- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018

på Motorsiden.dk

 

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID, DUNLOP og TOTAL


Toyota har regulære verdensstjerner i teamet i form af Fernando Alonso og Sebastien Buemi. De kvitterede for tilliden ved at vinde første afdeling af det aktuelle World Endurance Championship på Spa i Belgien.


24 timers Le Mans 2018:

Verdenstjerner i rå mængder


Af Søren Clauding - 2. juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Årets 24-timers Le Mans er kendetegnet ved at have topnavne og verdenstjerner i rå mængder på startlinjen. Listen inkluderer eksempelvis de tidligere Formel 1 verdensmestre, Fernando Alonso, som har fået lov af McLaren til at deltage i WEC – det er der måske en særlig grund til (læs nedenfor) og Jenson Button. Det er et par af de kørere, der automatisk vil få særlig opmærksomhed. Men listen er lang…

 

I topkategorien LM P1 skal Fernando Alonso køre Toyotas TS050 Hybrid prototype. Den spanske verdensmester vandt Formel 1 verdensmesterskabet i 2005 og 2006, han har vundet 32 Grand Prix sejre og selvom det fortsat kniber lidt med farten for McLarens Formel 1 racer, betragtes Alonso som måske den allerhurtigste kører i Formel 1. Det bliver rigtig spændende at følge Alonso i Le Mans, hvor han danner team med en anden topstjerne, Sebastien Buemi, der er den til dato mest succesrige kører i Formel E mesterskabet og blev nr. 2 i Le Mans for Toyota i 2013.

 

Og hvorfor har McLaren så givet Alonso fri? Tja, for det første er det måske et forsøg på at holde på ham i Formel 1 sammenhæng, men McLaren har vist meget stor interesse for det kommende nye P1 reglement, som forventes at være klar til 2020/21 sæsonen, og det er mere end tænkeligt, at det berømte britiske team vil bygge en P1 racerbil og til den behøver man en kører af Alonsos kaliber.

 

Tredjemand i Toyota’en med startnummer 8 er den dygtige japaner Kazuki Nakajima, VM 2’er for Toyota i sidste års World Endurance Championship.

 

Flere topkørere i Toyota

Den anden Toyota (startnummer 7) køres af den tidligere tredobbelte standardvognsverdensmester og nuværende Formel E kører, José Maria Lopez, den tidligere Formel 1 kører og 2’er i 24-timers Le Mans (2016 for Toyota), Kamui Kobayashi samt Mike Conway, der har en omfattende erfaring fra bl.a. IndyCar og WEC.

 

I LM P1 klassen er Jenson Button, som vandt Formel 1 VM i 2009 (og har stået øverst på podiet i 15 Grand Prix’er), netop blevet endeligt bekræftet som kører for det russiske BR Engineering team, efter at have gennemgået den obligatoriske simulatortest for Le Mans debutanter. For samme team, men i en anden bil, deltager også den franske ”multi-kunstner” Stéphane Sarrazin, der i år også deltager i Formel E.

 

I LMP1 finder vi desuden den tysk/belgiske tidligere 3-dobbelte Le Mans vinder for Audi og Porsche, André Lotterer. Han kører med stor succes i Formel E for Techeetah-Renault og skal deltage for Rebellion sammen med en anden tidligere Porsche kollega, Neel Jani samt Bruno Senna, som bl.a. er nevø til den 3-dobbelte Formel 1 verdensmester, Ayton Senna.

 

David Heinemeier Hansson er med igen

Rebellion deltog i Le Mans i fjor i LM P2 klassen for de knap så powerfulde prototyper med bl.a. danske David Heinemeier-Hansson i cockpittet. Ved skiftet til LM P1 kunne David ikke af licensmæssige årsager følge med og han valgte, at koncentrere sig om amerikansk motorsport. Ikke desto mindre er Le Mans vinderen i GT Pro Am 2014 med i Le Mans igen, hvor han kører for det kinesiske Jackie Chan DC Racing sammen med Ricky Tailor og Côme Ledogar. De benytter en Ligier racer magen til den, man i princippet blev 2’er med og 3’er generelt sidste år (for siden at blive diskvalificeret pga. en teknisk uregelmæssighed).

 

I LM P2 er der også mange topnavne, ikke mindst den førende i Formel E mesterskabet for Tehceetah-Renault, franskmanden Jean-Eric Vergne, som kører for det russiske G-Drive racing i en Oreca. I flæng kan, foruden David Heinemeier-Hansson nævnes: Loïc Duval (tidligere Le Mans vinder med bl.a. Tom Kristensen), Jan Lammers (tidligere Formel 1 kører og Le Mans vinder), Nicolas Lapierre (som kører for sidste års vinder-team, Alpine, og vandt Le Mans i LM P2 i 2015 og 2016), og ikke mindst Juan Pablo Montoya (tidligere 7 dobbelte Formel 1 Grand Prix vinder, IndyCar og ChampCar vinder etc.), som debuterer i Le Mans i år i cockpittet på en Ligier.

 

Og så er der LM GTE Pro klassen, hvor der er fabriksteam på fabriksteam, og de har også sikret sig virkelige topkørere.

 

Fire danskere i GTE Pro

Set med danske øjne er det hér, vi finder verdensmestrene fra 2016 sæsonen, Marco Sørensen og Nicki Thiim. De kører på ny Aston Martin Vantage AMR sammen med englænderen Darren Turner og har mere end en regulær vinderchance.

 

Men de skal bl.a. besejre Jan Magnussen, som med 4 klassesejre i bagagen på ny stiller op for Corvette. Med på holdet er Mike Rockenfeller, hvis plads i fjor blev varetaget af Jordan Taylor, men i USA er Jan Magnussen og Mike Rockenfeller team-kolleger, også med Antonio Garcia og et godt sammentømret hold er vigtigt for det, der i givet fald vil blive Corvettes 9. klassesejr i Le Mans.

 

Ford teamet, som vandt Le Mans i deres comeback år for to år siden, men i fjor blev besejret af Aston Martin, har igen den tidligere standardvognsverdensmester, Andy Priauxl med på holdet. Og længere nede på startlisten finder vi på ny Michael Christensen, der som etableret GT Pro kører ikke led under Porsches retræte fra Le Mans LM P1 sidste år og bl.a. derfor fortsat og helt logisk er aktiv i det klassiske motorløb.

 

Og så er Sam Bird med på ny. Også i år skal den britiske kører, som i øjeblikket ligger i toppen i kampen om Formel E mesterskabet for DS, kører en Ferrari 488 GTE Evo i Le Mans.

 

Helt nyt er BMW’s comeback i 24-timers løbet med to M8 GTE besat af kendte navne som Antonio Felix da Costa (der gør det godt i Formel E) og Martin Tomczyk, der bl.a. vandt Deutche Tourenwagen Masters i 2011 netop for BMW.

 

Christina Nielsen er skiftet til Porsche

Selv i klassen for de lidt langsommere LM GTE Am sportsvogne er der topnavne med. Den tidligere Formel 1 kører, Giancarlo Fisichella kører Ferrari 488 GTE, hans Formel 1 kollega Pedro Lamy kører Aston Martin Vantage (sammen med bl.a. Mathias Lauda), Jörg Bergmeister Porsche 911 RSR, Jeroen Bleekemolen Ferrari 488 GTE, og så er danske Christina Nielsen med igen i år, hvor hun har skiftet Ferrari’en ud med en Porsche 911 RSR.

Fernando Alonso og Sebastien Buemi er Toyotas topnavne.

 

Jenson Button har bestået "adgangsprøven" og deltager i 24-timers Le Mans i en russisk BR racer.

 

Selvom man hører til stjernerne skal man ikke nykker med at køre i en lyserød gris. Porsche har dekoreret den 911 RSR, som danske Michael Christensen skal køre, som en sådan. De forskellige udskæringer, slagteren kan foretage på en gris, kan oven i købet læses på bilen og udskæringerne er indikeret med stiplede linjer. Værs'go at spise, Michael.

 

Marco Sørensen er dansk topnavn i Aston Martin teamet.

 

Jan Magnussen har vundet fire klassesejre i 24 timers Le Mans - alle for Corvette.

 

Christina Nielsen er med i Le Mans igen, men denne gang er Ferrarien skiftet ud med en Porsche. Ét er givet, at den danske pige er med til at fastholde Le Mans racings omdømme, ikke mindst i sit hjemland.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt