelinger spredt ud på store dele jordkloden. I 2020 skal der foruden Europa også køres i Sydamerika, Afrika og Asien og det hele TV-transmitteres med LIVE dækning fra mange af årets hastighedsprøver.

Denne artikel er ikke skrevet til inkarnerede rallyfans, for de/I ved det hele. Til gengæld vil vi hér give et overblik over og lidt indsigt i, hvorfor rallysporten er så populær og hvad der fortsat berettiger sporten i en verden med stadig større fokus på natur og miljø.

Fra offroad til landeveje
Når dette skrives, er det berømte Dakar-rally godt i gang. Det finder sted i Saudi Arabien og dér har man genfundet lidt af det terræn, som man tilbage i tiden havde oplevet i Afrika. Men Dakar rallyet er et regulært off-road rally, og forskellen på de køretøjer, der benyttes derude i ørkenen og dem, de fleste af os benytter i dagligdagen, er kolossal.

Anderledes er det med den mere almindelige rallysport. Rallybilerne er skabt til rally, men de er, både hvad angår størrelse og udseende meget nærmere det, man kan kalde almindelige biler. Rallybilerne har mange flere hestekræfter (en VM-bil har omkring 400 af dem), de kan køre meget hurtigere, de er langt mere robuste og sikkerheden er på et helt andet niveau.

Men man kan godt genkende en Toyota Yaris, en Hyundai i20 Coupé og en Ford Fiesta i de biler, der, hvad de ypperste af dem angår, er bygget til at køre om verdensmesterskabet i rally.

Tre store bilfabrikker
Når præcis de tre bilmodeller nævnes, er det fordi det er de tre modeller, der benyttes af de tre bilfabrikker, der har valgt, fortsat at deltage i kampen om rallyverdensmesterskabet i år. Citroën var med i fjor, efter at have gjort comeback året forinden og havde ambitiøse planer om at vinde VM-titlen i samarbejde med den 6-dobbelte verdensmester, franskmanden Sebastien Ogier.

Men det var ikke helt så let, som de formentlig havde forestillet sig, og da Sebastien Ogier valgte, at afbryde sin tilknytning til Citroën, fordi han havde fået mulighed for at køre en af de ultrahurtige Toyota Yaris WRC-biler, meddelte Citroën med kort varsel sidst i 2019, at de ikke ville fortsætte i 2020.

Noget nær det samme havde man oplevet et par år forinden, hvor VW uden varsel trak sig øjeblikkeligt fra rally-VM. Men dengang var det mest som konsekvens af den uheldige situation, fabrikken havde bragt sig i foranlediget af den såkaldte dieselskandale.

Succes for alle
Hverken Toyota, Hyundai eller Ford befandt sig i den slags problemstillinger og naturligt nok er det også de tre, der fortsætter i rally-VM, og de har da også alle tre haft stor succes i de seneste år.

Ford vandt rally-verdensmesterskabet for kørere og konstruktører i 2017 med deres Ford Fiesta og før nævnte Sebastien Ogier i førersædet, året efter vandt Sebastien Ogier på ny kørernes verdensmesterskab, også i en Ford Fiesta, alt imens Toyota, der havde gjort comeback i rally-verdensmesterskabet året forinden, tog VM-titlen for konstruktører.

Tänak vandt
Sidste år, altså 2019, satsede Toyota målrettet på, med den estiske kører, Ott Tänak også at vinde kørernes verdensmesterskab. Det lykkedes, men kun delvis, Tänak blev verdensmester men konstruktørernes VM smuttede ud af hænderne på dem, til fordel for Hyundai.

Det var jo ikke helt meningen, set med Toyotas øjne, men sådan gik det hen og blev, måske også lidt fordi sæsonfinalen blev aflyst. Den skulle i november have fundet sted i Australien, nord for Sidney, men blev aflyst på grund af de stadig mere omfattende skovbrænde. Det var det koreanske bilmærke i sagens natur ret tilfredse med – altså, at de vandt konstruktør-verdensmesterskabet.

Læs også: Rally Monte Carlo - det første af 14 >>>


Hyundai vandt konstruktørmesterskabet i 2020 med Thierry Neuville som den mest point-scorende kører. Billedet er fra verdens mest berømte hastighedsprøve, som går over det ikoniske Col de Turini nord for Nice og Monaco.


 


WRC på 6'eren og Eurosport

WRC dækkes også i 2020 eksklusivt i Danmark på Discovery kanalerne 6'eren og Eurosport, som hovedregel med undertegnede som kommentator.

 

LIVE udsendelsesplanerne vil forud for hvert VM-rally blive publiceret på forsiden af Motorsiden.dk.

 

I forbindelse med 1. VM-afdeling, Rally Monte Carlo, ser udsendelsesplanen sådan ud:

 

Torsdag 23. jan: 20:30-21:30: Eurosport Player

Lørdag 25. jan: 11:55-13:15: 6'eren

Lørdag 25. jan: 14:00-15:00: Eurosport Player

Søndag 26. jan: 09:45-10:45 6'eren. genudsendelse af lørdagens 2. hastighedsprøve.

Søndag 26. jan: 10:45-12:00: 6’eren

Søndag 26. jan: 12:00-13:30: 6’eren LIVE

 

Alle udsenelser kan genses på D-Play


2020 WRC kalenderen:


23-26. januar: Monte Carlo

13-16. februar: Sverige

17-15. marts: Mexico

16-19. marts: Chile

30. april-3. maj: Argentina

21-24. maj: Portugal

4-7. juni: Italien

16-19. juni: Kenya

6-9. august: Finland

3-6. september: New Zealand

24-27. september: Tyrkiet

15-18. oktober: Tyskland

29. oktober-1. november: Storbritannien

19-22. november: Japan



400 hk og firehjulstræk. Alligevel er Teemo Sunninens bil let atb genkende som en Ford Fiesta.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt