- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DAKAR på Motorsiden.dk præsenteres i samarbejde med Total

 


Carlos Sainz og Lucas Cruz vinder deres 2. Dakar-sejr og Peugeot siger farvel efter nu tre triumfer i træk.


Dakar 2018 Dag 15: Afsked med manér:

Peugeot og Carlos Sainz vinder årets Dakar


Af Søren Clauding – 20. januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dakar 2018 er forbi. Årets rally blev på mange måder en opslidende affære, masser af sand, masser af overraskelser, masser af eventyr. Ikke mindst var det for Peugeot eventyrligt, at afslutte deres engagement i verdens hårdeste rally med sejr, deres tredje i træk og samtidig vinderen, Carlos Sainz' 2. Dakar sejre.

 

Som bekendt havde Peugeot jo længe inden årets Dakar bekendtgjort beslutningen om, at 2018 udgaven ville blive deres sidste i denne omgang (man ved jo aldrig om de kommer tilbage - det er jo sket før). Men det blev ikke så overlegen en triumf, som man måske havde ventet.

 

Den 13. dobbelte Dakar-vinder, Stéphane Peterhansel, lå godt nok længe til at tage sin 14. sejr i Dakar, men så ramte han et klippestykke og mistede føringen. Siden begik han også en kørefejl på løbets næstsidste etape og mistede yderligere et par placeringer. Det siger meget om, hvor hårdt et rally, deltagerne oplevede i år.

 

I Peru var der masser af sand og masser af varme, i Bolivia på toppen af Andesbjergene var der koldt og vådt, og i Argentina oplevede man både sand og og et ultrahårdt terræn. Det var et Dakar, som det skal være, når det er bedst.

 

Det var som sådan også et ideelt rally for de baghjulsdrevne og lette Peugeot 3008 DKR Maxi buggyer. Toyotas firehjulstrukne Hilux racere med V8 motor kæmpede en hård kamp og har synligt haft fordel af de ændringer i reglementet, som indtrådte i år (lavere vægt og mere hjulvandring), men de haltede stadig bagefter, hvad ikke mindst sprintprøven på den peruvianske Stillehavsstrand vidnede om. Efter få meter var Peugeot'erne i rå hastighed kørt fra Toyota'erne.

 

Ikke desto mindre formåede Toyota at køre 2. pladsen i hus. Men det var først efter, at Peterhansel var begyndt at fejle.

 

Toyotas deltagelse var dog heller ikke fejlfri. Et utal af punkteringer bremsede Nasser Al-Attiyah undervejs. Alligevel var dem ham, der tilkæmpede sig 2. pladsen i rallyet for sit nye team, og team-kollegaen Giniel de Villiers kørte også et rally så fornuftigt, at han var hurtigere igennem de 9000 kilometer end Peterhansel, der alt andet lige er den uofficielle målestok.

 

De tre højest placerede deltagere var dem, der kørte mest fejlfrit. Det samme gælder polakken Jakup Przygonski i den bedst placerede MINI. Han brugte dog næsten 3 timer mere til turen end vinderbilen, og for MINI var det ikke et Dakar, man kan være særlig tilfreds med. To ud af tre af de nye buggy'er, som er skabt ud fra samme koncept som Peugeots succesbiler, udgik og den sidste, kørt af Mikko Hirvonen, sluttede på 19. pladsen, mere end 16 timer efter Sainz.

 

Walkners første - KTM's syttende

Også i MC-klassen var det de mest fejlfri, der klarede sig bedst. Der blev vendt op og ned på tingene, da en gruppe af de førende motorcykler først på ugen navigerede så meget forkert, at det kostede dem omkring tre kvarter.

 

Derpå kunne den 31-årige østriger Matthias Walkner overtage føringen, for han holdt hovedet koldt i de op imod 40 grader, der var temperaturen i den argentinske ørken den dag, og lod sig ikke rive med af de andres fejlnavigering. Ved klog og strategisk gennemført kørsel uden nævneværdige fejl nåede Walkner målet som nr. 1 for første gang i sin karriere. For KTM var det intet mindre end den 17. triumf i træk i verdens mest berømte maratonrally.

 

Nedtur for flere - succes for Gas Gas

Set med argentinske øjne var det lidt af en nedtur, at Honda's Kevin Benavides kun blev nr. 2 - men han var en af de kørere, der for vild, og slutafstanden op til Walkner på 17 minutter er ikke et udtryk for det reelle styrkeforhold - Walkner holdt nemlig så meget igen i løbets sidste fase, for at undgå fejl, at konkurrenterne kunne hale ind på ham.

 

Mest ærgerligt var det jo nok for Yamaha, som ikke fik en eneste af deres motorcykler i mål på en topplacering. Omvendt var det lidt af en triumf, at den lille spanske MC-fabrik, Gas Gas, nåede 6. pladsen over målrampen i deres comeback år. De har ikke deltaget i de to foregående udgaver af verdens mest berømte rally.

 

Bedst blandt de kvindelige deltagere blev som vanlig spanieren Laia Sanz. Hendes hidtil bedste resultat var en 9. plads. I år blev det en 12. plads, men også hun havde det svært i de store sandørkner, alligevel var hun små 3 timer længere tid om turen end Matthias Walkner. Og sand er jo præcis, hvad deltagerne de tidligere år, efter Dakar blev forvist til Sydamerika. I år fik de al det sand i skoene, de kunne ønske sig.

 

I quad kategorien vandt chileneren Ignacio Casale på Yamaha med godt halvanden times forspring, alt imens Eduard Nikolaev fra Rusland kørte sin Kamaz først i mål i lastbilskategorien, 4 timer hurtigere end løbets nr. 2.

Nasser Al-Attiyah scorede 2. pladsen til sig selv, Matthieu Baumel og Toyota.

 

Giniel de Villiers kørte deres Hilux V8 ind på 3. pladsen foran Stéphane Peterhansels 3008 DKR Maxi.

 

Stéhpane Peterhansel førte længe og nåede målet på 4. pladsen.


Slutstillingen i Dakar 2018


Biler:

1. Carlos Sainz/Lucas Cruz (ESP), Peugeot 3008 DKR Maxi, 49t16m18s.

2. Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (QAT/FRA), Toyota Hilux, +43m40s.

3. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/DEU), Toyota Hilux, +1t16m41s.

4. Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), Peugeot 3008 DKR Maxi, +1t25m29s.

5. Jakup Przygonski/Tom Colsoul (POL/BEL), MINI All4, +2t45m24s.

6. Khalid Al Qassimi/Xavier Panseri (ARE), Peugeot 3008 DKR Maxi, +4t20m58s.

MC:

1. Matthias Walkner (AUT), KTM, 43t06m01s.

2. Kevin Benavides (ARG), Honda, +16m53s.

3. Toby Price (AUS), KTM, +23m01s.

4. Antoine Meo (FRA), KTM, +47m28s.

5. Gerrard Farres Guell (SPA), KTM, +1t01m04s.

6. Johnny Aubert (FRA), Gas Gas, +1t53m53s.


Matthias Walkner vandt Dakar for første gang på sin KTM.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt