- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018

på Motorsiden.dk

 

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID, DUNLOP og TOTAL


De to Toyota'er skiftes til at føre løbet. I skrivende stund er det nr. 7 raceren med Kamui Kobayashi i bilen.


24 timers Le Mans 2018: Hybrid er sagen


Af Søren Clauding - juni 2018 - lørdag 22:20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forud for 24-timers Le Mans var der en vis skepsis overfor arrangørernes forfordeling af LM P1 biler med konventionelle drivliner. Det var som om, at Toyota skulle fratages den fordel, der er forbundet med at benytte den miljørigtige hybrid drivline, alene med det formål at skabe spænding.

 

Indtil videre er det projekt ikke lykkedes. Til trods for at Toyota'erne kun bruger 80 kg benzin i timen og de konventionelt drevede LM P1 biler bruger 108 kg, har de to Toyota Hybrid racere distanceret resten af feltet med over to omgange.

 

Om noget af det forspring senere i løbet skal anvendes til mere tidskrævende servicestop er uklart, men i rå speed og målt på omgangstider er Toyotaerne hurtigst. Men målt på topfart er de det ikke. De kører omkring 315 km/t mens de hurtigste af de konventionelle racerbiler kører 325-330 km/t.

 

Årsagen skal formentlig findes i vægtforskellen, men hvad betyder det, når man er så hurtig banen rundt, at de andre ikke kan følge med. Som sådan er de 8 andre LM P1 biler, hvoraf der i øvrigt kun er 6 tilbage, på det nærmeste forvandlet til statister.

 

De er dog alle hurtige nok, til, at de ikke er blevet overhalet af LM P2 bilerne, der som hovedregel har en højere topfart på typisk i nabolaget af 330 km/t.

 

Men alle andre steder er de i sagens natur markant langsommere.

 

Bedste LM P2 racer er fortsat den, der køres af bl.a. Jean Eric Vergne. Deres Oreca-Gibson racer har et pænt forspring på halvandet minut til en tilsvarende bil på 2. pladsen mens bedste ikke-Oreca er sidste års vinderbil, en Alpine-Gibson kørt af bl.a. Nicolas Lapierre.

 

David Heinemeier Hansson dokumenterer til stadighed, at det ikke var en tilfældighed, at han var så hurtig i fjor. Lige nu ligger hans Ligier-Gibson på 7. pladsen i klassen (og nr. 12 generelt), 1 omgang efter Jean Eric Vergne. 

Fernando Alonso var hurtig, da han sad i cockpittet på Toyota TS050 Hybrid raceren, men det er fortsat team-kolegaen Sebastien Buemi, som har sat løbets hurtigste omgangstid.

 

David Heinemeier Hansson er bedste dansker i Le Mans. Han ligger lige nu på 12 pladsen generelt og 7. pladsen i LM P2 klassen.

 

Jean Eric Vergne fører i øjeblikket i kampen om FIA Formel E mesterskabet og han er også hurtig i racersportsvogne, hvor han på Le Mans er nr. 1 i LM P2 klassen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt